Hopp til innhald

BSFPR102 Praksis 2, 1. studieår

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Praksisperioden i 2. semester i skolefritidsordningen og skolen tilsvarer 20 arbeidsdager.  

Fokus for praksis 2 er emnene Kunst og kulturaktiviteter 1 og Relasjoner, lek og læring med tilhørende obligatoriske læringsaktiviteter. Praksis skal forberede studenten på aktuelle arbeidsoppgaver og ansvar, og i 2.praksisperiode skal studenten både observere og planlegge, gjennomføre og reflektere rundt et opplegg for en barnegruppe. 

Den skal være variert, veiledet og vurdert og foregå i SFO (ca 70 %) og grunnskolen (ca 30 %). Praksisperioden skal innbefatte en delperiode med vekt på forberedelse, en delperiode med vekt på gjennomføring, og en delperiode med vekt på etterarbeid og vurdering. 

Praksis skal fortrinnsvis gjennomføres på egen arbeidsplass, dersom studenten er tilsatt i SFO eller skole som tilbyr SFO.

Læringsutbytte

Ved fullført praksisemne skal studentene ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper 

Studenten 

  • kan observere over barns lek- og læringsmiljø og reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger  
  • kan planlegge og legge til rette for et inkluderende, sanselig og utforskende leke- og læringsmiljø for barn i SFO. 
  • har kunnskap om pedagogens arbeid knyttet til barns praktiske utforskning og estetiske uttrykksformer 
  • har grunnleggende innsikt i ulike estetiske uttrykks- og arbeidsformer   
  • har kunnskap om sammenhenger mellom kunst, kultur og lek, både analogt og digitalt   

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan utvise yrkesutøvelse gjennom å planlegge, gjennomføre, lede, vurdere og kommentere aktiviteter i skolefritidsordningen og i skolen, på egenhånd og sammen med medstudenter, praksislærere og faglærere 
  • kan anvende hensiktsmessige arbeidsmåter og relevante forskningsmetoder, samt bruke digitale ressurser som grunnlag for inkludering av elevmangfoldet i det psykososiale miljøet 
  • kan reflektere rundt undervisning og læring ut fra profesjonsetiske perspektiv 

Generell kompetanse 

Studenten 

  • kan ta til seg tilbakemelding fra elever, medstudenter og praksislærer som grunnlag for profesjonell utvikling 
  • kan diskutere og kommentere lærerarbeidet i lys av nasjonale planer, praksisskolens lokale planer og teori 

Krav til forkunnskaper

Gjennomført praksis høst 1. studieår (BSFPR101).

Undervisnings- og læringsformer

Praksis blir gjennomført i SFO og grunnskole.

Obligatorisk læringsaktivitet

Ingen

Vurderingsform

Obligatorisk 20 dager veiledet og vurdert praksis. 

Sluttvurdering: Bestått/Ikke bestått. 

Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig sluttvurdering. 

Studenten kan ikke klage på vurderingsresultat i praksis. Dersom praksis ikke er bestått, kan studenten gjennomføre andre forsøk neste gang emnet går ordinært. Dette kan påvirke studenten sin studieprogresjon. 

Hjelpemidler ved eksamen

-

Mer om hjelpemidler