FHA852 Verktøy og metoder i systematisk folkehelsearbeid
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Dette heldigitale emnet har en praktisk-teoretisk tilnærming til bruk og vurdering av metoder, verktøy, teorier og modeller i systematisk folkehelsearbeid på lokalt og regionalt nivå. Gjennom arbeid med problemstillinger fra egen praksis eller praksisfeltet og erfaringsdeling med andre studenter og faglærere skal emnet gi et metaperspektiv på anvendbarhet av teorier, modeller, verktøy og metoder for systematisk folkehelsearbeid i praksis, i ulike kontekster og sentrale deler av systematisk folkehelsearbeid, som oversiktsarbeid, planarbeid, tverrsektorielt arbeid, medvirkningsprosesser og utvikling-, implementering- og evaluering av folkehelsetiltak.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- viser inngående kunnskap om teorier og modeller for systematisk og kunnskapsbasert folkehelsearbeid
- har avansert kunnskap om faktorer som må tas hensyn til ved vurdering av relevante verktøy og metoder i systematisk folkehelsearbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan systematikken i folkehelsearbeidet jf. folkehelseloven
- kan anvende, kritisk vurdere og formidle styrker og svakheter ved ulike verktøy, metoder, teorier og modeller knyttet til systematisk folkehelsearbeid i ulike kontekster
- kan identifisere og problematisere ulike etiske spørsmål ved bruk av ulike verktøy og metoder i helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan legge til rette for tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid innen lokalt- og regionalt folkehelsearbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise selvstendighet i vurdering og valg av hensiktsmessige metoder, verktøy, teorier og modeller i systematisk og kunnskapsbasert folkehelsearbeid
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
- Grunnleggende kjennskap og/eller erfaring med folkehelsearbeid på kommunalt og regionalt nivå.
- FHA851 Kunnskapsbasert folkehelsearbeid i praksis eller tilsvarende.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er heldigitalt, og undervisningsformer inkluderer selvstendig arbeid med faglitteratur, digitale samlinger, arbeidsoppdrag knyttet til egen praksis, digitalt gruppearbeid og digital veiledning i grupper.
Obligatorisk læringsaktivitet
Den obligatoriske læringsaktiviteten i emnet består av mindre individuelle øvingsoppgaver som omhandler utprøving og refleksjon rundt verktøy, metoder, teorier og modeller knyttet til systematisk folkehelsearbeid. Øvingsoppgavene kan om ønskelig knyttes til problemstillinger ved egen arbeidsplass. Øvingsoppgavene gjennomføres mellom de digitale samlingene, presenteres på samlinger, og erfaringer og læringsutbytte drøftes i grupper.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det let seg gjøre innen fastsatte frister, få et nytt forsøk i inneværende semester.
Vurderingsform
Skriftlig individuell oppgave med utgangspunkt i egen eller gitt problemstilling fra praksisfeltet, der studenten skal gjøre rede for og drøfte valg av verktøy, metoder, modell og/eller teorier.
Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.
Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny oppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler