Hopp til innhald

KVL852 Karriereveiledning og karrierelæring: teorier og prinsipper

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Videreutdanning som deltidsstudium for karriereveiledere i skolen og andre sektorer, lærere som underviser i Utdanningsvalg og andre som ønsker kompetanseheving for å kunne jobbe som karriereveiledere. Karriereveiledning og karrierelæring: teori og prinsipper er et av to emner i videreutdanningen Karriereveiledning.

I emnet gis en innføring i sentral teori og metodikk i arbeid med karriereveiledning og karrierelæring. Sentrale læringsutbytter omhandler at studentene har kunnskap om hvordan karriereveilederen kan anvende teoretisk og forskningsbasert kunnskap for å støtte og veilede veisøkere i valgprosesser og overganger. Studentene får muligheter til å reflektere over egen praksisutøvelse for å utvikle sin egen kompetanse som karriereveileder og skal kunne anvende denne kompetansen i profesjonell karriereveiledning. Studenten skal gjennom emnet tilegne seg en forståelse av karriereveiledning i både individ- og samfunnsperspektiv.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale karrierefaglige teorier
  • har inngående kunnskap om hva som påvirker muligheter til karrierelæring og karrierevalg og hvordan karriereveilederen kan støtte veisøkeren i disse prosessene
  • har avansert kunnskap om karriereveiledning i et livslangt perspektiv og hvordan karriereveilederen kan møte den enkelte veisøker eller grupper veisøkere på ulike stadier i liv

Ferdigheter

Studenten

  • kan beherske og analysere ulike tilnærminger til karriereveiledning gjennom teoretisk og metodisk kunnskap og kunne reflektere kritisk over ulike tilnærminger
  • kan tilpasse karriereveiledningen til ulike målgrupper, ut fra veisøkers individuelle behov og livsfase

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i etiske problemstillinger i karriereveiledning
  • kan selvstendig og kritisk vurdere ulike tilnærminger og strategier i karriereveiledning i egen praksis
  • kan analysere og vurdere karriereveiledningsfaglige problemstillinger og egen veiledningspraksis
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere arbeidet med karriereveiledning, og begrunne valg faglig og didaktisk

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres som et nett- og samlingsbasert studium med kombinasjon av fysiske samlinger i Bergen og kortere digitale samlinger. Studentene må også bruke Canvas som digital læringsportal. Digitale ressurser og asynkrone forelesninger som del av forberedelser til samlinger inngår også. Det er 2 fysiske studiesamlinger på 2 dager og 2 digitale studiesamlinger på tre timer. Pensumlitteratur og undervisningsmateriell er på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk.

Studentaktive læringsformer er sentrale, både på og mellom samlinger og seminarer. Undervisningen består av varierte læringsformer, f.eks. forelesninger, gruppediskusjoner, fremlegg og ferdighetstrening. Det opprettes også studiegrupper som studentene samarbeider i.

Obligatorisk læringsaktivitet

Emnet har tre obligatoriske læringsaktiviteter

  • To skriftlige innleveringer på ca. 1500-2000 ord
  • En obligatorisk læringsaktivitet som innebærer 80 % oppmøte på studiesamlinger og seminarer

Studentene må levere og få godkjent to skriftlige obligatoriske læringsaktiviteter på ca. 1500-2000 ord hver for å ta eksamen i emnet. Disse vil være med utgangspunkt i læringsutbyttene i emnet, ta utgangspunkt i studentenes praksis og gir rom for refleksjoner og videre utvikling på egen arbeidsplass. Det tilrettelegges for studenter som ikke har relevant arbeidspraksis på tidspunktet studenten tar emnet. Nærmere retningslinjer for de obligatoriske læringsaktivitetene gis ved semesterstart.

Fremmøte og deltakelse

Det er obligatorisk oppmøte på undervisningen (studiesamlinger og seminarer) og det forutsettes 80 % tilstedeværelse for å ta eksamen i emnet. En del av studiearbeidet er praktiske oppgaver, øvelser og gruppearbeid. Dette forutsetter at studentene er til stede på samlingene/seminarene. Det blir forventet at studentene tar ansvar for og tar aktiv del i gruppens læringsarbeid. Studentene bruker Canvas, som er den nettbaserte læringsportalen, for å delta i samarbeid og diskusjoner gjennom studiet.

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.

Vurderingsform

Digital individuell muntlig eksamen. Ca. 30 min.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler. Retningslinjer for eksamen gis ved semesterstart.

Mer om hjelpemidler