Hopp til innhald

LEI200 Digital prosjektgjennomføring

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

I takt med det økende behovet for smartere byutvikling og bærekraftig infrastruktur, er det viktig å beherske ferdigheter innen planlegging, geodata, og bygningsinformasjonsmodellering (BIM).

Dette emnet tar utgangspunkt i grunnleggende kunnskaper i geodata, plan og infrastruktur og utvider forståelsen av geografisk informasjonsanalyse og bygningsinformasjonsmodellering (BIM) i planlegging av digitale infrastrukturprosjekter

Hovedmålet med emnet er å gi en helhetlig forståelse av geografisk informasjon og hvordan GIS og BIM kan brukes til effektiv og bærekraftig planlegging. Du vil lære å identifisere komplekse problemstillinger, utvikle løsninger med søkelys på etikk, miljø og samfunn, og mestre hele prosessen fra datainnsamling til analyse av bygningsmodeller og infrastruktur. Emnet legger vekt på relevante formater og standarder, og tar også for seg BIM og GIS sin rolle i smarte byer, inkludert aktuelle trender, utfordringer og muligheter.Innhold:

Geografisk informasjonsanalyse og bygningsinformasjonsmodellering: Forstå grunnleggende prinsipper for GIS og BIM, inkludert relevante formater og hvordan verktøyene integreres for å skape en sammenhengende digital tvilling av prosjektet. Det vil bli lagt vekt på ulike typer analyser, som for eksempel romlige analyser, nettverksanalyser og terrenganalyser.

Avansert modellering og visualisering: Bruk av GIS og BIM for å gjennomføre avanserte analyser og lage visuelle representasjoner av data på en kartografisk riktig og estetisk måte. Studentene vil lære å lage ulike visualiseringer av prosjektdata, som for eksempel 3D-terrengmodeller, skygge- og synlighetsanalyser, og interaktive kart.

Prosjektstyring og digitale arbeidsflyter: Etablere effektive arbeidsflyter for kommunikasjon mellom ulike aktører og for kombinert bruk av GIS og BIM i prosjektstyring, for eksempel gjennom bruk av felles dataplattformer og skybaserte løsninger.

Smartere byer: Rollen til GIS og BIM i utviklingen av smarte byer og bærekraftige infrastrukturer. Miljøpåvirkning og samfunnsmessige aspekter, som for eksempel tilgjengelighet, mobilitet og sosial bærekraft vil bli diskutert.

Planlegging av vei og infrastruktur: Demonstrasjon av programvare for modellering av veiutførelse.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper:

Studenten har:

  • Avansert Geodata og GIS:
    • Dypere forståelse av innsamling, modellering og bruk av geodata i GIS, inkludert grunnleggende metoder for innhenting av digitale data og hvordan de modelleres i et GIS.
    • Forståelse av sentrale teknikker for bearbeiding, analyse og visualisering av geografiske data.
    • Evne til å identifisere problemstillinger der GIS kommer til anvendelse.
  • BIM og integrasjon av Verktøy:
    • Kjennskap til BIM-konsepter, prinsipper og når det kommer til anvendelse i byggeprosjekter.
    • Forståelse av prinsippene for bruk av BIM i planlegging, design, bygging og drift av bygninger og infrastruktur.
    • Kunnskap om arbeidsflyter for BIM, inkludert grensesnittet mellom BIM og GIS for en helhetlig tilnærming i prosjektering og planlegging

Ferdigheter:

Studenten har:

  • Geodata Analyse:
    • Evne til å utføre analyser ved bruk av GIS og BIM ved ulike problemstillinger
    • Ferdigheter i å koble tabelldata med geografiske data.
    • Evne til å utføre grunnleggende analyser og presentere resultatet i henhold til kartografiske metoder og teknikker.
  • 3D Modellering:
    • Ferdigheter i å utføre detaljerte 3D-visualiseringer og analyser med aktuell programvare.
    • Evne til å utføre 3D-visualiseringer og romlige analyser basert på kombinerte BIM- og GIS-data.
  • Digitale Arbeidsflyter:
    • Ferdigheter å etablere effektive digitale arbeidsflyter i infrastrukturprosjekter som integrerer GIS og BIM.

Generell Kompetanse:

Studenten kan:

  • Kritisk Analyse:
    • Utvikle kritisk tenkning rundt teknikker for presentasjon av geografiske informasjon og de miljø- og samfunnsmessige implikasjonene.
    • Utvikle et bevisst og kritisk forhold til ulike teknikker for presentasjon av geografisk informasjon, og til data avledet fra dem, i forhold til de miljø- og samfunnsmessige utfordringene ingeniøren er satt til å løse.
    • Reflektere rundt det etiske ved bruk av geodata og BIM i byutvikling.
  • Kommunikasjon:

Studenten har:

  • Evne til å diskutere utfordringer og muligheter knyttet til bruk av GIS og BIM i smartere byutvikling og infrastrukturprosjekter.
  • Evne til å diskutere utfordringer og fordeler knyttet til BIM og GIS.

Med dette emnet skal studentene være godt rustet til å møte fremtidens krav innenfor planlegging og infrastrukturutvikling. Verktøy som GIS og BIM vil gi en kjernekompetanse, og studentenes evne til å bruke disse verktøyene vil bidra til bærekraftige og innovative løsninger i fremtidige byggeprosjekter.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskaper om geodata, plan og infrastruktur er anbefalt.

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger (teori)
  • Praktiske øvinger
  • Bruk av digitale verktøy

Obligatorisk læringsaktivitet

4 obligatoriske innleveringer skal være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Godkjente obligatoriske arbeidskrav er gyldige i 4 semestre.

Vurderingsform

Skriftlig skoleeksamen, 4 timer.

Eksamen vil bli avholdt på digitalt eksamenssystem. Studentene må medbringe egen PC/MAC. Programvaren som er nødvendig for å gjennomføre eksamen må være installert og testet før eksamensdagen.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemiddel.

Mer om hjelpemidler