Hopp til innhald

MGBMA501 Matematikk 3, emne 1 - Matematikkdidaktikk i praksisfeltet

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Matematikk 3 er et masterfag i Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn. Det ser på hvordan matematikk utvikles, kommuniseres og brukes, og har en forskningsbasert tilnærming.  

Matematikk 3 er delt inn i følgende tre emne på 15 studiepoeng: 

  • Emne1: Matematikkdidaktikk i praksisfeltet  
  • Emne 2: Vitenskapsteori og metode 
  • Emne 3: Matematikkdidaktikk i forskningsfeltet  

Matematikk 3 i helhet gir kompetansegrunnlag for masteroppgave med matematikk som masterfag. 

Emne 1 og 2 kan inngå som 30 studiepoengs undervisningsfag i master med profesjonspedagogikk eller spesialpedagogikk som masterfag. 

Følgende matematikkdidaktiske tema er hovedfokus i emnet 

  • Tilpasset opplæring 
  • Vurdering 
  • Læreprosesser i matematikk og progresjon av matematikkundervisning 
  • Språklige aspekt ved matematikklæring 

Emnet vektlegger hvordan matematikkdidaktisk forskning kan brukes i matematikklasserommet. Emnets pensum er primært nasjonal og internasjonal forskningslitteratur knyttet til aktuelle tema. 

Et gitt matematisk tema vil bli studert i emnet. Dette temaet vil belyse og bli belyst av de matematikkdidaktiske temaene i emnet, særlig språkbruk og argumentasjon. 

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte: 

Kunnskaper 

Studenten har 

  • inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov innen matematikk 
  • inngående kunnskap om begynneropplæring 
  • inngående kunnskap om vilkår for og progresjon i undervisning og elevers læring i matematikk 
  • inngående kunnskap om vurdering innen matematikk 
  • kunnskap om hvordan et matematisk tema er oppbygd og da særlig hvordan dette er påvirket av språkbruk, bevis og historisk utvikling 
  • avansert kunnskap om elever sin matematiske språkkompetanse, og om vilkår for og utøving av matematiske samtaler hos elever og lærere 

Ferdigheter 

Studenten kan

  • på avansert nivå anvende prinsipp for læringsorientert vurdering innen matematikk og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling 
  • vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker undervisningen og utvikler elevenes læring 
  • gjøre faglig grunngitte valg for undervisning, inkludert i møte med sosiale, flerkulturelle og institusjonelle premisser 
  • identifisere og stimulere elever sine muntlige og skriftlige matematiske resonnement og argumentasjon, og fremme kritisk-matematisk refleksjon 
  • legge til rette for matematiske samtaler i undervisnings- og læringssituasjoner og identifisere språklige aspekt ved elevers utvikling av matematisk kompetanse, og kunne utvikle flerspråklige læringsmiljø i matematikk, med vekt på begynneropplæring. 

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole 
  • gjennomføre utforsking av lærerarbeid og didaktiske tema i egen og andre sin praksis 
  • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten 

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Matematikk 1 og 2 (60 sp) fra syklus 1, eller tilsvarende.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen skjer i form av forelesninger, seminar og veiledning og vil veksle mellom undervisning og studentaktive læringsformer. Detaljer om kursets organisering og undervisning vil fremkomme i semesterplanen som blir utdelt ved kursets start. 

Det forventes at studentene er aktive gjennom hele emnet og bidrar til det faglige miljøet. Deler av pensum arbeides med som selvstudium og det anbefales at lærestoffet bearbeides gjennom studentorganiserte kollokvier.  

Obligatorisk læringsaktivitet

  • En skriftlig innlevering, som er knyttet til argumentasjon i det matematiske temaet og bruk av didaktisk teori for å belyse læring av det samme matematiske temaet.  
  • Studenter presenterer på underveis-seminar om sin semesteroppgave i matematikklærerarbeid, og bidrar i diskusjoner knyttet til andre studenters framlegg.

Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstilles til eksamen. Godkjente arbeidskrav er gyldige i de tre påfølgende semester etter godkjenningen. Hvis et arbeidskrav blir vurdert som ikke godkjent, skal det gis skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent ett eller flere arbeidskrav får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang). Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og i henhold til gitte frister, men senest tre uker før eksamensperioden begynner. Nærmere detaljer blir gitt i semesterplan ved studiets start. 

Vurderingsform

Semesteroppgave. Individuell skriftlig artikkel på omtrent 3000 ord om matematikklærerarbeid, knyttet til et av temaene i emnet.

Retningslinjer for arbeidet og krav til teksten blir gitt ved semesterstart. 

Karakter: Bestått/Ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler