BAMM2001 Forskningsmetode og akademisk skriving
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet tar for seg disse temaene:
- Vitenskapsteori, Årsaksforklaringer/formålsforklaringer, Forskningsprosessen, Forskningsetikk, Forskningsdesign
- Hvordan kvalitative og kvantitative metoder kompletterer hverandre
- Problemformulering
- Operasjonalisering og måling
- Formelle krav til utforming av mål (validering)
- Datainnsamling (observasjon, intervju og surveyundersøkelser)
- Analyse av kvantitative data (beskrivende statistikk, krysstabeller, korrelasjons- og regresjonsanalyse)
- Analyse av kvalitative data
- Kvalitetssikring, reliabilitet- og validitetskrav
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har tilegnet seg grunnprinsippene innen tradisjonell forskningsmetode
- har innsikt i hovedprinsippene for kvalitative og kvantitative analyser
- har kunnskap om forskningsetiske problemstillinger
- har kunnskap om presentasjon og rapportering av forskningsresultat
- kan utforme egne akademiske tekster, vet hvordan tekster bygges opp, behersker argumentasjon og kildebruk
- kan identifisere sentrale prinsipper for god skriving og hvilke krav som stilles til akademiske tekster
Ferdigheter
Kandidaten
- kan gjennomføre et enkelt, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan reflektere over relevante faglige, yrkesmessige og forskningsetiske problemstillinger
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner
- kan søke, evaluere, bearbeide og kommunisere informasjon og kilder. Dette innebærer å kunne anvende relevant teori og verktøy
- behersker akademisk skriving, samt lesing av tekst. Dette innebærer ferdigheter i å argumentere, dokumentere, bruke og drøfte teori og empiri, samt språklige og analytiske ferdigheter
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere relevante faglige og forskningsetiske problemstillinger
- kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å kunne gjennomføre avanserte oppgaver og prosjekter
- kan tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder i faget
- behersker grunnleggende vitenskapelig kildebruk, etikk og etterrettelighet, skrive- og leseferdigheter
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Emnet er del av en spesielt tilrettelagt overgangsordningen fra 2-årig maritim teknisk fagskole til bachelor. Innhold og oppbygning er basert på denne forutsetningen, samt ønskemål fra representanter fra maritim industri.
Undervisnings- og læringsformer
Samlingsbasert digital undervisning
Obligatorisk læringsaktivitet
De to første delene av semesteroppgaven leveres inn som obligatoriske arbeidskrav, og det gis medstudentvurdering til minimum en annen student per innlevering.
Vurderingsform
Eksamen består av to deler, en semesteroppgave (50%) og en 3 timers skriftlig eksamen (50%). Begge delene må vurderes til minimum karakteren E for at emnet i sin helhet skal bestås.
Karakterskala A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tilgjengelige.
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- NAB2015 - Metode for Nautikk - Reduksjon: 5 studiepoeng