Hopp til innhald

BIO171 Fysiologi, anatomi og histologi i laboratoriemedisin

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Fysiologi, anatomi og histologi, basisfag i flere helseutdanninger, er viktige for å kunne forstå kroppens oppbygning og funksjon. Emnet setter søkelyset på menneskets normale funksjon og oppbygning samt kroppens evne til å opprettholde homeostase -stabile indre miljøforhold innenfor tolerable grenser. Grunnleggende kunnskap om fysiologi, anatomi og histologi til de store organsystemene er viktig for nøyaktighet og kvalitet i laboratoriepraksis og tolkning av prøvesvar. Dette omfatter en forståelse av hva som er normale verdier/tolkninger i kliniske og diagnostiske analyser av fysiologi, anatomi og histologi for det friske mennesket.

Emnet bruker kliniske eksempler for å gi et viktig grunnlag for videre studier i bioingeniørfaget, og legger til rette for at bioingeniøren kan bidra aktivt til forbedret pasientbehandling og medisinsk forskning. Kunnskap om fysiologi, anatomi og histologi styrker bioingeniørens bidrag til tverrfaglig kommunikasjon og samarbeid med annet helsepersonell, og forbedrer dermed den generelle kvaliteten på helsetjenestene.

Gjennom anvendelse av kunnskap i fysiologi, anatomi og histologi kan bioingeniøren bidra til å støtte opp under av flere av FNs bærekraftsmål ved å fremme helse, velferd og bærekraftige systemer.

De store organsystemene inkluderer:

  • Hjerte-, kar- og sirkulasjonssystemet
  • Respirasjonssystemet
  • Fordøyelsessystemet
  • Nyre- og urinveissystemet
  • Hormonsystemet
  • Nervesystemet
  • Immunsystemet
  • Kjønnsorgan og reproduksjon

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgande totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten ...

  • kan med grunnleggende fagterminologi forklare de store organsystemers fysiologiske funksjon og, histologiske og anatomiske oppbygning hos friske individer.
  • kan gjøre greie for samspillet mellom de store organsystemene og hvordan organene responderer på varierende og skiftende miljø for å opprettholde homeostasen.
  • kan vise og forklare gjeldende retningslinjer for venøs blodprøvetaking i en klinisk sammenheng.
  • kjenner til prinsippene og fremgangsmåte for Köhler-innstillingene av et mikroskop for best mulig vurderinger av et histologisk preparat i klinikk.
  • kan bruke språkmodeller (KI) til å øke sin forståelse av de store organsystemenes histologi, anatomi og fysiologiske funksjon i utdanningen.

Ferdigheter

Studenten ...

  • kan reflektere over samspillet mellom de store organsystemene og hvordan organene responderer på varierende og skiftende miljø for å kunne diskutere diagnostiske analyser under veiledning i laboratoriepraksis.
  • kan gjenkjenne normal anatomi og histologisk oppbygning til de store organsystemene under analyse i laboratoriet.
  • kan bruke disseksjonsutstyr, mikroskop og glukosemålere for å gjennomføre, vurdere og tolke enkle analyser i laboratoriet.
  • kan justere mikroskopet etter prinsippene for Köhler-innstillingene for å få best mulig vurderinger av et histologisk preparat i klinikk.
  • kan utføre hjerte-/lungeredning med og uten hjertestarter i situasjoner som krever øyeblikkelig hjelp.
  • kan gjennomføre venøs blodprøvetaking på en voksen person i laboratoriet etter gjeldende retningslinjer og under veiledning.
  • kan bruke og diskutere med språkmodeller (KI) for å få forståelse for prinsipp til kliniske analyser innen histologi, anatomi og fysiologiske funksjon av de store organsystemene for praktisk arbeid i laboratoriet.

Generell kompetanse

Studenten ...

  • kan formidle og diskutere faglig kunnskap innen fysiologi, anatomi og histologi for å bidra til tverrfaglig samarbeid i utdanning og praksis.
  • kan i praksis på laboratoriet og i klinikken håndtere humane preparater med respekt i tråd med profesjonsetiske retningslinjer.
  • har, som grunnlag for den videre profesjonsspesifikke utdanningen, bred kunnskap innen de store organsystemenes histologi, anatomi og fysiologi.
  • kan bruke språkmodeller (KI) for å evaluere analyser innen histologi, anatomi og fysiologiske funksjoner av de store organsystemenes i klinikken.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid og laboratorieøvelser.

Utvalgte nettressurser.

Tverrfaglig samarbeid.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • 5 laboratorieøvelser utført individuelt
  • Ta venøs blodprøve etter gjeldende retningslinjer
  • Gjennomført kurs i hjerte- og lungeredning
  • 1 gruppeoppgave
  • Fagsamtale ved vurdering av laboratorieøvelser

Det settes kun opp ett laboratoriekurs i emnet. Studenter som er fraværende, eller av andre grunner ikke får godkjent obligatorisk laboratoriekurs, vil derfor ikke kunne ta nytt laboratoriekurs inneværende semester. Studenter som ikke får godkjent laboratoriekurs vil måtte vente til neste gang emnet undervises. En student har kun rett på 2 forsøk i ett laboratoriekurs totalt.

Godkjente arbeidskrav er gyldige i seks påfølgende semester.

Vurderingsform

Skriftlig skoleeksamen, 4 timer.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemiddel.

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • BIO121 - Anatomi, fysiologi og histologi - Reduksjon: 7,5 studiepoeng