BSF101 Skolefritidspedagogikk og praktiske og estetiske læringsprosesser
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emneplanen bygger på føringer gitt i forskrift om rammeplan for SFO samt fagområdene fritidspedagogikk og praktiske og estetiske læringsprosesser som er tverrfaglig. Gjennom fagområdet skolefritidspedagogikk og praktiske og estetiske læringsprosesser så vil studenten få grunnleggende kunnskap om hvordan en kan legge til rette for et miljø der barnet får være med å skape innholdet i sin egen SFO. Barndommen har egenverdi og SFO skal i samarbeid med hjemmet ivareta barns behov for omsorg og tilsyn, samtidig som de skal gis gode muligheter for en meiningsfull fritid og lek. At barna skal få drive selvvalgt lek og der en som voksen skal få kunnskap om hvordan legge til rette for at barn skal få oppleve trivsel og glede både i organisert aktivitet og i sin egen frilek.
Fagområdet Praktisk og estetiske læringsprosesser som er et tverrfaglig fagområde bygger på arbeidsmåter fra kroppsøving, mat og helse, musikk, forming, dans og drama. Fagområdet omfatter det å se, forstå og verdsette barns estetiske uttrykksformer. Utvikling av praktiske ferdigheter, estetisk oppmerksomhet og skapende evner utgjør en sentral del. Studenten skal få erfaring med hvordan tilrettelegge for at barn kan utvikle et rikt uttrykksrepertoar gjennom allsidige sanseopplevelser, kroppslige erfaringer, tid til lek og eksperimentering, refleksjon og kommunikasjon i et bærekraftig perspektiv.
Emnet undervises både digitalt og samlingsbasert, og vekslingen mellom undervisning, egen praksis og erfaringsdeling med medstudenter vil være sentralt. Mellom samlingene vil studentene jobbe med praktiske og skriftlige oppgaver knyttet til utprøving av og refleksjon omkring fritidspedagogikk og praktiske og estetiske læringsprosesser.
Læringsutbytte
En student som har fullført emnet skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om relevante styringsdokumenter for SFO, aktuelle teorier og kjenner til forskning knyttet til barns medvirkning, lek, danning og demokrati i SFO.
- har grunnleggende kunnskap om praktiske og estetiske læringsprosesser
- har kompetanse og kunnskap om hvordan legge til rette for overganger mellom skole og SFO.
- har kunnskap om hvordan en kan legge til rette for lek, helhetlig utvikling og læring, og skape en meiningsfull fritid.
- har kunnskap om barns lek, praktiske utforskning og estetiske uttrykksformer
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for at personalet får tid og rom til jevnlig diskutere og reflektere over hva lek innebærer og hvordan en i personalet møter barn i lek.
- kan støtte alle barn i det å få mulighet til å være aktiv deltakende i leken og få oppleve mestring.
- kan skape en hverdag der fokus er på barndommens egenverdi og der leken er sentral.
- kan skape gode samarbeid på tvers av både emner og andre aktører for å gi barna en variert og fleksibel SFO hverdag.
- kan utforske og uttrykke seg ved hjelp av materialer, teknikker, instrumenter og arbeidsformer fra ulike praktiske og estetiske fag
- kan bruke slike arbeidsformer i tverrfaglig sammenheng
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for en variert hverdag i SFO der skolefritidspedagogikken er et bindeledd.
- kan legge til rette for variert og reflektert bruk av praktiske og estetiske læringsprosesser i SFO
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Emnet inneholder både digital undervisning og undervisning på fysiske samlinger. I emnet legges det vekt på varierte undervisnings- og læringsformer, som forelesninger, gruppearbeid, refleksjon, praktisk-metodisk arbeid, verksted, gjennomføring av opplegg på egen arbeidsplass og selvstudium.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Obligatorisk læringsaktivitet knyttet til fagområdet fritidspedagogikk: En skriftlig oppgave der rammene er lagt til semesterstart.
- Obligatorisk læringsaktivitet knyttet til fagområdet praktiske og estetiske læringsprosesser: Studentene skal gjennomføre et praktisk og estetisk opplegg i løpet av praksisperioden, og dokumentere dette digitalt. Retningslinjer foreligger ved semesterstart.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.
Vurderingsform
Hjemmeeksamen, 3 dager. Omfang: 2500 - 3000 ord.
Karakterskala A - F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler