Hopp til innhald

ERG201 Rehabilitering og intervensjoner ved aktivitetsutfordringer

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet fokuserer på at mennesker kan ha ulike forutsetninger for aktivitet og deltakelse. Mestring av hverdagslivet påvirkes av ulike aktivitetsutfordringer, som kan oppstå som følge av ervervede tilstander i livsfasene voksen og eldre. Emnet vektlegger ergoterapeutiske intervensjoner innen rehabiliteringsfeltet, gjennom modulene psykisk helse (inkludert rus), kroniske sykdommer og gruppeledelse.

Studentene skal kunne begrunne individuelle intervensjoner/tiltak basert på kartlegging og vurdering, og ut fra teori og forskning i ergoterapi og andre aktuelle fagfelt. Kunnskap om og forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid er sentralt, og tema som brukermedvirkning, rehabilitering og kunnskapsbasert praksis (KBP) inngår derfor i emnet. I tillegg belyser emnet relevante tema fra anatomi/fysiologi, psykologi og sykdomslære. Studentene skal tilegne seg teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter i gruppeledelse, gruppedynamikk og veiledning. Gruppeintervensjon brukes i lærings- og endringsprosesser for å fremme mestring av daglige aktiviteter. Det finnes flere typer grupper innen helsefremmende, forebyggende, habiliterende, rehabiliterende, behandlende og rådgivende virksomhet innen somatisk og psykisk helse. Hensikten med gruppeintervensjoner kan være å fremme brukernes innsikt i egen livssituasjon, bidra til personlig utvikling, utvikling av interaksjons- og kommunikasjonsferdigheter, kognitive, motoriske og/eller sosiale ferdigheter.

Emnet består av tre moduler: 1) kroniske sykdommer, 2) psykiske helseplager og 3) gruppeledelse. Simulerings- og ferdighetstrening vil være knyttet til ulike brukergrupper og aktivitetsutfordringer i de tre modulene. Studentene skal også gjennomføre en obligatorisk tverrfaglig uke sammen med fysioterapistudentene. I modulen om gruppeledelse, skal studentene planlegge og gjennomføre en gruppeintervensjon for en bestemt brukergruppe, og kunne begrunne valg av intervensjon for brukergruppen. Medstudenter deltar i rollespill (simulering) når studentene skal lede den praktiske gjennomføringen.

Praksisforberedelser og praksisveilederseminar tilknyttet ERGP2 inngår i emnet

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • kan drøfte intervensjoner i lys av aktivitetsvitenskap og sentrale aktivitetsteorier og -modeller i ergoterapi
  • har bred kunnskap om ergoterapeutiske arbeidsprosesser og -metoder som fremmer aktivitet og deltakelse
  • har kunnskap om hvordan overgangsfaser i livet og samspill med omgivelsene har betydning for personers aktivitet, deltakelse, helse og mestring · har bred kunnskap om hvordan ergoterapeuter kan bidra til etablering og endring av vaner, rutiner og roller
  • har kunnskap om palliativ og behandlende ergoterapi • har bred kunnskap om forutsetninger for aktivitetsutførelse
  • har bred kunnskap om ergoterapeuters tilnærming, både individuelle og gruppetilnærminger, innen rehabilitering og habilitering • har bred kunnskap om og kan begrunne hvordan aktivitetsanalyse, vurdering av fysiske, psykiske, kognitive og sosiale funksjoner og meningsfull aktivitet brukes målrettet i intervensjoner, for å fremme mestring og selvstendighet i hverdagslivet
  • har kunnskap om og forholder seg til helse- og sosialpolitikk
  • har kunnskap om hvordan rus- og sosioøkonomiske problemer har konsekvenser for aktivitetsdeltakelse
  • har kunnskap om brukermedvirkning, veiledning, kommunikasjon, etikk og relasjonsbygging
  • har kunnskap om prinsipper for kunnskapsbasert praksis

Ferdigheter:
Studenten…

  • kan beherske ergoterapeutiske arbeidsprosesser, for å fremme personers mestring av daglige aktiviteter
  • kan beherske aktivitetsbaserte kartleggings- og undersøkelsesredskaper
  • kan anvende faglig kunnskap om meningsfull aktivitet i personers habilitering, rehabilitering, behandling og palliasjon
  • kan identifisere, reflektere over og anvende terapeutisk og etisk kompetanse ved ledelse av gruppeintervensjoner, i møte med personer som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • kan anvende veiledende, ressursorienterte, myndiggjørende, og problemløsende strategier som fremmer aktivitet og deltakelse i en gruppeintervensjon
  • kan anvende kunnskap om aktivitet metodisk i en gruppeintervensjon for å fremme aktivitet og deltakelse
  • kan anvende faglig kunnskap om å tilpasse aktiviteter for å utvikle eller vedlikeholde ferdigheter, aktivitetsvaner og aktivitetsroller
  • kan anvende faglig kunnskap for å engasjere og involvere personer i hverdagslivets aktiviteter
  • kan finne og vurdere vitenskapelig litteratur som er relevant for egen profesjonsutøvelse
  • kan anvende ny faglig kunnskap og kan foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis

Generell kompetanse:
Studenten…

  • kan reflektere over faglige og helse- og sosialpolitiske spørsmål
  • har innsikt i og kan følge ergoterapeutenes yrkesetiske retningslinjer for å fremme personers rett til aktivitet og deltakelse · kan planlegge, tilrettelegge og og lede en gruppe slik at personer med funksjonsnedsettelser kan delta i meningsfulle aktiviteter

Krav til forkunnskaper

Emner i første semester må være bestått (ERG100, ERG110 og ERG120)

Anbefalte forkunnskaper

ERG130, ERG140 og ERGP1

Undervisnings- og læringsformer

I dette emnet vil studentaktive læringsformer benyttes for at studenten skal:

  • ta ansvar for sin teoretiske læring og utvikling
  • få erfaring i ferdigheter gjennom praktisk simulering av praksisnære situasjoner
  • gjennom diskusjoner og samarbeidslæring utvikle klinisk resonnering
  • få øvelse i å presentere tilegnet kunnskap knyttet til ulike kasuistikker eller læringssituasjoner
  • utvikle samarbeidsferdigheter gjennom ulike gruppeaktiviteter og tverrfaglig uke

I emnet brukes ulike arbeidsformer, som tverrfaglig samarbeid, omvendt klasserom, seminar, simulering, ferdighetstrening, gruppearbeid og hverandrevurdering. I tillegg benyttes digitale læringsressurser , oppgaveskriving, forelesninger og selvstudier. Gruppearbeid vektlegges i dette emnet, da ferdigheter knyttet til blant annet samarbeid/samhandling og kommunikasjon er nødvendig kompetanse innen rehabiliteringsarbeid.

Studentene får skriftlig tilbakemelding i henhold til spesifikke kriterier på alle skriftlige obligatoriske læringsaktiviteter, knyttet til faglig innhold og akademisk skriving. Hensikten med tilbakemeldingen er at studentene skal kunne få en forståelse av hva som er bra og hva som er mangelfullt i besvarelsene. Det forventes at studentene skal bruke og jobbe videre med tilbakemeldingene for å forbedre andre påfølgende skriftlige oppgaver og eksamener. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uk

I emnet brukes ulike arbeidsformer, som tverrfaglig samarbeid, omvendt klasserom, seminar, simulering, ferdighetstrening og gruppearbeid. I tillegg benyttes digitale læringsressurser og e-læringskurs, oppgaveskriving, forelesninger og selvstudier.

Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:

  1. 80 % tilstedeværelse på studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning som omfatter teambasert læring/omvendt klasserom, gruppearbeid, seminar, workshops, ferdighetstrening, simulering, veiledning og studiediskusjon
  2. Muntlig presentasjon i gruppe i tverrfaglig uke med fysioterapistudentene
  3. Skriftlig gruppeoppgave om psykisk helse, 1500 ord +/- 10%. Kritisk vurdering av en artikkel som brukes i oppgaven skal legges ved oppgaven, som utfylt EBP steps skjema
  4. Skriftlig gruppeoppgave om kroniske sykdommer, 1000 ord +/- 10%. Kritisk vurdering av en artikkel som brukes i oppgaven skal legges ved oppgaven, som utfylt EBP steps skjema
  5. Notat i forkant av praktisk gjennomføring av gruppeledelse, i henhold til oppgavetekst, 1000 ord +/- 10%, eksklusivt vedlegg. Gjennomføringsplan og pasientkasuistikker skal legges som vedlegg til notatet. Modulen gruppeledelse gjennomføres i par, evt. en gruppe med tre studenter ved oddetalls kull. Paret som samarbeider om notatet, gjennomfører også den praktiske gruppeledelsen sammen.

På de skriftlige obligatoriske læringsaktivitetene blir det gitt tilbakemeldinger på faglig innhold og akademisk skriving. Dersom studentene leverer oppgaver som ikke tilfredsstiller minimumskravene i oppgaveteksten, må de leveres på nytt før tilbakemelding gis fra faglærer. De skriftlige obligatoriske læringsaktivitetene er gyldige i 4 semestre

Vurderingsform

Muntlig eksamen
Muntlig høring i 20-25 minutter, med utgangspunkt i emnets læringsutbytter.

Tid og sted for eksamen, se Studentweb.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Ny eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler