Hopp til innhald

FHA1112 Bacheloroppgave

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Bachelorstudiet avsluttes med at studentene skriver en bacheloroppgave i løpet av 6. semester i utdanningen. Det blir gjennomført et uformelt informasjonsmøte om høsten, for å informere og igangsette prosessen med bacheloroppgaven, men selve emnet starter og blir gjennomført om våren i 6 semester.

Primært skal to studenter arbeide sammen om bacheloroppgaven. Bacheloroppgaven er et skriftlig arbeid som omhandler folkehelsefaglige aspekter med vekt på kosthold og/eller fysisk aktivitet og reflekterer fagforståelse og fagfordypning.

Studentene skal gjennomføre en selvstendig analyse og drøfting av en spesifikk og gjennomførbar problemstilling som er relevant i et folkehelseperspektiv innen kosthold og/eller fysisk aktivitet. Bacheloroppgaven skal utarbeides innen et faglig relevant tema og kan være empirisk eller teoretisk bygd opp.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om hvordan et selvstendig vitenskapelig arbeid utføres
  • har kunnskap om hvordan ulike forskningsmetoder kan anvendes innen folkehelsearbeidet
  • har kunnskap om hvordan en problemstilling og prosjektplan skrives
  • har kunnskap om ulike metoder for innhenting og analyse av data

Ferdigheter

Studenten

  • har evne til å anvende tilegnet kunnskap og å fordype seg innenfor et valgt fagområde
  • viser evne til vitenskapelig tenke- og fremstillingsmåte, samt forskningsetisk refleksjon
  • har evne til å planlegge og strukturere et vitenskapelig arbeid
  • kan bruke relevante forskningsmetoder i sitt fordypningsarbeid
  • har evne til selvstendig analyse og tolkning av innhentede data
  • har evne til å motta veiledning og diskutere sentrale problemstillinger innen bachelorarbeidet
  • har evne til å anvende tilegnet kunnskap og å fordype seg innenfor et valgt fagområde ved hjelp av internasjonal, vitenskapelig faglitteratur

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide med et valgt tema ved hjelp av vitenskapelige arbeidsmetoder
  • synliggjør sitt fagfelt og kan formidle det gjennom å behandle et valgt tema i en skriftlig oppgave

Krav til forkunnskaper

Studentene må ha bestått alle emner på 1. studieår for å kunne begynne på FHA1112 (bacheloroppgaven): FHA112, FHA212, FHA318 og FHA412.

Undervisnings- og læringsformer

Bacheloroppgaven er et gruppearbeid der to studenter skriver sammen, men etter avtale med emneansvarlig, kan det gis rom for å søke om å skrive bacheloroppgaven tre sammen eller alene.

Ansvaret ligger på studenten når det gjelder å nå mål, få frem idéer, sørge for fremdrift, avtale veiledningstimer i god tid og beslutte utforming av oppgaven.

Det blir lagt til rette for obligatoriske læringsaktiviteter knyttet opp mot ulike læringsmål for at studentene kan ta en aktiv rolle i læringsprosessen.

Utenom arbeidet med bacheloroppgaven vil undervisningsopplegget vektlegge forelesninger om relevante forskningsmetoder og analyseverktøy.

Studentaktive arbeidsformer vil bli benyttet, blant annet i seminar eller poster med muntlig fremlegg for medstudenter, lærere, og eventuelt andre aktører relevant for folkehelsearbeidet.

Arbeidet med bacheloroppgaven struktureres på grunnlag av en prosjektplan. Faglærere fungerer som veiledere gjennom arbeidet med bacheloroppgaven.

En av de tre obligatoriske veiledningstimene skal benyttes til problemstilling og prosjektplanen. Studentene skal avtale med sin veileder i ulike faser av arbeidet:

  1. Tidlig i arbeidet med avgrensing av problemstilling og godkjenning av metode for oppgaven.
  2. Underveis som faglig veiledning til argumentasjon under utvikling av oppgaven og forberedelse til seminar.
  3. I avslutningsfasen av det vitenskapelige arbeidet, senest en uke før innlevering. Veiledning gis på grunnlag av innsendt skriftlig materiale.

Obligatorisk læringsaktivitet

Alle obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent av faglærer for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Aktiviteter og tilhørende læringsutbytter er som følger:

1. Innlevert og godkjent problemstilling og prosjektplan av veileder innen oppgitt frist.

  • Læringsutbytte:
    • Viser evne til vitenskapelig tenke- og fremstillingsmåte, samt forskningsetisk refleksjon.

2. Bestått metodequiz

  • Læringsutbytte:
    • Har kunnskap om hvordan ulike forskningsmetoder kan anvendes innen folkehelsearbeidet.

3. Gjennomføring av tre veiledningstimer. Skriftlig materiale som det skal gis veiledning på skal sendes inn minst tre virkedager før veiledningen.

  • Læringsutbytter:
    • Viser evne til vitenskapelig tenke- og fremstillingsmåte, samt forskningsetisk refleksjon.
    • Har evne til å motta veiledning og diskutere sentrale problemstillinger innen bachelorarbeidet.

4. Deltakelse og bidrag på fellesseminar eller posterpresentasjon

  • Læringsutbytter:
    • Viser saklighet og evne til refleksjon.
    • Synliggjør sitt fagfelt og kan formidle det gjennom å behandle et valgt tema i en skriftlig oppgave.

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet ikke blir godkjent, vil studenten få skriftlig tilbakemelding. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil få ett nytt forsøk i gjeldende semester, så langt dette lar seg gjøre innen fastsatte frister.

Vurderingsform

Skriftlig bacheloroppgave i gruppe.

Omfang: 9000 ord +/- 10%. (Forside, forord, innholdsfortegnelse, sammendrag, referanseliste, fotnoter, figurer, tabeller, og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.). Oppgaven kan skrives på norsk eller engelsk.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny bacheloroppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler