FHA612 Trening og helse
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet har gjennom teori og praktisk undervisning fokus på trening og helse i et folkehelseperspektiv. Kunnskap om temaene treningslære, fysiologi og funksjonell anatomi er nødvendig for å forstå hvordan kroppen fungerer. Med bakgrunn i disse temaene gis det innsikt i å kunne tilrettelegge trening i forebyggende og helsefremmende arbeid både for enkeltindivider og for ulike grupper. Emnet tar for seg ulike treningsmetoder og hvordan disse påvirker kroppen i et livsløpsperspektiv. Tema i emnet:
- Teoretisk og praktisk treningslære for ulike grupper med hovedvekt på utholdenhetstrening og styrketrening
- Teori om fysiologi og funksjonell anatomi
- Praktisk erfaring med trening på forskjellige arenaer
- Innføring i digitale verktøy knyttet til trening
- Innføring i ulike fysiologiske tester knyttet til trening og helse.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til nasjonal og internasjonal forskning om ulike treningsmetoder og hvordan disse påvirker kroppen i et livsløpsperspektiv
- har kunnskap om fysiologi, herunder organsystemene sirkulasjons-, respirasjons-, muskel-, skjelett-, og nervesystemet
- har kunnskap om funksjonell anatomi
- har forskningsbasert kunnskap om tilpasning og tilrettelegging av treningsmetoder på individ- og gruppenivå
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, tilrettelegge, formidle, gjennomføre og vurdere forskjellige treningsopplegg og treningsmetoder for ulike grupper
- kan veilede på individ- og gruppenivå i utholdenhetstrening, styrketrening i apparater og med frivekter, og bevegelighetstrening
- kan gjennomføre enkle antropometriske og fysiologiske tester
- kan analysere og tolke kvantitative treningsdata til bruk i forsknings- og utviklingsarbeid
- kan søke etter og vurdere relevante vitenskapelige artikler innenfor trening og helse
Generell kompetanse
Studenten
- kan velge treningsmetoder og øvelser tilpasset ulike fysiske forutsetninger
- kan planlegge, tilrettelegge, formidle, gjennomføre, og vurdere ulike prosjekter og tiltak innen trening i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan veilede enkeltindivid og grupper innen ulike treningsmetoder
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
FHA212 Fysisk aktivitet og helse
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er både teoretisk og praktisk og foregår på ulike arenaer. Det blir lagt til rette for obligatoriske læringsaktiviteter knyttet opp mot ulike læringsmål for at studentene kan ta en aktiv rolle i læringsprosessen. Det legges vekt på studentaktive læringsformer.
Følgende arbeidsformer benyttes: Lærerstyrt undervisning, selvstudium og egentrening, arbeid individuelt, i par og i grupper.
Det kreves at studentene har klær og utstyr som egner seg for fysisk aktivitet inne og ute.
Studiet inneholder to ukers praksis knyttet til temaet fysisk aktivitet. Se egen emneplan. Ved innvilget godskriving av tidligere gjennomførte emner kan det søkes om godskriving av praksis.
Obligatorisk læringsaktivitet
1. Det er krav om 80% obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse fra studenten i praktisk undervisning og undervisning med obligatoriske læringsaktiviteter. Den praktiske undervisningen er koblet til følgende læringsutbytteformuleringene:
- kan veilede på individ- og gruppenivå i utholdenhetstrening, styrketrening i apparater og med frivekter, og bevegelighetstrening
- kan gjennomføre enkle antropometriske og fysiologiske teste.
2. Planlegging og gjennomføring av et 8 ukers egentreningsprosjekt. Kobles til følgende læringsutbytteformuleringer:
- har forskningsbasert kunnskap om tilpasning og tilrettelegging av treningsmetoder på individ- og gruppenivå
- kan analysere og tolke kvantitative treningsdata til bruk i forsknings- og utviklingsarbeid
- kan veilede enkeltindivid og grupper innen ulike treningsmetoder
3. Treningsprosjekt for ulike grupper. Kobles til følgende læringsutbytteformuleringer:
- har kunnskap om fysiologi, herunder organsystemene sirkulasjons-, respirasjons-, muskel-, skjelett-, og nervesystemet
- kan planlegge, tilrettelegge, formidle, gjennomføre og vurdere forskjellige treningsopplegg og treningsmetoder for ulike grupper
- kan velge treningsmetoder og øvelser tilpasset ulike fysiske forutsetninger
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.
Vurderingsform
Skriftlig skoleeksamen, 6 timer.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler