Hopp til innhald

FYS200 Fysioterapeutiske tiltak innen behandling, habilitering og rehabilitering

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet handler om å utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til fysioterapeutisk undersøkelse, vurdering av funn, målsetting, planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak. Emnet retter seg mot personer med plager/sykdom i muskel-/skjelettsystemet og skader/sykdom i sentralnervesystemet, i et livsløpsperspektiv. Det legges til grunn en bio-psyko-sosial forståelse for helse, sykdom og funksjon. Fysioterapeutiske tiltak settes i en sammenheng der begrepene behandling, (re)habilitering klargjøres. Tverrprofesjonalitet, brukermedvirkning, samvalg og autonomi er sentrale tema. Emnet bygger på kunnskap og ferdigheter fra 1.studieår.

Innhold i emnet er:

  • Anvendt funksjonell anatomi
  • Fysiologi - teori og anvendelse inkludert fordypning i respirasjons-, sirkulasjons- og muskelfysiologi
  • Medisinsk teori knyttet til muskel-/skjelettproblematikk deriblant ortopediske problemstillinger, revmatologi, uspesifikke smertetilstander og psykosomatiske plager, samt teori knyttet til skader og sykdom i det sentrale og perifere nervesystemet. I tillegg fokuseres det på Downs syndrom, ADHD og DCD/motorisk usikre barn
  • Trenings- og bevegelseslære, herunder medisinsk treningslære og arbeidsfysiologi
  • Kommunikasjon og relasjonskompetanse
  • Veiledning og instruksjon, individuelt og i gruppe,
  • Teori og praksis om motorisk utvikling, - læring/- relæring og - kontroll, samt nevroanatomi og -fysiologi om funksjon, dysfunksjon og plastisitet
  • Teori knyttet til behandling av pasienter i alle aldre med muskel-/skjelett-plager/sykdom og med skader/sykdom i sentralnervesystemet
  • Teori og praksis om fysioterapeutiske tiltak som øvelser, leddmobilisering, og bløtvevsbehandling.
  • Introduksjon til fysikalske behandlingsmetoder
  • Hjelpemidler

Pasientdager i emnet tilsvarer 6 dagers praksisstudier.

Emnet går parallelt med FYS210.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten skal ha kunnskap om

  • sammenhengen mellom fysioterapeutisk undersøkelse, vurdering, målsetting og tiltak som en kontinuerlig prosess drevet av klinisk resonnering.
  • betydningen av meningsfylt aktivitet og deltakelse for helse og funksjon, og tilpasser tiltak basert på individets forutsetninger, behov og kontekst.
  • funksjonsendringer og tilpasning av tiltak til individets forutsetninger og behov.
  • nervesystemet og dets betydning for bevegelse og aktivitet.
  • teorier om motorisk utvikling, -læring og -kontroll.
  • grunnleggende prinsipper i treningslære og arbeidsfysiologi.
  • bruk av bevegelse, aktivitet og deltakelse som behandlende og hab/-rehabiliterende tiltak, inkludert individuell plan.
  • grunnleggende prinsipper i treningslære og arbeidsfysiologi for å fremme bevegelse, aktivitet og deltakelse.
  • mestring og kommunikasjonens betydning for å støtte personer med helseutfordeinger i deres lærings- og mestringsprosesser,

Ferdigheter:

Studenten kan…

  • anvende klinisk resonnering for å analysere fysioterapeutiske undersøkelser og funn, og stille funksjonsdiagnoser som grunnlag for individtilpassede tiltak.
  • beherske planlegging og gjennomføring av fysioterapeutiske tiltak for alle aldersgrupper på ulike arenaer.
  • bruke egen kropp og hender med tydelighet, presisjon, trygghet, varhet og respekt i fysioterapeutisk prosess.
  • anvende effektiv kommunikasjon og veiledning for å fremme samarbeid med pasienter, pårørende, kollegaer og tverrfaglige team.
  • reflektere over egen praksis og kommunikasjon, aktivt søke og anvende tilbakemeldinger for kontinuerlig profesjonell utvikling og forbedring av pasientbehandling.
  • reflektere over hvordan fysioterapeuter kan identifisere mennesker utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep, og henvise videre ved behov.

Generell kompetanse:

Studenten har innsikt i…

  • at funksjonsnedsettelse kan påvirke livskvalitet.
  • at omgivelse og miljøfaktorer kan påvirke livskvalitet.
  • at omsorgssvikt, vold, overgrep, rus og sosioøkonomiske forhold påvirker helse.
  • enkelte modeller for pasientforløp og koordinerte/samordnede tjenester.
  • hjelpemidler som fremmer bevegelse og funksjon, og innsikt i tilpasning og formidling av disse.
  • utøver profesjonell opptreden, viser evne til selvrefleksjon, er åpen for tilbakemeldinger og engasjerer seg i livslang læring og kvalitetsutvikling innen fysioterapi.

Krav til forkunnskaper

Alle eksamener på 1. studieår skal være bestått før studenten kan fremstille seg for eksamen i emnet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen fokuserer på en dynamisk og student-sentrert læringsprosess, hvor gruppearbeid står som et fundamentalt element. Gjennom aktivt engasjement i gruppearbeid får studentene anledning til å dykke ned i og anvende teoretiske konsepter i praktiske scenarioer, og på denne måten styrke sin forståelse og utvikle ferdigheter i et samarbeidende miljø.

For å supplere og berike læringsopplevelsen, arrangeres teoretiske forelesninger, eller "ekspertmøter", der fagfolk deler sin innsikt og erfaring. Disse møtene gir studentene tilgang til dybdekunnskap og nyeste praksis innen fysioterapi, og fungerer som en verdifull ressurs for å koble teori med praksis.

Praktisk ferdighetstrening er nøye utformet for å støtte kunnskapen som utvikles gjennom gruppearbeid og ekspertmøter, ved å tilby hands-on erfaring med fysioterapeutiske teknikker og tiltak. Dette gir studentene praktisk erfaring som er essensiell for deres faglige utvikling.

Pasientdager og en barnehagedag tilbyr praktiske læringsmuligheter gjennom direkte interaksjon med individer og grupper, noe som gjør studentene i stand til å anvende sin teoretiske og praktiske kunnskap i virkelige situasjoner. Disse dagene fremmer forståelse for den reelle verdien av fysioterapi i samfunnet.

Obligatoriske gruppearbeid og seminarer legger til rette for samarbeidslæring og faglig formidling, og oppmuntrer til tverrprofesjonelt og internasjonalt samarbeid. Ved å aktivt delta i disse aktivitetene, utvikler studentene en dypere forståelse for egne og andres læringsmål og tar ansvar for læringsprosessen gjennom å gi og motta konstruktiv tilbakemelding.

Denne integrerte tilnærmingen, som omfatter gruppearbeid, ekspertmøter, praktisk ferdighetstrening, samt direkte pasientengasjement, sikrer at studentene ikke bare er forberedt på fysioterapeutisk praksis, men også utvikler nødvendige ferdigheter i kommunikasjon, samarbeid og kritisk tenkning for profesjonell vekst og livslang læring.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Selv-evaluering tidlig i semesteret
  • Flervalgtest i farmakologi
  • Flervalgtest i treningslære
  • Aktiv deltagelse:
    • minst 80 % av obligatorisk studentaktiv læringsaktiviteter
    • Temaseminar
    • Seminar tverrfaglig uke
    • Gjennomførte pasientdager (i gruppe).
    • Gruppebasert barnehageopplegg
      • Program barnehagedag
      • Gjennomføring med evaluering
  • Sluttrapport fra gruppearbeid som innebærer aktiv deltakelse i tre læringssykluser

Informasjon og beskrivelse av obligatoriske læringsaktiviteter ligger på canvas.

Læringsaktiviteten er gyldige i fire semestre.

Vurderingsform

Eksamen

Praktisk/muntlig eksamen (30 minutter) basert på emnets læringsutbytter.

Informasjon og beskrivelse av eksamen ligger på Canvas.

Tid og sted for eksamen, se Studentweb.

Vurderingsuttrykk

Bestått /ikke bestått

Ny eksamen

Gjennomføres lik den ordinære eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Egne småredskaper for ulike tiltak. Notatark fra forberedelsestid.

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • BFY206 - Fysioterapi: undersøkelse og tiltak - teori og praksis - Reduksjon: 20 studiepoeng