HEL512 Kommunikasjon, relasjon og samhandling
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet starter opp i andre semester og ses som et grunnleggende fag for yrkesutøvelse når det gjelder kommunikasjon med barn, unge og deres familier, det å bygge en relasjon til barnet, unge og familien, samt samhandling med barn, unge og familiene deres.
Emnet omfatter kommunikasjon, relasjon og samhandling på individ, gruppe og systemnivå. Relasjonsbygging og formidling av trygghet og tillit i møte med barn, unge og deres omsorgsgivere vektlegges. Det legges også vekt på å fremme veilednings- og pedagogiske ferdigheter og en helhetlig tilnærming. Studenten skal utvikle sine kunnskaper og ferdigheter i kommunikasjon og samhandling med fokus på tillit, brukermedvirkning og empowerment.
Emnet vil også inneholde:
- Kommunikasjonsteori og andre relevante teorier
- Konsultasjonsformer- og metoder i helsestasjons- og skolehelsetjenesten
- Journalføring og dokumentasjon
- Kultursensitiv tilnærming
- Modeller og metoder for atferdsendring
- Tverrfaglig samarbeid på individ-, gruppe- og systemnivå
Læringsutbytte
En student med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten…
- har avansert kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging.
- har spesialisert kunnskap om samhandling, tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid og tjenestekoordinering på individ-, gruppe- og systemnivå.
- har inngående kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, språk, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder og familieform.
Ferdigheter:
Studenten…
- kan bruke kunnskapsbaserte og helsepedagogiske metoder i helseopplysning, veiledning og rådgivning.
- kan bruke relevante metoder for å undervise i helsefremmende og forebyggende arbeid og endringsarbeid på en selvstendig måte.
Generell kompetanse:
Studenten…
- kan formidle trygghet og tillit i møte med barn, unge og deres familie/omsorgsgiver.
- kan ivareta brukermedvirkning på individ-, gruppe- og systemnivå.
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å arbeide kultursensitivt, samt å kunne kommunisere via tolk.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
HEL510, HEL511
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene i studiet vil veksle mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid, simulering, kommunikasjonsøvelser og selvstudium. Studentene arbeider i grupper med tema kommunikasjon, relasjon og samhandling knyttet til helsesykepleiers arbeid innen helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Gjennom kommunikasjonsøvelser i grupper skal studentene oppøve ferdigheter i kommunikasjon og formidling. Kommunikasjons- og praktiske øvelser krever obligatorisk tilstedeværelse og deltakelse.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter/ arbeidskrav må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Mikroundervisning i basisgruppe
- Simuleringsøvelser i basisgruppe
Godkjente arbeidskrav er gyldige i to semestre etter godkjenning.
Vurderingsform
Individuell muntlig eksamen.
Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ved ikke bestått fremstilles studentene til ny muntlig eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Notater fra forberedelse.
Mer om hjelpemidler