Hopp til innhald

HEL515 Ledelse, tjenesteforbedring og innovasjon

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Emnet omhandler ulike perspektiver ved ledelse, fagutvikling, tjenesteforbedring, kvalitetsforbedringog innovasjon, samt helsesykepleiers arbeid i et globalt perspektiv Det legges vekt på hvordan rammebetingelser (organisatoriske, kulturelle og strukturelle forhold) og sentrale føringer, som lover, forskrifter, retningslinjer, påvirker mulighetene til ledelse, koordinering, tjenesteforbedring og innovasjon i helsestasjons- og skolehelsetjenesten. I emnet inngår også pasientsikkerhet, og hvordan helsesykepleier kan samhandle med andre profesjoner og tjenestetilbud for å koordinere tjenester. Videre vektlegges etiske problemstillinger ved endringsprosesser, som når nye teknologiske og digitale løsninger tas i bruk. Gjennom dette emnet skal studentene settes i stand til å kunne lede og forbedre helsestasjons- og skolehelsetjenesten.

Innhold:

  • Ledelse, fagutvikling og tjenesteforbedring
  • Prosjektarbeid og innovasjon
  • Teknologi i helsetjenesten, herunder digitale løsninger
  • Digitale arenaer i veiledning og samhandling
  • Kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet
  • Dokumentasjon og meldeplikt
  • Helsesykepleiers arbeid i globalt perspektiv
  • Innsikt i andre profesjoners kompetanse og tjenestetilbud

Læringsutbytte

En student med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten…

  • har inngående kunnskap om teorier og metoder knyttet til ledelse, fagutvikling og tjenesteforbedring innenfor fagområdet.
  • har avansert kunnskap om bruk av teknologi i helsesektoren herunder relevante digitale løsninger og arbeidsprosesser.

Ferdigheter:
Studenten…

  • kan planlegge, administrere, lede og utvikle helsesykepleiers arbeid i overensstemmelse med lover, forskrifter og rammebetingelser.
  • kan arbeide systematisk med kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet, her under dokumentasjons- og meldeplikt.
  • kan på en etisk og faglig forsvarlig måte, anvende digitale arenaer til å veilede og samhandle med barn, unge og familie/omsorgsgivere.

Generell kompetanse:
Studenten…

  • kan bidra til utvikling og innovasjon i helsesykepleiers arbeid.
  • kan analysere helsesykepleiers arbeid i et globalt perspektiv.
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å lede eget arbeid, analysere egenkompetanse og har innsikt i andre profesjoners kompetanse og etater og sektorers tjenestetilbud.
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter for selvivaretakelse, er bevisst egen sårbarhet og har evne til å søke veiledning.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres i 3. semester.

Det blir ukesamlinger på studiestedet. Undervisnings- og læringsformene vil veksle mellom forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudium.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. Kronikk
  2. Podkast

Godkjent arbeidskrav er gyldige i to påfølgende semestre etter godkjenningen.

Vurderingsform

Skoleeksamen 3 timer

Skriftlig eksamensoppgave med utgangspunkt i ledelse, tjenesteforbedring eller innovasjon.

Vurderingsuttrykk

Bestått / ikke bestått

Ny eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler