HEL515 Ledelse, tjenesteforbedring og innovasjon
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet omhandler ulike perspektiver ved ledelse, fagutvikling, tjenesteforbedring, kvalitetsforbedringog innovasjon, samt helsesykepleiers arbeid i et globalt perspektiv Det legges vekt på hvordan rammebetingelser (organisatoriske, kulturelle og strukturelle forhold) og sentrale føringer, som lover, forskrifter, retningslinjer, påvirker mulighetene til ledelse, koordinering, tjenesteforbedring og innovasjon i helsestasjons- og skolehelsetjenesten. I emnet inngår også pasientsikkerhet, og hvordan helsesykepleier kan samhandle med andre profesjoner og tjenestetilbud for å koordinere tjenester. Videre vektlegges etiske problemstillinger ved endringsprosesser, som når nye teknologiske og digitale løsninger tas i bruk. Gjennom dette emnet skal studentene settes i stand til å kunne lede og forbedre helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Innhold:
- Ledelse, fagutvikling og tjenesteforbedring
- Prosjektarbeid og innovasjon
- Teknologi i helsetjenesten, herunder digitale løsninger
- Digitale arenaer i veiledning og samhandling
- Kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet
- Dokumentasjon og meldeplikt
- Helsesykepleiers arbeid i globalt perspektiv
- Innsikt i andre profesjoners kompetanse og tjenestetilbud
Læringsutbytte
En student med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten…
- har inngående kunnskap om teorier og metoder knyttet til ledelse, fagutvikling og tjenesteforbedring innenfor fagområdet.
- har avansert kunnskap om bruk av teknologi i helsesektoren herunder relevante digitale løsninger og arbeidsprosesser.
Ferdigheter:
Studenten…
- kan planlegge, administrere, lede og utvikle helsesykepleiers arbeid i overensstemmelse med lover, forskrifter og rammebetingelser.
- kan arbeide systematisk med kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet, her under dokumentasjons- og meldeplikt.
- kan på en etisk og faglig forsvarlig måte, anvende digitale arenaer til å veilede og samhandle med barn, unge og familie/omsorgsgivere.
Generell kompetanse:
Studenten…
- kan bidra til utvikling og innovasjon i helsesykepleiers arbeid.
- kan analysere helsesykepleiers arbeid i et globalt perspektiv.
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å lede eget arbeid, analysere egenkompetanse og har innsikt i andre profesjoners kompetanse og etater og sektorers tjenestetilbud.
- kan anvende kunnskap og ferdigheter for selvivaretakelse, er bevisst egen sårbarhet og har evne til å søke veiledning.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres i 3. semester.
Det blir ukesamlinger på studiestedet. Undervisnings- og læringsformene vil veksle mellom forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudium.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Kronikk
- Podkast
Godkjent arbeidskrav er gyldige i to påfølgende semestre etter godkjenningen.
Vurderingsform
Skoleeksamen 3 timer
Skriftlig eksamensoppgave med utgangspunkt i ledelse, tjenesteforbedring eller innovasjon.
Vurderingsuttrykk
Bestått / ikke bestått
Ny eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler