INN526 Forprosjekt masteroppgave: Litteraturgjennomgang, forskningsdesign og metode
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet skal forberede studentene til arbeidet med masteroppgaven. Studenten skal utforme forskningsspørsmål for masteroppgaven, arbeide med å finne relevant litteratur og teori og skrive en litteraturgjennomgang/litterature review. Studenten skal også utvikle en overordnet forskningsdesign og identifisere relevante metoder som kan svare på forskningsspørsmålene for masteroppgaven.
Gjennom 4 seminarer, skal studenten få undervisning om forskningens rolle, ulike typer forskning (grunnforskning, anvendt og evalueringsforskning) og hva som karakteriserer et forskningsprosjekt, forskningsbidrag og nyhetsverdi og implikasjoner for praksis og politikk. Studentene skal få kunnskap om hvordan man kan skrive en litteraturgjennomgang, hvordan søke og finne relevant litteratur, og hvordan gå frem for å utvikle et mastertema og forskningsspørsmål. Emnet gir også en introduksjon til akademisk skriving.
Forprosjektet kan ta utgangspunkt i sentrale masteremner. Studenter med egen bedrift/idé kan utvikle bedriften/ideen videre i emnet gjennom f.eks. testing og prototyping av teknologi/produkt i kombinasjon med teoriperspektiv om marked, innovasjon, entreprenørskap. Studentene får tildelt masterprosjektveileder som en del av emnet. Studenten har rett til 3 veiledningstimer i emnet: 1) forskningstema og forskningsspørsmål, 2) litteraturgjennomgang og 3) forskningsdesign og metode. Undervisning i forskningsdesign og metode gis gjennom INN522 som gjennomføres parallelt med INN526.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten...
- Har inngående kunnskaper om ulike typer av forskningsprosjekter og deres rolle i samfunnet
- Har avansert kunnskap om ulike typer av litteratur review og målet med disse i et forskningsprosjekt
Ferdigheter
Studenten
- Kan utvikle forskningsspørsmål og arbeide fram en litteraturgjennomgang/litteratur review
- Kan utvikle et overordnet forskningsdesign og identifisere relevante metoder for å svare på forskningsspørsmål
Generell kompetanse
Studenten
- Kan identifisere og tilegne seg relevant litteratur og metodekunnskap for å utvikle et forskningsprosjekt
- Kan forstå forskningens rolle og betydning for å utvikle ny kunnskap innenfor innovasjon og entreprenørskapsområdet
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Emnet undervises gjennom 4 seminarer. Seminarene gjennomføres som en blanding av forelesninger og studentaktive læringsformer, herunder praktiske skriveoppgaver, diskusjoner og presentasjoner. Gjennom seminarene (september/oktober) skal studentene utvikle et tema for masteroppgaven og forskningsspørsmål og skrive og presentere en masterskisse. Denne masterskissen er utgangspunkt for tildeling av masterveileder. Den videre undervisningen i emnet gis som veiledning med masterveileder (3 veiledermøter). Studentene skal videre i semesteret arbeide selvstendig med å utforme et forskningsprosjekt forslag (‘Research Proposal’) med forskningsspørsmål, litteratur gjennomgang og forslag til forskningsdesign og metode. Studentene kan arbeide alene eller to sammen.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:
- deltakelse på 4 seminarer (kjøres kun høst)
- Levere inn en skriveøvelse på litteraturgjennomgang (2 sider)
- presentere en skriftlig innlevert masterskisse med mastertema, forskningsspørsmål, forslag til relevant teori og empirisk studie (bransje, bedrift, klynge f.eks.) - 1-2 sider
Godkjente arbeidskrav er gyldige i eksamenssemesteret og 3 påfølgende semester.
Vurderingsform
Vurderingsgrunnlaget er en skriftlig innlevering av forskningsforslag (‘research proposal’) som består av forskningsspørsmål, litteraturgjennomgang og forskningsdesign og metode. Leveres individuelt eller i et samarbeid mellom to studenter, og være på ca. 15-20 sider
Karakterskala er A-F der F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Mer om hjelpemidler