Hopp til innhald

LUPEKI201 Fagdidaktiske perspektiver og praksiser

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet skal gi grunnlag for analyse av utdanningsfeltet og for å utvikle fag og profesjon. Samtidig skal det ut fra gjeldende læreplan presentere og gi kunnskaper om fagdidaktiske tilnærminger egnet for planlegging, undervisning og vurdering i grunnopplæringa. Dette gjøres også med utgangspunkt i tilpasset opplæring. Sammen med fordypning i fagets tverrfaglige tema er det også fokus på hvordan læringsteorier og -metoder kan bidra til å utvikle kroppsøving og idrettsfag. Emnet vil belyse fagets- og kroppsøvingslærernes rolle i samfunnet og i skolen, legitimering og status.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har bred kunnskap om kroppsøving og idrettsfagets egenart og fagets rolle og muligheter i tverrfaglig undervisning og samarbeid
  • har kunnskap om den særskilte rollen kroppsøving og idrettsfag kan ha for den enkeltes personlige utvikling og evne til å forstå og samhandle med andre
  • har kunnskap om ulike læringsmetoder og -modeller i kroppsøving og idrettsfag
  • har kunnskap om gjeldende lov- og planverk for grunnopplæringen
  • har kunnskap om tilpasset opplæring i tilknytning til lovverk og inkluderende praksis.

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere læreplaner i kroppsøving og idrettsfag og begrunne valg av mål, innhold, læringsmetodiske tilnærminger og vurderingsformer
  • kan reflektere over hvordan læringsteorier kan bidra til å utvikle kroppsøving og idrettsfag, til å informere læreren og anvendes for å tilpasse undervisningen til elevmangfoldet
  • kan drøfte hvilken betydning praktiske og estetiske læringsprosesser kan ha for danning og identitetsutvikling
  • kan analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger i kroppsøving og idrettsfag, og bruke dette som grunnlag for tilpasset opplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter, og ut ifra et faglig grunnlag være i dialog med elevene og deres foresatte om faglig utvikling
  • kan formidle kroppsøvingsfagets utfordringer og muligheter i en kompleks samtid i møtet med en uviss framtid
  • drøfte og gi eksempler på hvordan de tre tverrfaglige temaer i læreplanen (LK20) kan aktualiseres i kroppsøving og idrettsfag
  • kan involvere elever i lærings- og vurderingspraksiser, og kan tilrettelegge opplæring hvor elevene utvikler autonomi og medvirkning

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er knyttet til sentralt teoretisk lærestoff. Det er lagt opp til en veksling mellom forelesninger og studentaktive læringsformer som individuelt arbeid, gruppearbeid-/diskusjoner, selvstudium, fremlegg av teoretiske emner og gjennomføring av praktiske oppgaver.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Deltakelse i obligatorisk undervisning
  • Presentasjon i gruppe knyttet til en læringsmetode eller modell for en selvvalgt bevegelse, aktivitet og/eller spill. 
  • Seminarfremlegg/prosjektfremlegg i gruppe med utgangspunkt i arbeid med de tverrfaglige temaet i læreplanen (LK20) som en del av kroppsøving og idrettsfag

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktiviteter får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ læringsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre uker før eksamensperioden begynner.

Nærmere retningslinjer for obligatoriske læringsaktiviteter gis ved semesterstart.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen, 30 minutter.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler

Mer om hjelpemidler