Hopp til innhald

LUPEKI202 Idrettsaktiviteter 1 og bevegelseslære

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet består av teoretisk og praktisk undervisning og gir grunnleggende kunnskap om funksjonell anatomi, bevegelseslære (biomekanikk), idrettsskader og skadeforebyggende trening. I tillegg vil det være praktisk undervisning i basistrening og ulike idretts- og bevegelsesaktiviteter. Bevegelseskompetanse har betydning for barn, unge og voksnes helhetlige utvikling og livsmestring. Studentene skal lære hvordan ulike idretts- og bevegelsesaktiviteter kan organiseres for å fremme utvikling, glede og mestring hos alle elever uansett forutsetninger.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • kan analysere og vurdere ulike bevegelsesmønstre og kan anvende denne kunnskapen i undervisning i kroppsøving og idrettsfag
  • har bred kunnskap om idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter
  • kan analysere faglige og didaktiske problemstillinger og begrunne egne valg i undervisning av idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter
  • har bred kunnskap om naturvitenskapelige perspektiver på kroppen i bevegelse
  • har kjennskap til nyere læringsmetoder i laboratorium

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger i kroppsøving og idrettsfag, og bruke dette som grunnlag for tilpasset opplæring
  • kan ivareta elevers sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø, og undervise om forebygging og behandling av idrettsskader
  • kan analysere og legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter, deriblant digitale hjelpemidler, innen idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om funksjonell anatomi og bevegelseslære
  • har grunnleggende kunnskap innenfor utvalgte idretts- og bevegelsesaktiviteter, idrettsskader og skadeforebyggende trening
  • kan tilrettelegge for opplæring innenfor ulike idretts- og bevegelsesaktiviteter hvor elevene utvikler autonomi og medvirkning
  • kan beherske fagområdets uttrykksformer, og er i stand til å samarbeide med andre relevante aktører
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger innenfor emnet, både med aktører i og utenfor skoleverket
  • kan analysere og reflektere kritisk over forskningsbasert kunnskap og ulike kunnskapssyn relatert til emnet

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformene i dette emnet er knyttet både til teoretisk og praktisk undervisning. Teoretisk kunnskap implementeres også i den praktiske undervisningen. Studentene skal jobbe individuelt og i grupper, og studentaktive læringsformer inngår også som en viktig del av emnet.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Deltagelse i obligatorisk undervisning skal gi studenten grunnleggende kunnskap innenfor utvalgte idretts- og bevegelsesaktiviteter, om idrettsskader, og om skadeforebyggende trening
  • Skriftlig innlevering knyttet til idrettsskader
  • Seminar relatert til problemstillinger innenfor anatomi og bevegelseslære

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktiviteter får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ læringsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre uker før eksamensperioden begynner.

Nærmere retningslinjer for obligatoriske læringsaktiviteter gis ved semesterstart.

Vurderingsform

Individuell praktisk eksamen med påfølgende muntlig eksaminasjon (totalt 30 minutter).

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Skjelett

Mer om hjelpemidler