Hopp til innhald

LUPEKI301 Treningsfysiologi og biomekanikk

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emne gir en dypere forståelse for ulike prestasjonsbestemmende faktorer. Emnet vil ha hovedfokus på fysiologiske tilpasninger under og etter trening. Emnet vil også gi studenten kunnskap om biomekanikk- og funksjonell anatomi, skadeforebygging, idrettsernæring og tilpasninger ved trening under varierte forhold. Store deler av undervisningen i emnet vil bli gjennomført som laboratoriekurs i fysiologisk testlaboratorium, klimakammer og psykologisk testlaboratorium.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har bred kunnskap om sentrale temaer, begreper, teorier og metoder innen treningsfysiologi og biomekanikk
  • har inngående kunnskap om naturvitenskapelige perspektiv på kroppen i bevegelse
  • har kunnskap om humanbiologi for å forstå fysiologisk tilpasning til trening
  • kan demonstrere og forstå biomekaniske analyser av bevegelser

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
  • kan orientere seg i relevant forskningslitteratur
  • kan undervise og veilede i bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder
  • kan undervise om forebygging og behandling av skader
  • har praktisk erfaring med fysiologiske tilpasninger ved ulike temperaturer og høyder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kan på et avansert nivå kommunisere om faglige problemstillinger innenfor kroppsøving og idrettsfag, både med aktører i og utenfor skoleverket
  • kan analysere og reflektere kritisk over forskingsbasert kunnskap og ulike kunnskapssyn relevant for kroppsøving og idrettsfag
  • kan gjennomføre vitenskapelige arbeid i laboratorium (utstyr, rutiner og prosedyrer)

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er knyttet til sentralt teoretisk lærestoff. Sentrale arbeidsformer i emnet er forelesninger, laboratoriearbeid, gruppearbeid/-diskusjoner, presentasjoner av individuelt praktisk arbeid.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Deltagelse i obligatorisk undervisning gjør studenten i stand til å kunne gjennomføre vitenskapelige arbeid i laboratorium innen fysiologi og biomekanikk
  • Levert lab-rapport som beskriver gjennomført vitenskapelige arbeid i laboratorium (utstyr, rutiner og prosedyrer)

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktiviteter får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ læringsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre uker før eksamensperioden begynner.

Nærmere retningslinjer for arbeidskravet gis ved semesterstart.

Vurderingsform

Individuell skriftlig skoleeksamen, 6 timer.

Karakterskala: A-F, der F er ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler