Hopp til innhald

MAKP102 Søke etter og kritisk vurdere forskning

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

I emnet får studentene kompetanse på hvordan arbeide kunnskapsbasert med vekt på å formulere praksisrelevante og presise spørsmål, søke etter og kritisk vurdere forskning innen helse- og sosialfag.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten...

  • kan forklare modellen og trinnene for kunnskapsbasert praksis til eget fagfelt.
  • kan identifisere relevante kilder til forskningsbasert kunnskap for helse- og sosialfaglige spørsmål.
  • kan beskrive kjennetegn ved systematiske oversikter om effekt av tiltak.

Ferdigheter: Studenten...

  • kan formulere praksisrelevante og presise helse- og sosialfaglige spørsmål.
  • kan gjennomføre søk etter oppsummert forskning om effekt av tiltak på helse- og sosialfaglige spørsmål.
  • kan vurdere kvalitet og relevans av systematiske oversikter om effekt av tiltak innen helse- og sosialfag med en relevant sjekkliste.

Generell kompetanse: Studenten...

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om spørsmålsformulering, litteratursøk og kritisk vurdering på praksisnære problemstillinger.
  • kan formidle hva det innebærer å arbeide kunnskapsbasert til eget fagfelt.

Krav til forkunnskaper

Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne for andre som ikke er tatt opp på studieretningen så lenge de oppfyller søknadskriteriene for masterstudiet.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet kombinerer ulike nettbaserte undervisnings- og læringsaktiviteter, blant annet undervisning i digitale klasserom (nettsamlinger og kortere webinarer) og digitale læringsressurser som videoforelesinger, instruksjonsvideoer, interaktive elementer og selvtester. Nettsamlingene vil ha aktiviteter over 4-5 dager. Ved den første av disse samlingene som er i starten av emnet kan studentene velge om de vil delta fysisk på campus Bergen eller digitalt. Sentralt innhold blir modellen for kunnskapsbasert praksis og hvordan arbeide kunnskapsbasert. Den andre samlingen er digital og legges midtveis i emnet. På denne samling skal studenten jobbe med kritisk vurdering av systematiske oversikter. På samlingene legges det opp til studentaktivt arbeid som framlegg og diskusjon, gruppearbeid og øvingsoppgaver.

Læringsplattformen Canvas blir brukt for digital undervisning og for kommunikasjon mellom lærere og studenter. Studentene oppfordres til å samarbeide også mellom samlingene. Undervisningen er delt i tematiske bolker og studenten jobber ut fra ukeplaner med oppsatte studieaktiviteter. Det er lagt opp til studentaktivt arbeid og en arbeidsinnsats tilsvarende 20 timer per uke (inkludert selvstudie).

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Deltakelse på to samlinger.
  2. Innlevering av tre individuelle oppgaver (300-400 ord).
  3. Innlevering av gruppearbeid relatert til spørsmålsformulering og litteratursøk.

Læringsaktivitetene er gyldig i fire påfølgende semestre.

Vurderingsform

Hjemmeeksamen

8 dagers hjemmeeksamen. Kritisk vurdering av systematisk oversikt. Besvarelsen skal være på maksimalt 3000 ord.

Tid og sted for eksamen, se Studentweb.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Ny eksamen

Gjennomføres på same måte som en ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler