Hopp til innhald

MOØ300 Masteroppgave

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

I det siste semesteret av masterprogrammet i Innovasjon og ledelse skal studentene skrive masteroppgave. Masteroppgaven skal skrives i grupper på to studenter. Oppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid, der studentene viser evne til kritisk tenking, kjennskap til kontekst, kunnskap om litteratur, forskningsdesign og analytiske ferdigheter. Disse ferdighetene må anvendes innen fagområdene til studieprogrammet. Sentrale teoriområder i masteroppgaven må være knyttet til sentrale teoriområder i studieprogrammet. Masteroppgaven skal ha en teoretisk del, en metodisk utgreiing, en del for empirisk analyse og funn, og en del som diskuterer funn mot tidligere forskning. Oppgaven kan også løses som en litteraturgjennomgang.

Læringsutbytte

Målet med emnet er å gjøre studentene i stand til å gjennomføre et uavhengig vitenskapelig arbeid. Studentene opparbeider seg dybdekunnskap om den spesifikke problemstillingen som er valgt for masteroppgaven og utvikler metodekunnskaper som støtter arbeidet.

Kunnskaper

Studenten:

  • har avansert kunnskap i å utvikle og analysere forskningsspørsmål knyttet til innovasjon og ledelse
  • har særlig innsikt i et spesifikt problem/teoriområde valgt som tema for oppgaven
  • har avansert metodekunnskap relevant for å gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt
  • har avansert kunnskap til å kritisk vurdere ulike datakilder, teorier og informasjon

Ferdigheter

Studenten:

  • kan formulere og analysere akademiske problemstillinger, ta valg om forskningstema, teoretisk og metodiske framgangsmåter og verktøy, samt formulere og utvikle hypoteser og utføre analyser av data
  • kan analysere og kritisk vurdere ulike informasjonskilder for å kunne foreta selvstendige vurderinger og bruke relevante datakilder, teorier og litteratur
  • kan analysere, planlegge og gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i samarbeid med andre
  • kan bruke ulike referanser og kilder i samsvar med etablerte standarder for forskningsetikk
  • kan organisere, sammenfatte og analysere datakilder og bruke nødvendige metodikker
  • har avanserte ferdigheter i uavhengig og kritisk analyse og fortolkning
  • har avanserte ferdigheter i å skrive akademisk tekst, utvikle relevant og logisk argumentasjon
  • kan bidra til forskning innen feltet innovasjon og ledelse

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere og forstå vitenskapelige forskningsrapporter og artikler
  • kan anvende sin kunnskap og sine ferdigheter på nye områder
  • kan kommunisere sitt arbeid med bruk av fagspråk og terminologi fra det akademiske feltet
  • kan kommunisere forskningsresultat til både spesialister og til befolkningen ellers
  • kan analysere og forstå styrker og svakheter ved forskningsarbeid
  • er ansvarlig for egen akademisk utvikling og spesialisering, og kvalifiserer for opptak i PhD-programmet ansvarlig innovasjon og regional utvikling (RESINNREG)

Krav til forkunnskaper

Studentene må være tatt opp på masterprogrammet. Studentene må ha fullført 60 studiepoeng av kursdelen av masterprogrammet for å motta veiledning og få levere oppgaven.

Undervisnings- og læringsformer

Veileder gir tilbakemeldinger til studentgruppen i veiledningsmøter. Hver studentgruppe har rett på maksimum 10 timer veiledningsmøter.

En veiledningskontrakt skal fylles ut og underskrives av både veileder(e) og alle medlemmene i studentgruppen.

Obligatorisk læringsaktivitet

Tre arbeidskrav skal være godkjent for å få levere masteroppgaven. Arbeidskrav 1 skal leveres semesteret før undervisningssemesteret.

  1. Fylle ut kort prosjektbeskrivelse (egen mal)
  2. Delta og presentere på midtveisseminar
  3. Lage plakat etter mal

Vurderingsform

Skriftlig masteroppgave og justerende muntlig.

To studenter skal skrive en felles masteroppgave med likeverdige bidrag.

Karakteren på den skriftlige masteroppgaven er felles for studengruppen, og vil bli annonsert minst 24 timer før justerende muntlig eksamen skal begynne. Karakteren etter justerende muntlig er felles for studentgruppen, og kan bli justert opp eller ned med maksimum én karakter basert på justerende muntlig.

Sensorkomiteen består av to medlemmer, hvor en er ekstern. Sensorkomiteen setter felles karakter.

Karakter skala er A-F, der F er stryk.

Hjelpemidler ved eksamen

Skriftlig masteroppgave: Alle (se Hjelpemiddel ved eksamen, Skrive og refere og Retningslinjer om fusk).

Muntlig eksamen: Ingen

Mer om hjelpemidler