MSB203 Anvendt metode og forskningsdesign
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet skal gi kunnskap om forskningsdesign og metoder som skal forberede studentene på å gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt – masteroppgaven. I emnet inngår grunnleggende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsdesign, kvalitative metoder, og kvantitative metoder (med hovedvekt på kvalitative metoder). Emnet skal gi innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske problemstillinger og koble dette opp mot forskningsdesign og metodevalg. Emnet skal også gi innsikt i hvordan disse koblingene kommer til uttrykk i forskning innen økonomisk-administrative fag. Studentene gis en innføring i forskningsetikk, personvern, og akademisk skriving, og får kunnskap om hvordan man planlegger og gjennomfører et forskningsprosjekt og formidler forskningsresultater i form av en avhandling eller vitenskapelig forskningsartikkel. Studentene skal bruke kunnskapen og ferdighetene de tilegner seg gjennom emnet til å utarbeide et forskningsdesign.
Hovedformål
- Å gi studentene en grunnleggende innføring i de mest sentrale ontologiske og epistemologiske retningene innenfor vitenskapsfilosofien.
- Å gi studentene en god forståelse av begrepet metodologi, og hvordan metodelogikken kommer til uttrykk i ulike design.
- Å gi studentene en innføring i sjangeren akademisk skriving, samt noen regler i forhold til forskningsetikk.
- Å gi studentene en god forståelse av forskningsdesign.
- Å gi studentene en god forståelse av kvalitative metoder.
- Å gi studentene en god forståelse av forskjellen på kvalitative og kvantitative metoder.
- Å gjøre studentene i stand til å analysere og sammenligne forskningsartikler som anvender ulike metoder.
- Å gi studentene en god forståelse av hvordan ulike forskningsdesign og vitenskapelige metoder kommer til uttrykk i økonomisk-administrative fag.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter å ha fullført emnet skal studentene:
- Ha kunnskap om de mest sentrale ontologiske og epistemologiske retningene.
- Ha kunnskap om de viktigste prinsippene bak et godt forskningsdesign.
- Ha god kunnskap om metodelogikken i de ulike samfunnsvitenskapelige metodene.
- Ha kunnskap om det etiske rammeverket og det juridiske regelverket omkring innhenting og lagring av data.
- Ha kunnskap om vitenskapsteoretiske problemstillinger og hvordan disse er relatert til valg av kvalitative og kvantitative metoder og gjennomføring av forskningsprosjekt.
- Ha inngående kunnskap om sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ forskning.
Ferdigheter
Etter å ha fullført emnet skal studentene kunne:
- Argumentere epistemologisk og ontologisk for valg av forskningsdesign i en gitt kontekst.
- Argumentere for fordeler og begrensninger gitt deres metodevalg.
- Tolke og analysere faglitteratur som grunnlag for å velge relevante publikasjoner til egen litteraturgjennomgang.
- Forsvare forskningsdesign man skal bruke i forskningsprosjekter.
- Anvende sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ forskning.
Generell kompetanse:
Etter å ha fullført emnet skal studenten kunne:
- Analysere og avveie metodevalg i forskningen.
- Kritisk vurdere egnetheten av kvantitative og kvalitative metoder for konkrete forskningsprosjekt.
- Utarbeide og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid fundert i vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil foregå som en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, og workshops.
Obligatorisk læringsaktivitet
Ingen
Vurderingsform
Gruppeoppgave. 2-3 studenter på hver gruppe. Teller 60% av karakteren.
Skoleeksamen 3 timer. Teller 40% av karakteren.
Karakterskala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt på gruppeoppgaven.
Ingen hjelpemidler tillatt på skoleeksamen.
Mer om hjelpemidler