Hopp til innhald

MSB203 Anvendt metode og forskningsdesign

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Emnet skal gi kunnskap om forskningsdesign og metoder som skal forberede studentene på å gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt – masteroppgaven. I emnet inngår grunnleggende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsdesign, kvalitative metoder, og kvantitative metoder (med hovedvekt på kvalitative metoder). Emnet skal gi innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske problemstillinger og koble dette opp mot forskningsdesign og metodevalg. Emnet skal også gi innsikt i hvordan disse koblingene kommer til uttrykk i forskning innen økonomisk-administrative fag. Studentene gis en innføring i forskningsetikk, personvern, og akademisk skriving, og får kunnskap om hvordan man planlegger og gjennomfører et forskningsprosjekt og formidler forskningsresultater i form av en avhandling eller vitenskapelig forskningsartikkel. Studentene skal bruke kunnskapen og ferdighetene de tilegner seg gjennom emnet til å utarbeide et forskningsdesign.

Hovedformål

  • Å gi studentene en grunnleggende innføring i de mest sentrale ontologiske og epistemologiske retningene innenfor vitenskapsfilosofien.
  • Å gi studentene en god forståelse av begrepet metodologi, og hvordan metodelogikken kommer til uttrykk i ulike design.
  • Å gi studentene en innføring i sjangeren akademisk skriving, samt noen regler i forhold til forskningsetikk.
  • Å gi studentene en god forståelse av forskningsdesign.
  • Å gi studentene en god forståelse av kvalitative metoder.
  • Å gi studentene en god forståelse av forskjellen på kvalitative og kvantitative metoder.
  • Å gjøre studentene i stand til å analysere og sammenligne forskningsartikler som anvender ulike metoder.
  • Å gi studentene en god forståelse av hvordan ulike forskningsdesign og vitenskapelige metoder kommer til uttrykk i økonomisk-administrative fag.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter å ha fullført emnet skal studentene:

  • Ha kunnskap om de mest sentrale ontologiske og epistemologiske retningene.
  • Ha kunnskap om de viktigste prinsippene bak et godt forskningsdesign.
  • Ha god kunnskap om metodelogikken i de ulike samfunnsvitenskapelige metodene.
  • Ha kunnskap om det etiske rammeverket og det juridiske regelverket omkring innhenting og lagring av data.
  • Ha kunnskap om vitenskapsteoretiske problemstillinger og hvordan disse er relatert til valg av kvalitative og kvantitative metoder og gjennomføring av forskningsprosjekt.
  • Ha inngående kunnskap om sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ forskning.

Ferdigheter

Etter å ha fullført emnet skal studentene kunne:

  • Argumentere epistemologisk og ontologisk for valg av forskningsdesign i en gitt kontekst.
  • Argumentere for fordeler og begrensninger gitt deres metodevalg.
  • Tolke og analysere faglitteratur som grunnlag for å velge relevante publikasjoner til egen litteraturgjennomgang.
  • Forsvare forskningsdesign man skal bruke i forskningsprosjekter.
  • Anvende sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ forskning.

Generell kompetanse:

Etter å ha fullført emnet skal studenten kunne:

  • Analysere og avveie metodevalg i forskningen.
  • Kritisk vurdere egnetheten av kvantitative og kvalitative metoder for konkrete forskningsprosjekt.
  • Utarbeide og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid fundert i vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil foregå som en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, og workshops.

Obligatorisk læringsaktivitet

Ingen

Vurderingsform

Gruppeoppgave. 2-3 studenter på hver gruppe. Teller 60% av karakteren.

Skoleeksamen 3 timer. Teller 40% av karakteren.

Karakterskala A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt på gruppeoppgaven.

Ingen hjelpemidler tillatt på skoleeksamen.

Mer om hjelpemidler