Hopp til innhald

MSB210 Masteroppgave

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Studentane skal ila siste semester i Master of Science in Business programmet skrive en mastergradsoppgave. Oppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid, der studenten viser evne til kritisk tenking, kjennskap til kontekst, kunnskap om litteratur, forskningsdesign og analytiske ferdigheter. Disse ferdighetene må bli anvendt innenfor de oppgitte disiplinene i programmet. Det konseptuelle grunnlaget for oppgaven må være knytt til kjerne element i programmet og være basert på eit litteratur review.

Foremålet med kurset er å gjøre studenten i stand til gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid. Studenten skal tilegne seg dybdekjennskap i temaet han velger å skrive oppgave om.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført kurs skal studenten:

* ha avansert kunnskap om et nytt område innen markedsføring og innovasjon, regionaløkonomi og innovasjon eller ledelse, organisasjon og innovasjon.

  • har særlig innsikt i et spesifikt problem område som er valg som tema for oppgaven
  • har avansert metode kunnskap om hvordan gøre seg kjent med og vurdere ulike kilder i litterturen, datagrunnlag og informasjon relatert til markedsføring og innovasjon, regionaløkonomi og innovasjon eller ledelse, organisasjon og innovasjon
  • kan anvende kunnskap om forskningsdesign, teoretisk og metodiske tilnærminger og verktøy, gap analyser, formulering av forskningsspørsmål og utvikling av hypoteser, og analyse av data.
  • kan analysere akademiske problem knyttet til området markedsføring og innovasjon, regionaløkonomi og innovasjon eller ledelse, organisasjon og innovasjon. Basert på historie, tradisjon, særegenhet og rolle i samfunnet.

Ferdigheter

Etter endt kurs kan studenten:

* analysere og kritisk vurdere ulike informasjonskilder for å kunne foreta selvstendige vurderinger ifht å bruke relevante data, teorier og litteratur.

  • bruke relevante metoder i forskning og utvikling. Kunne arbeide selvstendig og sammen med andre i grupper på praktiske og teoretiske problem relatert til marknadsføring og innovasjon, regionaløkonomi og innovasjon eller ledelse, organisasjon og innovasjon.
  • kunne utføre et uavhengig avgrenset forskning eller utviklingsprosjekt under veilledning og i samsvar med etablerte standarder for forskningsetikk.
  • analysere eksisternende metoder og tolkinger innenfor marknadsføring og innovasjon, regionaløkonomi og innovasjon eller ledelse, organisasjon og innovasjon.

Generell kompetanse

Etter endt kurs kan studenten:

  • analysere og forstå vitenskapelige forskningsrapporter og artikler.
  • anvende hans/hennes kunnskap og ferdigheter innan markedsføring og innovasjon, regionaløkonomi og innovasjon eller ledelse, organisasjon og innovasjon for utvikle prosjekt.
  • kommunisere hans/hennes uavhengige arbeid med et språk og terminologi innen markedsføring og innovasjon, regionaløkonomi og innovasjon eller ledelse, organisasjon og innovasjon.
  • kommunisere forskningsresultat til både spesialister og til befolkningen ellers.
  • være ansvarlig for egen akademisk utvikling og spesialisering og kvalifisere for opptak i PhD-programmet responsible innovation and regional development.

Krav til forkunnskaper

Studentene må ha fullført 50 ECT av kursdelen av programmet for å kunne få veiledning av oppgaven og kunne levere oppgaven.

Undervisnings- og læringsformer

Veiledar vil gi tilbakemeldinger til studentene i veiledningsmøter.

Obligatorisk læringsaktivitet

To arbeidskrav der et av de skal leveres i høstsemesteret og et i vårsemesteret.

1. Skjema for utfylling av blant annet gruppemedlemmer, hovedtema og deltema.

2. Prosjektskisse som skal leveres på første veiledningsmøte.

Vurderingsform

Skriftlig masteroppgave

Som hovedregel gjelder det at studentene skriver oppgaver i grupper på to. Det kan gjøres unntak fra denne regelen, dersom særlige grunner tilsier dette.

Karakter skala er A-F, der F er stryk.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

Mer om hjelpemidler