Hopp til innhald

MSR510 Rettsmedisin - generell del

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

I emnet skal studenten tilegne seg avansert kunnskap om påført vold, f.eks. seksuelle overgrep og vold i et helse- og livsløpsperspektiv, samt i et historisk og samfunnsaktuelt perspektiv. Studenten får opplæring inasjonale kompetansekrav til det rettsmedisinske tilbud ved overgrepsmottak og andre som ivaretar rettsmedisinske undersøkelser, akutt medisinsk undersøkelse, psykososial ivaretakelse samt behandling ogoppfølging av de utsatte.

Studenten får kunnskap om Internasjonal tradisjon, SANE-utdanning (SexualAssault Nurse Examiner) og internasjonal fagutvikling innen rettsmedisinsk sjukepleie. Studenten vil også få kunnskap om relevant lovverk, rollen som sakkyndig og plikter knyttet til ulike profesjoner og tverrprofesjonelt samarbeid. Studenten skal tilegne seg kunnskap om følger av vold og overgrep og hvordan vi kan forebygge og behandle langstidplager.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten...

  • har inngående kunnskap om ulike former vold, akutte og gjentatte og seksuelle overgrepsbetydning for helse i et livsløpsperspektiv
  • har inngående kunnskap om risikoutsatte grupper, for eksempel personer med fysisk- og kognitivfunksjonsnedsetting, psykiske helseproblem, rusavhengige, flerkulturelle grupper, LHBTQ+ gruppene og/ eller sexarbeidere og andre
  • har avansert kunnskap om hvordan etikk, sentrale verdier, menneskerettigheter, aktuelle politiske føringer, relevant lovverk og nasjonale retningslinjer og internasjonal praksis gjør føringer for sykepleie faglig yrkesutøving innen rettsmedisin til pasienter utsatt for vold og seksuelle overgrep.
  • har avansert kunnskap om historisk, samfunnsmessige, lovmessige og profesjonsspesifikke aspekt ved vold og seksuelle overgrep
  • har kunnskap om skadelig seksuell adferd
  • har avansert kunnskap om ulike fysiske traume som følge av vold og overgrep, relevant anatomi, skadefysiologi, tilhelingsprosesser og behandling av disse
  • har avansert kunnskap om pasientrettighetsloven og aktuelle norske lovverk knyttet til seksuelle overgrep og vold
  • har avansert kunnskap innen farmakologi knyttet til fagområdet og rettstoksikologi
  • har avansert kunnskap i krisehåndtering, farevurdering, trygghetsplanlegging og aktuelle samarbeidsparter
  • har inngående kunnskap om generell rettsmedisinsk praksis, sakkyndighetsrolla, bevissikringskjeden (Chain of Custody) og relevant straffeprosessregelverk
  • har kunnskap om vold og seksuelle overgrep i et flerkulturelt perspektiv

Ferdigheter:

Studenten...

  • kan kartlegge ulike typer av vold og bidra til at nødvendig tverrprofesjonell behandling og hjelp blir iverksatt
  • kan ivareta pasienters rettigheter i akuttfase og oppfølging
  • kommunisere med mennesker i akutt krise
  • kan trygge og gjennomføre farevurdering og sikkerhetsplanlegging
  • kan bidra til informasjon og forebygging av vold og seksuelle overgrep kan informere/ undervise pasient og pårørende om rettigheter og ulike hjelpetilbud
  • kan arbeide tverrprofesjonelt og selvstendig og kjenne sine personlige og profesjonelle grenser
  • har evne til å kommunisere med menneske med ulike sårbarhet som f.eks. alder, kognitivfunksjonsnedsetting, språk, kultur, kjønnsidentitets og rus i en rettsmedisinsk sammenheng

Generell kompetanse:

Studenten...

  • har avansert forståelse for innhold og utøvelse av egen profesjonell rolle i rettsmedisinsk sykepleie
  • har inngående kompetanse om samarbeidsinstanser, eget profesjonelt ansvarsområde og tverrprofesjonelt samarbeid

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Gjennom studentaktive læringsformer forventes det at studenten tar ansvar for egen læring og bidrar til medstudenters faglige utvikling. Dette søkes oppnådd gjennom forelesninger, ferdighetstrening, caseløsning, seminarer, gruppearbeid, nettbaserte arbeidsformer og selvstudium.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. Tilstedeværelse i 80% i studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning.
  2. Studentene skal presentere en plan til innhold og form i en times undervisningsopplegg til en valgt risikogruppe innenfor vold og overgrep, som de skal presentere for medstudenter og lærer på zoom.

Obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig i ett semester etter godkjenning.

Vurderingsform

Eksamen

Skriftlig 5 timers skoleeksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen

Ved ikke bestått (karakteren F) må studenten gå opp til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemiddel.

Mer om hjelpemidler

Mer om hjelpemidler