Hopp til innhald

MUS301 Samspill og musikalsk produksjon

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet inneholder disse hovedområdene: Videre arbeid med å utøve og lage musikk, improvisasjon, musikkteori og gehør, låtskriving, musikkformidling og studioarbeid.

I emnet åpnes det opp for et mangfold innen musikalsk produksjon. Emnet munner ut i en felles produksjon. Parallelt med felles prosjekt lager hver student individuelle studioproduksjoner med fokus på å lære å bruke DAW, hvordan man får til gode opptak av lyd, samt innføring i miksing i studio. Studentene arbeider videre med musikalske byggesteiner/musikkteori, gehør og låtskriving. Et formidlingsprosjekt sammen med barn/unge eller andre målgrupper er også lagt inn for å utvide kunnskap og ferdigheter i ledelse av skapende aktiviteter i en relasjonell ramme. Studentene får være med og bestemme målgruppe og innhold i formidlingsprosjektet med veiledning av faglærere.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har erfaringsbasert kunnskap om musikalsk formidling og improvisasjon
  • har erfaringsbasert kunnskap om praktisk gehør
  • har grunnleggende kunnskap om studieprogram og studioarbeid
  • har kunnskap om å arrangere, lage og presentere musikk for ulike instrument og målgrupper
  • har grunnleggende ferdigheter på ett eller flere instrument/lydkilder

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide videre med teknikker for låtskriving og komponering, inkludert improvisasjon
  • kan anvende musikalske byggesteiner på varierte måter i arbeid med musikk
  • kan anvende DAW og redigere video i dokumentasjon av eget arbeid med musikkproduksjon og formidling
  • kan lytte og tilpasse seg musikalsk i samspill med andre

Generell kompetanse

Studenten

  • kan presentere eget arbeid for andre og motta og anvende veiledning
  • kan gi konstruktive tilbakemeldinger til andre
  • kan arbeide selvstendig og målrettet med egen musikalsk og skapende utvikling
  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over musikkformidling for ulike målgrupper

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Det er anbefalt at studenten har gjennomført MUS101 og MUS201 eller har grunnleggende ferdighet i minst ett instrument/område, og grunnleggende kunnskap i musikkteori.

Undervisnings- og læringsformer

Læringsformene vil ha stor vekt på studentaktive læringsformer og veiledning, og veksle mellom kurs/workshop, gruppearbeid og selvstendig arbeid. Undervisning og veiledning vil bli gjennomført i hel klasse, i grupper og individuelt.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Det er obligatorisk oppmøte og aktiv deltakelse i all undervisning, ettersom alle undervisningsøkter har praktiske komponenter. I tillegg har noen del-prosjekt egne oppmøtekrav.
  2. To innleveringer knyttet til studioarbeid og låtskriving
  3. Aktiv deltakelse i felles musikalsk produksjon med egenlaget musikk og/eller utøvende bidrag

Godkjente læringsaktiviteter er gyldige i 2 semester etter godkjenningen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) i løpet av semesteret. Obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent senest tre uker før eksamen.

Vurderingsform

Mappevurdering. Elementer som inngår i mappen er dokumentasjon av studentens skapende studioarbeid og låtskriving, sammen med skriftlig læringsrefleksjon og musikalsk analyse.

Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.

Ved ikke bestått kan det leveres forbedret versjon av mappen til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

Mer om hjelpemidler