Hopp til innhald

SAS100 Innføring i veiledning for studentassistenter i realfag

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Dette emnet tilbys studentassistenter ved FTMS som skal veilede studenter i realfag. Målet er å styrke studentassistentens evne til å støtte studentenes faglige utvikling og skape et inkluderende læringsmiljø.

Innhold og oppbygning

  • Etikk i veiledningsrollen
  • Læringsutfordringer og vanlige misforståelser i realfag
  • Tilbakemeldingskultur og støtte til læring
  • Kollegaveiledning
  • Menneskemøtekompetanse, relasjonsbygging og kultur for inkludering

Læringsutbytte

En student som har fullført emne har følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten…

  • kan gjøre rede for prinsipper for tilbakemeldingspraksis i undervisning
  • har kunnskap om hvordan man kan møte studenter i et mangfoldig og inkluderende læringsmiljø

Ferdigheter

Studenten…

  • kan legge til rette for et positivt og støttende læringsmiljø
  • kan gi konstruktive tilbakemeldinger som fremmer refleksjon og læring
  • kan legge til rette for og støtte læringsprosesser
  • kan reflektere over sin egen rolle som undervisningsassistent

Generell kompetanse

Studenten…

  • kan reflektere over etiske aspekter ved rollen som studentassistent og kan opptre profesjonelt i veiledningssituasjonen
  • kan utveksle synspunkter og dele erfaringer med andre studentassistener og gjennom dette bidra til å utvikle god praksis.

Krav til forkunnskaper

Studentene må være ansatt som studentassistenter knyttet til øvingstimer i realfagsemner.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen foregår i form av seminarer som kombinerer forelesningsbaserte innslag med aktiv studentdeltakelse. Seminarene legger til rette for faglige diskusjoner, refleksjon og samarbeid mellom studentene. I tillegg inngår digital asynkron undervisning som en mindre del av kurset.

Obligatorisk læringsaktivitet

Det er to obligatoriske læringsaktiviteter:

  • Studenten må ha dokumentert oppmøte på minst fire av fem seminarer.
  • Studenten skal gjennomføre minimum ti timer praksis i øvingstimene.

Vurderingsform

Mappevurdering med to refleksjonsnotat. Første refleksjonsnotat skal ha et omfang på ca. 600-800 ord. Andre refleksjonsnotat skal ha et omfang på ca. 1000-1500 ord.

Karakter: Bestått/ikke bestått.

Ved ikke bestått mappevurdering må du ta hele emnet på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidddel er tillatt

Mer om hjelpemidler