Hopp til innhald

VEI801 Profesjonsrettet veilederutdanning, veiledning i barnehage og skole, grunnemne

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Dette er et grunnemne i veiledning for lærere i skole og barnehage som gir teoretisk, etisk og praktisk innføring i veiledning for barnehage og skole. Studiet er på masternivå. Studiet introduserer teorier og metoder i veiledning og vektlegger forskningsbaserte perspektiver om veilederrollen i skole og barnehage. Sentrale tema er videre om veiledningsteori, kommunikasjon, etikk og profesjonelle læringsfellesskap for førskolelærere og grunnskolelærere. Emnet gir praktisk og teoretisk grunnlag for videre fordypning i ett av emnene Profesjonskvalifisering (VEI802) eller emnet Profesjonsveiledning (VEI803).

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om profesjonsfaglig veiledning som teoretisk og praktisk felt
  • har inngående kunnskap om relasjonsbygging, samhandlingsprosesser og kommunikasjon i veiledning
  • har kunnskap om lærerprofesjonens kvalifisering, læring, utvikling knyttet til arbeidet i barnehage og skole
  • har kunnskap om faglige, didaktiske og digitale perspektiver i veilederrollen
  • har kunnskap om nasjonale og lokale rammeplaner og retningslinjer for veiledning i barnehage og skole

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og kommentere veiledningsmøter tilpasset person, sak og situasjon
  • skal kunne legge til rette for lærerstudenters læring og utvikling med basis i nasjonale og lokale planer og retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og drøfte relevante veiledningsfaglige og etiske problemstillinger for praksislærere i skole og barnehage
  • kan vurdere og kommentere egen faglige utvikling som veileder for studenter og nyutdannede lærere i barnehage og skole

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er nett-, samlings- og arbeidsplassbasert med tre felles samlinger over to dager hvert semester ved HVL.

I samlingene blir det lagt opp til korte forelesninger, diskusjoner og refleksjon i grupper, praktiske og varierte veiledningsøvelser. Mellom samlingene skal studentene arbeide med nettbasert undervisningsmateriell, delta i studentaktive nettsamlinger og nettbaserte studiegrupper.

Obligatorisk læringsaktivitet

Det forutsettes aktiv deltakelse gjennom alle undervisningsaktiviteter. Dette innebærer blant annet obligatorisk deltakelse på felles undervisningssamlinger og deltakelse i nettbaserte studiegrupper. Gjennom studietiden leverer hver student to fagtekster på 1500 ord +/- 10%. Videre er det i studiet en praktisk digital læringsaktivitet. Læringsaktivitetene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen

Vurderingsform

Prosjektoppgave.

Videoopptak av en gjennomført veiledningssamtale og en skriftlig oppgave som beskriver planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningssamtalen.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

Mer om hjelpemidler