SAS100 Innføring i veiledning for studentassistenter i realfag
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Dette emnet tilbys studentassistenter ved FTMS som skal veilede studenter i realfag. Målet er å styrke studentassistentens evne til å støtte studentenes faglige utvikling og skape et inkluderende læringsmiljø.
Innhold og oppbygning
- Etikk i veiledningsrollen
- Læringsutfordringer og vanlige misforståelser i realfag
- Tilbakemeldingskultur og støtte til læring
- Kollegaveiledning
- Menneskemøtekompetanse, relasjonsbygging og kultur for inkludering
Læringsutbytte
En student som har fullført emne har følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten…
- kan gjøre rede for prinsipper for tilbakemeldingspraksis i undervisning
- har kunnskap om hvordan man kan møte studenter i et mangfoldig og inkluderende læringsmiljø
Ferdigheter
Studenten…
- kan legge til rette for et positivt og støttende læringsmiljø
- kan gi konstruktive tilbakemeldinger som fremmer refleksjon og læring
- kan legge til rette for og støtte læringsprosesser
- kan reflektere over sin egen rolle som undervisningsassistent
Generell kompetanse
Studenten…
- kan reflektere over etiske aspekter ved rollen som studentassistent og kan opptre profesjonelt i veiledningssituasjonen
- kan utveksle synspunkter og dele erfaringer med andre studentassistener og gjennom dette bidra til å utvikle god praksis.
Krav til forkunnskaper
Studentene må være ansatt som studentassistenter knyttet til øvingstimer i realfagsemner.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen foregår i form av seminarer som kombinerer forelesningsbaserte innslag med aktiv studentdeltakelse. Seminarene legger til rette for faglige diskusjoner, refleksjon og samarbeid mellom studentene. I tillegg inngår digital asynkron undervisning som en mindre del av kurset.
Obligatorisk læringsaktivitet
Det er to obligatoriske læringsaktiviteter:
- Studenten må ha dokumentert oppmøte på minst fire av fem seminarer.
- Studenten skal gjennomføre minimum ti timer praksis i øvingstimene.
Vurderingsform
Mappevurdering med to refleksjonsnotat. Første refleksjonsnotat skal ha et omfang på ca. 600-800 ord. Andre refleksjonsnotat skal ha et omfang på ca. 1000-1500 ord.
Karakter: Bestått/ikke bestått.
Ved ikke bestått mappevurdering må du ta hele emnet på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidddel er tillatt
Mer om hjelpemidler