SDG234 Innovasjons-, endringsledelse og bærekraft

Emneplan for studieåret 2020/2021

På grunn av Covid-19 kan det skje endringar i emneplanar ved HVL hausten 2020. Endringar i den enkelte emneplanen vert publisert i Studentweb og Canvas, og når det er publisert endringar for eit emne der er det desse som gjeld, og ikkje emneplanen på nettsidene. Døme på endringar kan vere gjennomføring av praksis, eksamenstype, eller om det skal setjast bokstavkarakter eller bestått/ikkje bestått.

Innhold og oppbygning

For english course descripton, choose English language.

Kursets formål er å utvikle studentenes kunnskaper og ferdigheter som vil sette dem i stand til å bidra aktivt i innovasjons- og endringsprosesser. Kurset har en praktisk tilnærming hvor en tar utgangspunktet i case/praktiske øvelser for å illustrere innovasjon, endring og metoder for innovasjon og endring.

Innhold

  • Innovasjons-, endrings- og omstillingsperspektiv
  • Ledelsesteorier og -strategier
  • Innovasjon i eksisterende virksomheter, verdiskaping og entreprenørskap
  • Innovasjonssystemet/-økosystemet, næringsklynger og verdikjeder
  • Om innovasjonens tidsalder, digitalisering og problemstillinger knyttet til dette
  • Prosjekter som verktøy i innovasjons- og endringsarbeid
  • Organisasjonsutvikling/-læring
  • Motstand mot endring
  • Digital transformasjon
  • Bærekraftig utvikling
  • Samskaping og samarbeidsdrevet innovasjon

Læringsutbytte

Ved fullført kurs i Innovasjons- og endringsledelse skal studenten:

Kunnskaper

  • Kunne beskrive sentrale teorier, modeller og strategier for innovasjon og endring i private virksomheter og innen offentlig sektor.
  • Forstå teori om innovasjon, innovasjonsledelse og innovasjons- og digitaliseringsstrategi
  • Forstå hvordan innovasjon skaper verdier og konkurransefortrinn for en virksomhet.
  • Forstå utfordringer knyttet til digitalisering og digitaliseringsstrategier
  • Forstå teorier om ledelse av endringsprosesser i ulike kontekster og situasjoner.
  • Forstå effekten av endring på individnivå og metoder for håndtering av dette.

Ferdigheter

  • Analysere organisasjoner ut fra teorier om innovasjon og endring.
  • Planlegge innovasjon og endringsprosesser med forslag til strategi, ledelse og metoder.
  • Anvende relevante verktøy for å kunne ivareta individet i endringsprosesser.

Generell kompetanse

  • Kunne identifisere behov for innovasjon og endring og måter å gjennomføre slike prosesser på.
  • Studenten skal gjennom kurset ha et grunnlag for kritisk refleksjon rundt planlegging og gjennomføring av innovasjons- og endringsprosesser.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Organisasjon I og II eller tilsvarende.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser.

Arbeidskrav

3 obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i eksamenssemesteret og 3 påfølgende semestre.

Vurderingsform

Gruppebasert hjemmeeksamen med justerende muntlig eksamen. Karakteren på hjemmeeksamen kan etter muntlig eksamen justeres opp eller ned én karakter. Karakter på justerende muntlig eksamen er identisk med sluttkarakter.

Karakteren etter muntlig eksamen kan settes individuelt for det enkelte gruppemedlem.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Faglig overlapping

  • ØAA113 (1) - Innovasjons- og endringsledelse - Reduksjon: 7,5 studiepoeng