Emnedesign | Høst 2025

Vidareutdanning på masternivå

Skal du utvikle et nytt emne eller revidere et eksisterende emne? Ønsker du støtte til utviklingen eller revideringen? Lurer du på hvordan en kan utvikle eller revidere emner på en god måte? Kunne du tenkt deg å få med dine kollegaer i slike prosesser?

Kronstad, Bergen

Hopp til

    Søk her Opnast i ny fane

    Opptakskrav og søknad

    Opptakskrav

    • For å kunne delta, må deltakerne ha et konkret emne som skal utvikles eller revideres.
    • Dersom det er flere som underviser i emnet som dere ønsker å utvikle eller revidere, er det sterkt ønskelig at minimum to av dere deltar i modulen.

    Dette er et valgfritt emne som tilhører studieprogram for universitetspedagogikk.

    Emnebeskrivelse

    I dette emne får du utvikle en bevisst tilnærming til hvordan du kan designe et emne slik at det blir samsvar mellom mål, vurdering, læringsaktiviteter, studentenes og undervisernes forutsetninger samt rammevilkår. Dette skal bidra til å styrke profesjonsfelleskapet i fagmiljøet og samskaping med studenter. For å få til dette, skal du gjennom studiet utvikle eller revidere en emneplan med kollegaer og studenter.

    Emneplanen skal ta utgangspunkt i teori om emnedesign tilpasset HVL sin kontekst og skal utvikles i fellesskap med kollegaer og studenter. På denne måten er modulen tenkt å bidra til å videreutvikle profesjonsfellesskapet i ulike fagmiljø – først og fremst på emnenivå, men siden også på programnivå. Gjennom slike prosesser legges det til rette for at undervisere kan finne økt motivasjon og glede i egen undervisning, og videre for mer læring, meningsfullhet og gjennomstrømning for studenter og for organisasjonen.

    Emne tilpasses fristene for godkjenning av studie- og emneplanrevisjoner ved HVL for å sikre autentisk læring og optimal anvendelse av den felles kunnskapen, ferdighetene og kompetansen deltakerne har utviklet gjennom modulen.

    Læringsutbytte

    Emnedesign er knyttet til læringsutbyttebeskrivelser for UHPED802; å velje, begrunne og vidareutvikle læringsaktivitetar, å planleggje og gjennomføre undervisnings- og vurderingsmetoder i forhold til faglege mål og utdanningsprogram, og å bidra til fagleg og pedagogisk nyskaping. Etter gjennomført emne skal deltakerne ha følgende læringsutbytte:

    Kunnskap

    Deltakerne skal kunne:

    • Begrunne utforming av læringsutbyttebeskrivelser
    • Formidle om HVL-modellen og samsvar i emnedesign
    • Identifisere relevante forskrifter for emnedesign

    Ferdigheter

    Deltakerne skal kunne:

    • Formulere læringsutbyttebeskrivelser basert på anbefalt litteratur
    • Utvikle eller revidere emner som er i samsvar med utgangspunkt i HVL-modellen og relevante forskrifter, i samarbeid med fagmiljø og studenter

    Generell kompetanse

    Deltakerne skal kunne:

    • Designe eller revidere emner som er meningsfulle for studentene og som fasiliterer læring
    • Ha en bevisst tilnærming til emneutvikling og revidering
    • Anvende kunnskap og ferdigheter om emnedesign til å styrke profesjonsfelleskapet i fagmiljøet og samskaping med studenter

    Organisering av læringsaktiviteter

    • Tre fysiske samlinger.
    • Presentasjoner på samlinger.
    • Førarbeid, mellomarbeid, og etterarbeid.

    Læringsplattform: Canvas

    Samlinger på Kronstad, Bergen:

    Torsdag 4. september
    Onsdag 22. oktober
    Tirsdag 2. desember

    Vurdering

    Utover deltakelse på alle tre samlinger, må deltakerne gjøre både før-, mellom- og etterarbeid for å få godkjent i modulen

    Før- og mellomarbeid

    • Se forelesningsvideoer i forkant av samlingene
    • Planlegge og gjennomføre to emnerevisjonssamlinger i eget fagmiljø og med studenter
    • Legge frem tre presentasjoner, en på hver av samlingene.

    Etterarbeid

    • Levere en konkret emneplan
    • Levere et refleksjonsnotat på 1-2 sider om prosessen med emnedesign
    • Frist for å levere etterarbeidene er januar 2026

    Vurdering er godkjent/ikke-godkjent.