FD20 Podcast | Høst 24

Fagdidaktiske moduler | valgfri modul

I denne modulen lærer du hvordan du som faglærer kan bruke podcast til fagformidling. Du vil også lære å bruke podcast til å utvikle egne studenters muntlige ferdigheter, evne til kritisk refleksjon, knytte nytt stoff til egne erfaringer og øve på argumentasjon. Bruk av vurderingskriterier og vurdering av podcast som studentaktiv arbeidsform er også en viktig del av modulen.

Opptakskrav og søknad

Opptakskrav

Ansatte med undervisningsstilling ved HVL

Om å søke opptak til HVL

Dette er en valgfri modul som inngår i «HSPED802 Fagdidaktisk fordjuping i høgskulepedagogikk».

Nøkkelord

  • Podcast
  • Fagformidling
  • Samarbeidslæring
  • Dialog
  • Muntlige ferdigheter
  • Kritisk tenkning
  • Vurdering
  • Digital kompetanse
  • Kreativ tenkning
  • Universell utforming (UU) og teksting
  • Audacity

Læringsutbytte
I denne modulen lærer du hvordan du kan bruke podcast til fagformidling og for å støtte studentenes utvikling av muntlige ferdigheter/ kritisk refleksjon i fag. Modulen går også gjennom tekniske prosesser for produksjon av podcast.

Aktiviteter
Samling 1: 26.09.24, fysisk samling på Kronstad

  • Innføring i produksjon av podcast (teoretisk grunnlag)
  • Stemmebruk og bevissthet rundt opptakssituasjon (bevisstgjøring av fallgruver)
  • Innføring i bruk av opptaksutstyr (praktisk)
  • Gruppearbeid: Vi øver på å bruke utstyret
  • Oppsummering

Kursdeltakere må ha med laptop.

Mellomarbeid 1
Installere div. programvare (Audacity) før samling 2. Mer info kommer i Canvas-emnet som hører til kurset.

Samling 2: 17.10.24, digital samling på Zoom
Del 1: Oppsummere samling 1, spørsmål, noe uklart?

Del 2:
Redigering og produksjon

  • Audacity: Redigere lyd (musikk, hosting)
  • Audacity: Poleringsfase (LowCut, de-essing osv)
  • AI-tech: Adobe sin gratistjeneste
  • Levelator (compression,leveling)
  • Bruk av musikk (ressurser, Creative Commons, YouTube Audio Library, gratis)
  • Formater: Import og eksport av lyd, Audacity

Del 3:
Kursdeltaker åpner Audacity og repeterer - coaching på Zoom

  • Kursdeltakere tester Audacity, spør Eivind/Dag Ove om hjelp i Zoom

Del 4:
Avslutning, oppsummering, info om mellomarbeid 2

Mellomarbeid:
Produsere en kort podcast (maks. 10 minutter) til Samling 3 om eget fagfelt der målgruppa er egne studenter. Podcast/opptaket må leveres innen 19.3. Podcasten skal ha følgende komponenter: Jingle/intro, presentasjon av fagstoff, oppsummering og outro.

Samling 3: 31.10.24, digital samling på Zoom 
Del 1 - 1 time

  • 09.00-09.15: Kort info
  • 09.15-10.00 (45 min) - gjennomgang av podcastene fra mellomarbeid 2 i grupper

Kriterier:

  • Teknisk kvalitet
  • Dramaturgi (anslag, presentasjon, utvikling og slutt)
  • spill et utdrag 3 min. for de andre i gruppa, si noe om hva du ønsker å oppnå/formidle - hva fikk du til, hva stevde du med.
  • Alle i gruppa presenterer for hverandre
  • Når gruppa er ferdig, oppsummerer gruppeleder for plenum (5 min.)

Oppsummering av hele kurset

Anbefalt litteratur

Carson, L., Hontvedt, M., & Lund, A. (2021). Student teacher podcasting: Agency and
change. Learning, Culture and Social Interaction, 29, 100514.
Bolden, B. (2013). Learner-created podcasts: Students’ stories with music. Music Educators
Journal, 100(1), 75-80. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0027432113493757
Drew, C. (2017). Edutaining audio: An exploration of education podcast design
possibilities. Educational Media International, 54(1), 48-62.
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09523987.2017.1324360?scroll=top&needAccess=true
Lars König (2021). Podcasts in higher education: teacher enthusiasm increases students’ excitement,
interest, enjoyment, and learning motivation, Educational Studies, Volume 47, 2021 - Issue 5, 627-
630. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03055698.2019.1706040?src=recsys
Scott McNamara, Christopher Drew (2019). Concept analysis of the theories used to develop
educational podcasts. Educational Media International, Volume 56, 2019 - Issue 4, 300-312.
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09523987.2019.1681107