Studieplan - Tverrfaglig videreutdanning i rusproblematikk
Hausten 2016
Praktisk informasjon om studiet: Deltidsutdanning med ukesamlinger/enkeltdager på campus.
Profilering: Mestring, myndiggjøring og relasjonskompetanse
Læringsutbytte
Kunnskap:
Kandidaten:
- har avansert rusrelatert kunnskap om utfordringer inn mot forebygging og helsefremming
- har inngående kunnskap om hvordan rusmiddelbruk- og avhengighet påvirker enkeltmennesker og deres familier
- har inngående kunnskap om modeller for samhandling med brukere/pasienter, pårørende og samarbeidspartnere
Ferdigheter:
Kandidaten:
- kan identifisere, vurdere og iverksette faglig forsvarlige tiltak for helsefremming, forebygging og behandling
- kan vise forståelse og respekt for mennesker med rusproblematikk, deres livserfaring og livssituasjon
- kan fremme bedring, livskvalitet og mestring hos rusmisbrukere med psykiske lidelser
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- kan ta initiativ til tverrfaglig/tverretatlig samarbeid for å drøfte faglige problemstillinger og konklusjoner
- kan formidle egen kunnskap og tilkjennegi egne ferdigheter i ulike yrkessammenhenger
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger på individ- og samfunnsnivå
- kan analysere og handle i samsvar med rammebetingelser med relevans til egen yrkeskontekst
FoU-basering: Høyt nivå på pensumlitteratur. Forelesere med førstekompetanse. Forelesere fra egen institusjon og fra kompetansemiljø nasjonalt og internasjonalt.
Innhald
Innhold: 4 emner à 15 studiepoeng med avsluttende eksamen i hvert emne
Målgruppe: Personer i privat og offentlig sektor som arbeider med rusproblematikk
Studieplan:
RUS6101 Rusrelatert sosial- og helseproblematikk
RUS6102 Perspektiver på helsefremming, forebygging og behandling innen rusproblematikk
RUS6103 Samtidig rus- og psykisk lidelser (ROP)
RUS6104 Brukerstyring og samhandling mellom tjenestenivå
Arbeidsformer
Arbeids- og undervisningsformer: Undervisning, veiledning, gruppearbeid. Studiet baseres dessuten på obligatorisk deltaking i veiledningsgrupper, kommunikasjon på nett og en betydelig egeninnsats mellom samlingene.
Praksis: Tverrfaglige veiledningsgrupper gjennom hele studiet
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen
Internasjonalisering
Internasjonal litteratur og forelesere.