Jente lærer seg tegnspråk

Norsk tegnspråk 2 | 1.-13. trinn

Vidareutdanning på bachelornivå

Er du lærer i skolen, og vil styrke kompetansen din i norsk tegnspråk?

Bergen, Oslo og Trondheim

Hopp til

    Søk studieplass

    Opptakskrav og søknad

    Opptakskrav

    Fullført lærerutdanning (grunnskole-/allmennlærer, faglærer, barnehage-/førskolelærer eller praktisk-pedagogisk utdanning). Du må være ansatt i en lærerstilling. 

    Følgende tilleggskrav må være oppfylt: 

    • Bestått Norsk tegnspråk 1 (NTS805/NTS806) 1. -13.trinn. 

    Hvordan søke:

    • Logg inn i Søknadsweb
    • Velg opptak "Lærer, barnehagelærer og tolking."
    • Så velger du "Kompetanse for kvalitet høst 2025"
    • Velg studiet du vil søke på fra listen (se studietypenummer over).
    • Trykk på "Legg til" og "Send inn søknad"
    • Last opp dokumentasjon på at du dekker opptakskravet
    • Trykk "Neste" for å gjøre ferdig søknaden.

    Viktig informasjon om søknad, frister og dokumentasjon

    Meir om søknadsprosessen

    Rangering:

    Søkere som har fått innvilget frikjøpsordning fra Udir blir prioritert i opptaket.

    Rangering blir gjort på grunnlag av karakterer, og det blir gitt tilleggspoeng for høyere utdanning utover det som inngår i opptakskravet. 

    Informasjon om utregning av poeng

    Studiekode i Søknadsweb

    8545

    Hvorfor studere Norsk tegnspråk 2?

    Denne videreutdanningen vil gi deg spesialisert kompetanse i norsk tegnspråk i undervisningen, og bygger videre på studiet Norsk tegnspråk 1.

    Hva lærer du?

    Studiet gir studentene fordypet forskningsbasert kunnskap om norsk tegnspråk og tegnspråk kommunikasjon. Målet er utvikling i faget i et profesjonsfellesskap på de enkelte skoler og på tvers av skoler i samarbeid med andre lærere i faget. 

    Norsk tegnspråk 2, emne 3 og 4, bygger videre på Norsk tegnspråk 1 , emne 1 og 2. Her kan du lese mer om emnene og eksamen:
    Emneplan NTS807 Norsk tegnspråk 2, emne 3
    Emneplan NTS808 Norsk tegnspråk 2, emne

    Målgruppe

    Norsk tegnspråk 2 er et videreutdanningstilbud til lærere som underviser på 1-13. trinn. Studiet bygger på norsk Norsk tegnspråk 1 og går over to semestre. Hvert semester gir 15 studiepoeng og avsluttes med eksamen.

    Tilbudet er et samarbeid mellom fagmiljøene for tegnspråk og tolking ved HVL, NTNU og OsloMet. All undervisning foregår på tegnspråk. 

    Praktisk informasjon

    Undervisningsform

    Studiet er et kombinert nett- og samlingsbasert tilbud, med to samlinger pr. semester. Høstens samlinger vil foregå ved NTNU og vårens samlinger vil være fordelt på de ulike studiestedene. Studiet har også variert digital undervisning, oppfølging og egenaktivitet mellom samlingene.  

    Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium og i arbeid med oppgaver.  Undervisningen vil til dels være basert på en serie forberedte ferdiginnspilte videopresentasjoner, og vil ta form av forelesninger, studentledete seminarer, prosjektoppgaver, diskusjoner og refleksjoner. Videre forventes det at studentene jevnlig møter medstudenter digitalt for å jobbe med oppgaver og problemstillinger knyttet til temaer som berøres i emnet.

    Mer om de to emnene:

    Emne 3
    I norsk tegnspråk 2 emne 3, lærer studentene å anvende og forholde seg kritisk til relevant nasjonal og internasjonal forskning innen tegnspråkfeltet i sin profesjonsutøvelse. Emnet gir kunnskap om tidlig språkutvikling på norsk tegnspråk. Studentene får kunnskap om språkets oppbygging, kjennetegn ved ulike tegnspråksjangre og stiler, og om å bygge koherens i tegnspråktekster og tegnspråklig diskurs, samt utvikling av lærerens egen språkbevissthet. Studentene får også innsikt i språklig variasjon i døvesamfunnet nasjonalt og internasjonalt, om tegnede språks plass globalt og i norsk skole. Videre får studentene utviklet kunnskap om tegnspråkfaget, med særlig vekt på elevmangfold samt utfordringer knyttet til ulike kombinasjoner av sansetap.

    Emneplan for emne 3.

    Emne 4
    I norsk tegnspråk 2 emne 4, er utgangspunktet at tegnspråklige elever skal lære gjennom samarbeidsaktiviteter med andre elever. Videre skal lærere utvikle sin undervisningspraksis i fellesskap med andre lærere. Emnet gir kunnskap om gode sosialiseringsarenaer for tegnspråklige barn og unge, og om inkluderende fellesskap i skoler hvor norsk tegnspråk er en del av læringsmiljøet. Studentene får innsikt i hvordan god klasseledelse er avgjørende for å skape godt læringsmiljø for elever med tegnspråk. Studentene vil også få innsikt i problemstillinger knyttet til tolking i skolen. Studentene vil reflektere rundt skolen som organisasjon, og roller og ansvar knyttet norsk tegnspråk i skolen. Studentene skal bli i stand til å ta initiativ til og bidra til utvikling av norsk tegnspråk i skolen.

    Emneplan for emne 4.

    Samlinger

    For studieåret 2026/2027
    Høst -26, NTS807
    tider for undervisning blir oppdatert
     
    Vår -27, NTS808
    uke 3 (20.- 22.jan) Samling på HVL, onsdag kl 12:00 - fredag 12:00
    Uke 10 ( 10-12.mars) Samling på OsloMet fra ons kl12:00 - fredag kl12:00
    Uke 19 (10 – 12.mai) Samling på NTNU mandag 12:00 – onsdag 16:00
     
    8 digitale samlinger på torsdager kl 14 - 16:00, publiseres på Canvas

    Studieåret 2025/2026
    Høst 2025, NTS807
    Fysisk samling på NTNU uke 36 og 47 (tre dager fra onsdag til fredag)
    Digitale samlinger 8 torsdager klokken 14:00 - 16:00
     
    Vår 2026, NTS808

    Fysisk samling NTNU, Dragvoll uke 3, (3 dager fra onsdag til fredag)
    Fysisk samling OsloMet uke 10 (3 dager)
    Fysisk samling HVL Kronstad uke 17

    Digitale ssamlinger 8 torsdager kl 14:00 -16:00

     

     

     

    Anbefalt forkunnskap

    Studiet bygger på Norsk tegnspråk 1. 

    Pensum

    Du får informajon om pensum ved studiestart. 

    Hvorfor ta mer utdanning?

    Et arbeidsliv i rask endring er en viktig årsak til at mange skaffer seg mer faglig tyngde. Her deler vi noen flere fordeler som etter- og videreutdanning kan gi:

    • Ny oppdatert faglig kunnskap.
    • Praktiske ferdigheter innenfor ditt nåværende fagområde, eller et helt nytt fagfelt.
    • Personlig utvikling.
    • Muligheter for nettverksbygging.
    • Et forhandlingskort i fremtidige lønnsforhandlinger.
    • Muligheter for opprykk i stillingskategori.
    • Muligheter for mer ansvar eller nye oppgaver på jobb.

     

    Andre interessante studietilbud

    To elevar i klasserommet

    Vi har tilbud til deg som er lærer i offentlige og private skoler, både i grunnskolen, videregående opplæring og deg som underviser voksne i grunnopplæringen.

    Se oversikt over alle våre videreutdanninger og kurs