Samskaping av navigerbare mulighetsrom for arbeid med lek i barnehagen
Marion Oen disputerer 26. november for ph.d.-graden ved Høgskulen på Vestlandet med avhandlingen "Jeg ser at du vil leke. Samskaping av navigerbare mulighetsrom for arbeid med lek i barnehagen".
Lek er en av grunnsteinene i den norske barnehagen, og lek er meningsfullt og viktig for dem som leker. Å arbeide med barns institusjonaliserte lek i stadig mer mangfoldige barnehager er imidlertid en kompleks oppgave, og barnehagelærere strever tidvis med å finne sin plass i barns lek. I sin avhandling undersøker Marion Oen hvordan pedagoger kan støtte barns meningsfulle deltakelse i lek gjennom å identifisere og samskape nye navigerbare mulighetsrom for arbeid med lek.
Å tilgjengeliggjøre lek er en kompleks oppgave
I studien undersøker Oen hvordan barnehagelærere kan oppdage og utvikle nye måter å tilgjengeliggjøre lek for alle barn, og avhandlingen belyser to hovedspørsmål: 1) Hvilke navigerbare mulighetsrom for arbeid med lek i barnehagen er det mulig å samskape og/eller få øye på ved å analysere tidligere forskning? 2) Hvordan kan man samskape nye navigerbare mulighetsrom for arbeid med lek i barnehagen?
Avhandlingen er forankret i et sosialkonstruksjonistisk rammeverk der refleksjon, handling, etikk og maktbevissthet står sentralt. Oen forstår kunnskaping som en praksisforankret prosess, der ny forståelse kan oppstå gjennom handling. Hun bygger videre på en relasjonell og prosessuell virkelighetsforståelse, der praksiser ikke bare gjenspeiler eksisterende strukturer, men også bidrar til å forme dem. Datamaterialet består av systematisk innsamlet forskningslitteratur, lydopptak fra samskapende verksteder, samskrivningsdokumenter og observasjoner av lek.
Verksted som metode for å skape nye muligheter
For å samskape nye muligheter har hun utviklet metoden mulighetsverksted – en lekende tilnærming der deltakere fra barnehagesektoren og akademia sammen utforsker og utvikler praksiser gjennom abduktive, deduktive og induktive sykluser. Gjennom utprøving av slike verksted ble det samskapt fire nye navigerbare mulighetsrom: tid, betinging, innramming og kunnskaping.
Oens forskning bidrar med et nytt begrepsapparat og en metodisk tilnærming som kan hjelpe barnehagelærere til å utforske og utvide sin rolle i barns lek. Studien viser hvordan refleksjon og samarbeid i mulighetsverksted kan åpne for flere måter å forstå, støtte og delta i lek på – og dermed skape rom for barns meningsfulle deltakelse i en kompleks barnehagehverdag.
Personalia
Marion Oen er barnehagelærer med mastergrad i pedagogikk og fagrådgiver i Etat for barnehage i Bergen kommune. Hun har siden 2020 vært offentlig ph.d.-stipendiat, tilknyttet BARNkunne – senter for barnehageforskning ved Høgskulen på Vestlandet, der hun har forsket på lek, profesjonsutvikling og samskaping mellom barnehagefeltet og akademia.

Prøveforelesning
Tid: Onsdag 26. november, kl. 09.00
Sted: Auditorium M005, Kronstad
Tema: Hvilken betydning har deltakelse i lek for alle barn, særlig i interkulturelle barnehager?
Disputas
Tid: Onsdag 26. november, kl. 10.30
Sted: Auditorium M005, Kronstad
Strømming
Lenke til strømming (Zoom)
Passkode: 129482
Disputasleder
- Prodekan Tiri Beate Bergesen Schei
Bedømmelseskomité
- Professor Hilde Christine Hofslundsengen (komitéleder)
- Professor Christian Eidevald (førsteopponent)
- Dosent Ane Bjerre Odgaard (andreopponent)
Veiledere
- Professor Elin Eriksen Ødegaard (hovedveileder)
- Førsteamanuensis Alicja Renata Sadownik (biveileder)
- Etatsdirektør Mimi Bjerkestrand (mentor)