Den kompetente barnehagen
Forskingsområdet rettar søkelys på kunnskapsutvikling, læring mellom personalet og utvikling av profesjonalitet i barnehagen.
Medlemmer
Publikasjonar
Birkeland, J., Glosvik, Ø. & Aasen, W. (2021). Systemic Leadership in Nordic Kindergartens: A Scoping Review. EDUCARE, 4.
Aasen, W. (2021): Lederskjønn i barnehagen. Fagbokforlaget
Birkeland, J. (2021). Primærkontaktsystemet i den flerkulturelle barnehagen. I S. Bøyum & H. Hofslundsengen (red.), Barnehagelærerrollen. Likeverd, mangfold og mestring. Oslo: Universitetsforlaget.
Sønsthagen, A.G. & Bøyum, S,. (2021). Interkulturell kompetanseutvikling – ein studie om leiing av barnehagepersonalet som lærer å lære om foreldresamarbeid. I S. Bøyum & H. Hofslundsengen (red.), Barnehagelærerrollen. Likeverd, mangfold og mestring. Oslo: Universitetsforlaget.
Bergersen, A., Nornes-Nymark, M. og Fimreite, H. (2021). «Vi blander alt sammen» – barnehagelærerstudenters forståelse av begrepet pedagogisk ledelse. I S. Bøyum & H. Hofslundsengen (red.), Barnehagelærerrollen. Likeverd, mangfold og mestring. Oslo: Universitetsforlaget
Aasen, W. (2020). Teamledelse i barnehagen - en hybrid ledelsesform. Barnehagefolk nr. 4.
Birkeland, J., Baste, V. & Ødegaard, E. E. (2020) Observation as a professional tool in Norwegian kindergartens and kindergarten teacher education, Cogent Education 7(1).
Sønsthagen og Glosvik (2020) ‘Learning by talking?’ – The role of local line leadership in organisational learning. Forskning og Forandring Vol. 3, No. 1, 2020, 6–27
Johanna Birkeland (2020) Observasjon - en nøkkelkompetanse i barnehagelæreres utdanning og profesjon: brudd, utfordringer og potensial. Doktorgradsavhandling. Høgskulen på Vestlandet, Bergen
Anne Grethe Sønsthagen (2020) Early childcare as arenas of inclusion: the contribution of staff to recognising parents with refugee backgrounds as significant stakeholders, European Early Childhood Education Research Journal, 28:3, 304-318,
Birkeland, J. & Ødegaard, E. E. (2019) Hva er verdt å vite om observasjon i dagens barnehage? Metodologi i endring mellom tradisjon,ny vitenskap og personlig kunnskap, Norsk pedagogisk tidsskrift, 103(2-3).
Aasen, W. & Sadownik, A. R. (2019). Does the New Kindergarten Teacher Education Program in Norway Provide Good Conditions for Professional Kindergarten Teachers? Universal Journal of Educational Research 7(3A), http://www.hrpub.org/download/20190330/UJER1-19590524.pdf
Birkeland, J. (2018). "Å lære et håndverk": Pedagogikklæreres perspektiver på observasjon i barnehagelærerutdanningen. Nordic Journal of Pedagogy and Critique 2018 (2387-5739) Vol. 4, s. 154-169.
Birkeland og Ødegaard (2018). Under lupen - Praksislæreres observasjonspraksis ibarnehagen. Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning, 17(1). https://doi.org/10.7577/nbf.2160
Fimreite, Hege & Fossøy, Ingrid. (2018). Kunnskap i endring: Kollegaveiledning som innfallsvinkel til utvikling av lærande barnehagar. Nordic Studies in Education. 38. 52-66. 10.18261/issn.1891-5949-2018-01-05.
Foss, V., Fimreite, H., Fossøy, I., & Ødegaard, E. E. (2019). Frå stamme til satellitt – kva metaforar kan fortelje om korleis ei lærarutdanningsreform vert forstått og iverksett. Forskning Og Forandring, 2(1), 4-24. https://doi.org/10.23865/fof.v2.1409
Glosvik, Ø. (2019). Mellom kvardag og system – ein modell om førstelinjeleiing i norsk, offentleg tenestetying og forvaltning? Kap 12 i Helgensen, Ø., Nesset, E., Mustafa, G., Rice. P. og Glavee-Geo, R.: Modellar. Fjordantologien, Universitetsforlaget, Oslo https://doi.org/10.18261/9788215034393-2019-12
Sønsthagen, A.G. (2018). «Jeg savner barnet mitt». Møter mellom somaliske mødre og barnehagen. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE) 2018 (2535-4051) Vol. 2 (1), s. 55-71.
Aasen, W. & Birkeland, J. (2018). «Lengselen etter barnehagekunnskap: Når erfarne assistenter ønsker å bli barnehagelærere». Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, Vol. 4, 2018, 119–135. http://dx.doi.org/10.23865/ntpk.v4.971