Ledelse og mangfold i barnehager

Forskningsområde 10 BARNkunne

Dette forskningsområdet søker å utvide kunnskapen om endringer i barnehagens styring, organisering og ledelse på forskjellige nivåer og i forskjellige omgivelser. Vi vil utforske organisasjon og ledelse i barnehager i sammenheng med nasjonal og lokal barnehagepolitikk. Hvordan gjenspeiles utfordringer i lokalsamfunnet og nasjonal og lokal politikk knyttet til bærekraft og sosialt og kulturelt mangfold i ledelse, strukturer og profesjonelle og lederroller? Hva er implikasjonene for faglige relasjoner og arbeidsdelingen? Hvilke utfordringer opplever barnehageledere og eiere når det gjelder tilpasning til ny politikk og skiftende sosiale miljøer? Hvordan samarbeider barnehageeiere og -ledere med ulike interessenter, inkludert foreldre, frivillige organisasjoner og offentlige tjenesteleverandører for å møte utfordringene? WP skal gjennomføres i nært samarbeid med interessenter på forskjellige nivåer, inkludert kommuner og private eiere. 

Den metodiske tilnærmingen innebærer kvalitative casestudier, kvantitative data og analyse av nasjonale og lokale politiske dokumenter, retningslinjer og planer. Resultatene vil bli formidlet i vitenskapelige tidsskrifter så vel som workshops, det spesialdesignede nettstedet og kurs og utdanningsprogrammer rettet mot fremtidens og nåværende barnehageansatte. 

Les om oss her 

https://www.hvl.no/aktuelt/hvl-forskere-deltar-i-evalueringen-av-ny-rammeplanen-for-barnehager/

Udir

https://www.udir.no/tall-og-forskning/evaluering-av-rammeplanen-for-barnehagen/

bilde av Kari Ludvigsen

Kari Ludvigsen

Professor

bilde av Dag Øyvind Lotsberg

Dag Øyvind Lotsberg

Førstelektor

Medlemmer

Publikasjoner

Borgund, Solveig Marie. (2019): Education in an era of risk - time for policy for quality or quality policy? Paper, ECER 2019; 2019-09-03 - 2019-09-06 

Borgund, Solveig Marie (2019): Reforming kindergarten teacher education in Norway - The role of the organizations and the professions. Paper, ISA - RC52 Sociology of Professional Groups: Interim Meeting, Florence, Italy July 2019 

Lotsberg, Dag Øyvind (2019): Ledelse og implementering av barnehagens rammeplan. Paper, Nettverk for organisasjonsforskning i Norden (NEON) KonferanseHøgskolen Innlandet. Lillehammer 27-28.11. 2019

 Ludvigsen, Kari (2019): Norwegian ECEC teacher professionalism between marketization and welfare state ambitions: Searching for an analytical approachPaper, ISA - RC52 Sociology of professional Groups: Interim Meeting, Florence, Italy July 2019 

Lund, Hilde Hjertager (2019): "Betwixt and between"- educational managers between the market and profession". Conference - ISA RC 52 Sociology of Professional Groups Interim Meeting.  

Lund, Hilde Hjertager (2019): "Cultural diversity as equality, inequality or awareness? Educational leaders' perceptions and practices on cultural diversity". European Conference of Education Research (ECER) 

Lund, Hilde Hjertager (2020): «De er jo alle barn»- Pedagogiske lederes konstruksjoner og manifestasjoner av holdninger til kulturelt mangfold i barnehagen. Bokkapittel i antologi, Gruppebaserte fordommer. Manifestasjon, konstruksjon og handling. Red. B. Ravneberg, E. Lindhart, R. Faye & V. Solbue (utgis høsten 2020), Universitetsforlaget 

Lund, Hilde Hjertager (2021): ‘We are equal, but I am the leader’: leadership enactment in early childhood education in Norway. International Journal of Leadership in Education, DOI: 10.1080/13603124.2021.1969039