Arbeids- og kompetanseområde

Underviser i
  • GLU 1-7, Matematikk 1
  • GLU 1-7, Matematikk 2
  • BLU, STM - Språk, Tekst og Matematikk
  • MDIP502B Matematikk som allmenndannende fag
  • MDIP503 Didaktiske praksiser
  • MDIP550 Masteroppgave i Didaktiske praksiser
  • MGBMA550 Matematikk 3, emne 4 - Masteroppgave
  • DKB801 Digital kompetanse i barnehagen

Forskar på
  • Barns matematikk
  • Barnehagelærerstudenter, lek og matematikk
  • Bruk av brettspill og digitale spill for å fremme matematisk forståelse
  • Argumentasjon, ICT og modellering i et flerkulturell klasserom
  • Matematikklæring: lærerutdanner - lærerstudent - elev
  • Semiotisk mediation, multimodalitet

Forskargrupper
Underviser i
  • DKB801, Digital kompetanse i barnehagen, 25/26
  • FPM801, Fagdidaktisk bruk av programmering i matematikk, 25/26
  • MDIP501G, Matematikk- og naturfagdidaktikk i praksisfeltet, 25/26
  • MDIP502G, Matematikk og naturfag som allmenndannande fag, 25/26
  • MGBMA301, Matematikk 2, emne 1 - Den utprøvande matematikklærer, 25/26, emneansvarlig
  • MGBMA550, Matematikk 3, emne 4 - Masteroppgåve, 25/26
  • STM101, Språk, tekst og matematikk, 25/26

Publikasjonar

  • Å planlegge aktiviteter med kodeleker

    Elena Severina, Francesca Granone (2024)
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse med matematikk i barnehagen

    Elena Severina, Marianne Undheim, Francesca Granone, Tamsin Jillian Meaney (2024)
  • Lærerutdannernes arbeid med temaet lek i Språk, tekst og matematikk

    Maria-Rosa Raphaela Doublet, Magni Elen Hope Lossius, Elena Severina (2024)
  • Utvikling av tverrfaglighet gjennom arbeid med samskapende undervisningsverksted i Språk, tekst og matematikk

    Sigurd Ariansen Haaland, Ragnhild Rieber-Mohn, Elena Severina (2024)
  • LekForsk: Workshop methodology in teaching of the subject "Language,text and mathematics"

    Elena Severina, Magni Elen Hope Lossius (2024)
  • LEKFORSK i STM: erfaring med verkstedsmetodologi i undervisning i STM

    Elena Severina, Magni Elen Hope Lossius (2024)
  • Preservice kindergarten teachers designing and discussing mathematics in games

    Elena Severina, Magni Elen Hope Lossius, Sigurd Ariansen Haaland, Annette Stavseth Furnes (2024)
  • Norway and Cyprus in dialogue: Play and mathematics as concepts in student-teachers’ reflections

    Elena Severina, Marianna Efstathiadou, Chrystalla Papademetri-Kachrim, Magni Elen Hope Lossius (2023)
  • On young children’s use of semiotic resources when reasoning about and explaining hypothetical situations

    Elena Severina (2023)
  • Semiotiske ressurser ved forklaring av hypotetiske situasjoner – har det noe å si hvem barnet forklarer til?

    Elena Severina (2023)
  • Mathematical and computational thinking in children’s problem solving with robots

    Tamsin Jillian Meaney, Elena Severina, Monica Gustavsen, Camilla Hoven, Sofie Larsen (2023)
  • Felles utforskning som arbeidsform - en vei å vise - en vei å gå. Rapport fra en nasjonal studie om innhold og arbeidsmåter i barnehagen

    Elin Eriksen Ødegaard, Aihua Hu, Elena Severina, Czarecah Tuppil Oropilla, Åsta Birkeland (2023)
  • Mathematical and computational thinking in children’s problem solving with robots

    Tamsin Jillian Meaney, Elena Severina, Monica Gustavsen, Anny-Mari Holm, Camilla Skauge Hoven, Sofie Bergitte Larsen (2022)
  • "Gjerne kom med innspill om dere ville hatt med noe mer?" Hva kan vi lære fra veiledning av en lærerstudent i oppgavedesign for IKT-rik matematikkundervisning?

    Elena Severina (2022)
  • Presentasjon av boka “Mathematics in Early Childhood. Research, Reflexive Practice and Innovative Pedagogy” og de norske kapitlene

    Oliver Thiel, Elena Severina, Andreas Lade, Elin Kirsti Lie Reikerås, Anne Hjønnevåg Nakken, Camilla Normann Justnes (2021)
  • Muligheter for bruk av brettspill i arbeid med argumentasjon, problemløsning og romforståelse.

    Elena Severina (2021)
  • Geometry learning of children in digital activities

    Ahmet Sami Konca, Sema Baydilli, Elena Severina (2020)
  • Ghost stairs and a ghost tree

    Elena Severina, Andreas Lade, Zoi Nikiforidou (2020)
  • Reaping the benefits of reflexive research and practice in early childhood mathematics education: Continuing the conversation

    Oliver Thiel, Elena Severina, Bob Perry (2020)
  • Reflexivity and early childhood mathematics education: Applying Bishop’s universality to vignettes of young children’s learning

    Bob Perry, Oliver Thiel, Elena Severina (2020)
  • Mathematics in early childhood Research reflexive practice and innovative pedagogy

    Oliver Thiel, Elena Severina, Bob Perry (2020)
  • Scratch programming and student’s explanations

    Rune Herheim, Elena Severina (2020)
  • Scratch programming and students' explanations

    Rune Herheim, Elena Severina (2020)
  • The Semiotic Resources Children Use in Their Explanations of Hypothetical Situations

    Elena Severina, Tamsin Jillian Meaney (2020)
  • Reflexive praxis leading to innovative early childhood mathematics.

    Oliver Thiel, Elena Severina, Bob Perry (2019)
  • Programmering i Scratch junior og matematikkfaglig argumentasjon

    Rune Herheim, Elena Severina (2019)
  • Ideer til undersøkelselandskap i statistikk

    Elena Severina, Camilla Meidell (2018)
  • The digital photography and mathematics: a photobook approach in one Norwegian kindergarten

    Elena Severina (2018)
  • Digital photography in Norway: A photobook approach takes playful learning from kindergarten to home

    Elena Severina, Espen Helgesen (2018)
  • Digital Literacy and young children: towards better understandings of the benefits and challenges of digital technologies in homes and early years settings. Policy briefing of DigiLitEY COST Action IS1410 and the Digital Childhoods SIG of the European Early Childhood Research Association. 31st August

    Julia Gillen, Lorna Arnott, Jackie Marsh, Adriana Bus, Teresa Sofia Castro, Maria Dardanou (2018)
  • The semiotic resources childnre use in their explanations of hypithetical situations

    Elena Severina, Tamsin Meaney (2018)
  • Young children´s engagement with mathematics: Expanding teacher educators´ views

    Inge Olav Hauge, Suela Kacerja, Troels Lange, Johan Lie, Tamsin Meaney, Elena Severina (2018)
  • Digital photography and mathematics: A photobook approach in one Norwegian kindergarten

    Elena Severina, Espen Helgesen (2017)
  • (Wanting to do) Ethical research in a shifting context

    Andrea Synnøve Blomsø Eikset, Trude Fosse, Troels Lange, Johan Lie, Magni Elen Hope Lossius, Tamsin Jillian Meaney (2017)
  • A PHOTOBOOK APPROACH TO YOUNG CHILDREN'S UNDERSTANDING OF MATHEMATICAL CONCEPTS

    Elena Severina, Espen Helgesen (2017)
  • Teacher educators´ Views of young children’s mathematics: The impact of different roles

    Inge Olav Hauge, Suela Kacerja, Troels Lange, Johan Lie, Tamsin Jillian Meaney, Elena Severina (2016)