MDIP502G Matematikk og naturfag som allmenndannende fag
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Følgende tema er hovedfokus:
- Matematikk- og naturfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- Matematikk- og naturfagets betydning for utvikling av elevers kritiske tenkning og etiske bevissthet
Emnet har en forskningsbasert tilnærming til hvordan disse temaene kan inngå i undervisning og læreprosesser. Kunnskap på feltene matematisk modellering og anvendelse, naturvitenskaplige praksiser og tenkemåter, samt tilstrekkelig digital kompetanse er nødvendig for arbeid med hovedfokusene og vil være del av kurset. Sammenhenger mellom fagene og overordnede verdier og prinsipper for grunnopplæringen, som kritisk og vitenskapelig tenkning, bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap, livsmestring, tilpasset opplæring og dybdelæring tas opp på vitenskapelig basis og relateres til hovedfokusene. Alle matematikk- og naturfagets kjerneelementer i LK20 er sentrale, eksempelvis blir teknologi, modellering og anvendelser aktualisert som del av et allmenndannende perspektiv
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om hvordan man kan legge til rette for at elevene utvikler forståelse for fagenes tenke- og arbeidsmåter.
- har inngående kunnskap om hvordan modellering og bruk av modeller kan komme til uttrykk i undervisning
- har inngående kunnskap om kritisk tenking og kritisk-matematikkdidaktiske perspektiv
- har inngående kunnskap om hvordan matematisk og naturfaglig kunnskap hver for seg har blitt, blir nyttet, og kan nyttes i aktuelle saker i samfunn og hverdagsliv
- kan analysere fagdidaktiske problemstillinger med utgangspunkt i forskning relevant for emnets innhold
- har inngående profesjonsfaglig digital kompetanse knyttet til matematikk og naturfag.
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere hvordan undervisning i matematikk og naturfag kan fremme læring, kritisk refleksjon og innsikt i bruk av fagene
- kan vurdere nasjonal og internasjonal matematikk- og naturfag-didaktisk forskning og drøfte relevant forskningskunnskap i profesjonsutøvelsen
- kan bruke digitale verktøy, eksempelvis til programmering, til illustrasjon, simuleringer og beregninger knyttet til faglige tema, metoder eller modeller
- kan kritisk vurdere bruk av digitale ressurser, og bruke dem i opplæringen på måter som styrker undervisningen og utvikler elevenes læring
- kan bruke relevante metoder innenfor matematikk- og naturfag-didaktisk forsking til å gjennomføre selvstendige profesjonsrelevante undersøkelser
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan på analytisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg innen matematikk og naturfag
- har inngående forståelse for fagenes betydning som allmenndannende fag og deres samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har forståelse for fagenes betydning for utvikling av kritisk tenkning og etisk bevissthet
- kan initiere og lede lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikk- og naturfagundervisning
- kan formulere forskningsspørsmål og problemstillinger på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan skrive på akademisk form, analysere relevant matematikk- og naturfagdidaktisk forskning og formidle problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er samlingsbasert og foregår i form av forelesninger, seminar og veiledning. Det veksles mellom undervisning og studentaktive læringsformer. Detaljer om kursets organisering og undervisning finnes i semesterplanen som utdeles ved semesterstart.
Det forventes at studentene er aktive gjennom hele emnet og bidrar til det faglige miljøet. Deler av pensum arbeides med som selvstudium og det anbefales at lærestoffet bearbeides gjennom studentorganiserte kollokvier.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktivitet må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:
- Muntlig individuell presentasjon av selvvalgt faglig tema i matematikk eller naturfag, eller et tverrfaglig matematisk og naturfaglig tema. Temaet skal ses i et undervisningsperspektiv ved å knytte det til relevante arbeidskontekster som eksempelvis modelleringsprosessen og eller profesjonsfaglig bruk av digitale verktøy. Presentasjonen skal inneholde vurderinger av hvordan undervisning i temaet kan fremme læring, kritisk refleksjon og innsikt i bruk av matematikk og eller naturfag. Den baseres på forhåndsinnlevert skisse. Temaet skal godkjennes av faglærer.
- Utvikle og gjennomføre et aksjonsforskningsprosjekt aktuelt for egen masteroppgave. Skriftlig akademisk fremlegg med tilhørende teoretisk og forskningsbasert analyse av aksjonsforskningsprosjektet. Omfang 3000 ord (+/- 10% utenom litteraturliste), 12pt, Times New Roman. Tabeller og figurer kommer i tillegg.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester
Nærmere beskrivelse av de obligatoriske læringsaktivitetene gis ved semesterstart.
Vurderingsform
Muntlig eksamen, inntil 40 minutter.
Todelt eksamen. Del en tar utgangspunkt i obligatoriske læringsaktiviteter. Del to tar utgangspunkt i tema tilknyttet emne. Retningslinjer for arbeidet vil bli gitt ved semesterstart.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
Mer om hjelpemidler