Professor

Elin Eriksen Ødegaard

Arbeids- og kompetanseområde

Jeg er professor i pedagogikk med en doktorgrad i utdanningsvitenskap fra Universitetet i Gøteborg (2007). For tiden arbeider jeg som forsknings- og innovasjonsleder ved BARNkunne - Senter for barnehage forskning. Her har jeg, siden oppstarten i 2018, bygget kapasitet for kompetanse og kunnskap i barnehagesektoren utfra et engasjement for bærekraft og alle barns beste. 

Jeg leder også forskerskolen NORBARN, barnehagesektorens første forskerskole. Forskerskolen er en nyvinning for å fremme ferdigheter som er like relevante for forskning som for det øvrige arbeidslivet.  

Jeg tok initiativ til Exploration and Pedagogical Innovation Laboratories i 2020, et utforskningslaboratorium, der vi samskaper på tvers og driver praksisutviklende forskning gjennom verksteder. 

Jeg forsker bredt på ulike tema innefor barnehageforskning, men har min hovedekspertise innenfor fortelling, lek og utforskning. Jeg har lang ledererfaring; som styrer i barnehage, prodekan for forskning, redaktør og medredaktør i flere tidskrifter, og som valgt leder av organisasjoner og styreverv. Jeg veileder doktorgradskandidater, er rådgiver i internasjonale forskningsprosjekter og holder inviterte foredrag om min forskning. Jeg driver utstrakt forskningsformidling og lager forskningsoversettelser, for eksempel filmer (sammen med andre med film og kunstekspertise). Jeg grunnla KINDknow Notes Series. 

Jeg leder følgende pågående prosjekter:  

  • KINDKNOW-Kindergarten Knowledge Centre for Systemic Research for Diversity and Sustainable Futures [BARNkunne] (Forskningsrådet, 2018-2028: 50,6 mill. NOK).
  • NORCHILD Research School for Early Childhood Education  [NORBARN] (Forskningsrådet, 2022-2030, 16 mill NOK).
  • EX-PED-LAB - Sustainable Design in kindergarten sector through Exploration and Pedagogical Innovation Laboratories (Forskningsrådet, 2021-2025, 12 mill NOK).
  • One Ocean - Exploration - 2022- 2026 (HVL og diverse finansieringskilder)
  • Water and Waterscape - Children's rights to clean water (HVL)

Jeg forsker også i prosjektene: 

  •  MoveEarly - Move, Play, Explore in Early Childhood Education (Forskningsrådet, ledet av Eivind Aadland)
  • Playing Transitions (Dansk Forskningsråd, ledet av Helle Marie Skovbjerg)

Jeg har ledet disse avsluttete prosjektene:

  • 2011-2017: Nordic Childhood(s) in Transformation (Nordic Ministries, 900 Euro)
  • 2009-2014: Barnehagen som danningsarena (Forskningsrådet, 4,5 mill NOK)
  • 2000-2014: Barnehagen som lærings- og danningsarena (UDIR), Arbeidsgruppe for rammeplan for barnehagen (Utdannings- og forskningsdepartementet/UDIR), Læring gjennom veiledning (UDIR og NORDPLUS),  Ledelse av barnehagelærerutdanning (VESTNORSK Nettverk). 

Invitasjoner, utmerkelser og tillitsverv 

  • Invitert foredragsholder i Norge, Sverige, Danmark, Hellas, Kina, Sør-Korea og Australia. 
  • Editorial board of International Journal of Early Childhood Education (fra 2025)
  • Editorial Board of International Journal of Childhood in the Anthroposcene (fra 2025)
  • Editorial Board of International Journal of Play (fra 2009) 
  • Redaktør for Nordisk Barnehageforskning (2020-2023)
  • Award of Recognition (Etnhokino, Bern, 2025) for Havportrett - Barna ved Nordsjøen. 
  • 1. pris for beste pedagogiske begrep brukt i film (International Educational Film Festival, UiT- Det arktiske universitet, 2024) for Havportrett - Barna ved Nordsjøen.
  • Valgt kasserer og nest leder for World OMEP, medlem av World OMEP Excectutive board (2020-2023).
  • Vitenskapelig rådgiver for 'Playful learning Research' ledet av Helle Skovbjerg, finansiert av Lego Foundation (2020-2024). 
  • Vitenskapelig rådgiver for 'World Care', ledet av Ditte Winther Lindquist, finansiert av Danmarks Forskningsråd og Aarhus Universitet (2020-2024).
  • Vitenskapelig rådgiver for 'Play responsive teaching' ledet av Niklas Pramling, finansiert av Gøteborgs Universitet (2019-2023)
  • Vitenskapelig rådgiver i 'Children's grief and grive in ECEC', ledet av Lasse Lipponen, finansiert av Finnish Academi (2020-2023)
  • Styringsgruppe for PRODIALOG - et NFR prosjekt ledet av Helse-Bergen
  • Bergensambassadør - utmerkelse fra Visist Bergen og Bergen kommune (2021-dd)
  • Medlem av redaksjonsrådet i 'International Journal of play' (2013-dd)
  • Redaktør av Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning (2020-2023)
  • Professor II ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet (2012-2023)
  • OMEP World Treasurer og medlem av Executive Committee i Verdensorganisasjonen for små barns danning og utdanning (World Organisation for Early Childhood Education - OMEP) (2020-2023)
  • Styremedlem i den nasjonale forskerskolen for lærerutdanning (NAFOL, 2016-2022)
  • Sekretariatsleder for BIN - Barnekultur i Norden (2012-2018)
  • ​​​​Forskningspris: HiB - FoU prisen 2013 for høy kvalitet i forskning og forskningsledelse
  • Jeg ledet en arbeidsgruppe som leverte utkast til ny norsk rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver i 2014 og var rådgiver på sluttutkastet (2016). 
  • Valgt leder i Norsk OMEP 2009-2013. 

For mine publikasjoner: se Cristin 


Underviser i

  • PhD Forskerskolen NORBARN, HVL
  • PhD veiledning, HVL,
  • Etter og videreutdanning, eksterne oppdrag


Forskar på

  • Lek, bevegelse og utforskning
  • Bærekraft i et barnehageperspektiv 
  • Samskaping
  • Narrative methodology
  • Danning
  • Barnehagehistorie
  • Barnehagens naturlandskap 


Forskargrupper

Publikasjonar

  • Forskningens rolle i utviklingen av barnehagekvalitet

    Agneta Phil, Elin Eriksen Ødegaard (2025)
  • Å forstå og bruke forskning – Hvorfor, hva og hvordan ?

    Elin Eriksen Ødegaard (2025)
  • Verksted - Vi skaper drømmescenario - Verksted for ledning av förskolan på vetenskapens grund

    Elin Eriksen Ødegaard (2025)
  • A Pedagogy of Emergent Ocean Literacy – Narrative accounts of children’s explorations in the coastal landscapes of Western Norway

    Elin Eriksen Ødegaard, Åsta Birkeland, Czarecah Tuppil Oropilla (2024)
  • What was the driving force for amending the Kindergaten Act in 2006? Why did the Norwegian government find it necessary to integrate childhood education and care, instead of operating it separately?

    Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Forskningsdesign for samskaping på tvers

    Marion Oen, Elin Eriksen Ødegaard, Johanna Birkeland (2024)
  • Danningsforskning gjennom performativt verksted

    Tiri Bergesen Schei, Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Nordic Perspectives on Play and Playful Approaches to Pedagogy, Teaching and Learning

    Helle Marie Skovbjerg, Elin Eriksen Ødegaard, Ole Lund, Mona Have Sørensen, Helle Hovgaard Jørgensen, Vibeke Schrøder (2024)
  • Exploring the Integration of EX-PED-LAB's Wheel of Co-Creation into a Playful Tool for Kindergarten Practitioners: A Workshop Proposal

    Czarecah Tuppil Oropilla, Hege Fimreite, Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Samskaping og forskningsdrevet pedagogisk innovasjon

    Elin Eriksen Ødegaard, Hege Fimreite, Czarecah Tuppil Oropilla, Olga Shangina, Thale Jacobsen Åsli (2024)
  • Åpning av norsk barnehageforskningskonferanse 2024

    Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Metodetilnærminger og prosessuelle design i barnehageforksning

    Liv Torunn Grindheim, Jorunn Spord Borgen, Johanna Birkeland, Tiri Bergesen Schei, Elin Eriksen Ødegaard, Alicja R. Sadownik (2024)
  • opposisjon på akademisk avhandling - Undervisningsstrategier och praktiker i förskolans undervisning för hållbar utveckling En samtale mellom Anders Ohlsson og Elin Eriksen Ødegaard

    Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Waterscapes and their pedagogical significance for ECEC: Cross-cultural perspectives

    Jayne White, Elin Eriksen Ødegaard, Ngaroma Williams, Veronica Bergan, Aihua Hu, Nemes Danstan (2024)
  • Panelsamtale på Familiedag på Vie Andelslandbruk: Kva finns under jorda?

    Katrine Sele, Elin Eriksen Ødegaard, Marit Bendz (2024)
  • Opponent på avhandlingen: Undervisningsstrategier och praktiker i förskolans undervisning för hållbar utveckling.

    Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Suksesskriterier for forbedret praksis og pedagogisk innovasjon noen teoretiseringer og erfaringer

    Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Drømmeverksted - EX-PED-LAB

    Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Sosial og kulturell hållbarhet - mot mer dynamiske tider, steder og relasjoner

    Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • PedPod dialogue with Elin Eriksen Ødegaard

    Czarecah Tuppil Oropilla, Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Kindergarten as an agent for a sustainable community for sustainable societies

    Aihua Hu, Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Success of and barriers to workshop methodology: Experiences from Exploration and Pedagogical Innovation Laboratories (EX-PED-LAB)​

    Hege Fimreite, Elin Eriksen Ødegaard, Øyvind Glosvik, Anne Grethe Sønsthagen, Czarecah Tuppil Oropilla, Lillian Pedersen (2024)
  • Closing Remarks on Innovations and Theorisations of an Educational Experiment

    Marilyn Fleer, Glykeria Fragkiadaki, Elin Eriksen Ødegaard, Prabhat Kumar Rai, Alicja R. Sadownik (2024)
  • Theorization on the Nexus of Crisis, Resilience, and Digital Agility

    Elin Eriksen Ødegaard, Marilyn Fleer, Fragkiadaki Glykeria, Prabhat Kumar Rai, Alicja R. Sadownik (2024)
  • PLUM—SKUM: The Making of a Handwashing Video for the Youngest Children After the Outbreak of Covid-19

    Elin Eriksen Ødegaard, Håkon Hoffart (2024)
  • Resilience in Partnership Research—The Role of Digital Platforms in the Co-creation of Knowledge in Pandemic Time

    Elin Eriksen Ødegaard, Johanna Birkeland, Marion Oen (2024)
  • Cultural-Historical Digital Methodologies: The Dialectics of Crisis and Research Innovation

    Elin Eriksen Ødegaard, Marilyn Fleer, Glykeria Fragkiadaki, Alicja R. Sadownik, Prabhat Kumar Rai (2024)
  • Negotiating the Cultural Script of Mothering Entangling Self-Explorative Narrative Inquiry into a Professional Identity

    Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Beginning with Experience: Introduction

    Elin Eriksen Ødegaard, Tiri Bergesen Schei, Mette Bøe Lyngstad (2024)
  • Cultural-historical Digital Methodology in Early Childhood Settings: In Times of Change, Innovation and Resilience

    Marilyn Fleer, Glykeria Fragkiadaki, Elin Eriksen Ødegaard, Prabhat Kumar Rai, Alicja R. Sadownik (2024)
  • The Shaping of Professional Identities Revisiting Critical Event Narrative Inquiry

    Mette Bøe Lyngstad, Tiri Bergesen Schei, Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Mange barnehager har en koffert med instrumenter, men den er ikke i bruk

    Line Fredheim Storvik, Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Explore-ability as a transferable skill for high-quality research

    Aihua Hu, Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Improving quality ECEC through collaborative exploration:A Norwegian approach

    Elin Eriksen Ødegaard, Aihua Hu (2024)
  • Emergent Ocean Literacy - A pedagogy for the early years

    Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • PhD Education - Strengthening knowledge and quality in research and practice in the field of Norwegian Early Childhood Education and Teacher Education

    Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Narrative Inquiry - An Introduction

    Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Improving quality ECEC through enhancing Play and Exploration -A Norwegian approach

    Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Mange barnehager har en koffert med instrumenter, men den er ikke i bruk

    Line Fredheim Storvik, Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Lekekompetanse er barnehagelærernes superkraft

    Elin Eriksen Ødegaard, Alicja R. Sadownik (2024)
  • Bor det monstre i havet? Fortellinger mellom generasjoner og forskere

    Elin Eriksen Ødegaard, Hege Wergedahl, Eli Kristin Aadland, Czarecah Tuppil Oropilla, Kjartan leirvik Grønhaug, Vegard Bringsvor Sandvik (2024)
  • Havportrett - Barna ved Nordsjøen

    Ferruccio Goia, Elin Eriksen Ødegaard, Sigrid Jordal Havre (2024)
  • Vant pris for film om barnehagebarns utforskning av havet

    Elin Eriksen Ødegaard, Silje Wiken Sandgrind (2024)
  • Hva er BARNkunne og hva gjør vi?

    Elin Eriksen Ødegaard, Hege Wergedahl, Alicja R. Sadownik (2024)
  • Å skape kunnskap og verdier i samarbeid på tvers av akademia og barnehagesektor - Suksess og barrierer for samskaping og kunnskaping

    Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Vil ha meir om utjavning av sosiale kjelder inn i lærarutdanninga

    Hilde Kristin Strand, Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Lek på naturlekeplassen - et forskerperspektiv

    Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • Forskerskolen NORBARN 2023-2031​ - relevant for norsk barnehagesektor

    Elin Eriksen Ødegaard (2024)
  • En av tre barnehageansatte mener det er for lite tid til planlegging av utforskende aktiviteter

    Elin Eriksen Ødegaard, Silje Wiken Sandgrind (2024)
  • Hvordan vi ser for oss at forskningsprosjekter ved BARNkunne, kan bidra til policy utvikling og styrking av barnehagesektoren? Om BARNkunnes portefølje og hva de bidrar til

    Elin Eriksen Ødegaard, Alicja R. Sadownik, Zacharias Andreadakis, Øyvind Glosvik, Anne Grethe Sønsthagen, Hege Fimreite (2024)
  • Barnehagen: Barnas sted for lek og læring

    Elin Eriksen Ødegaard (2023)
  • Barnehagelærere med ny identitet. Ikke lenger profesjonsnomader? Tom Skauge, Elin Eriksen Ødegaard & Olav Kvitastein

    Tom Roger Skauge, Elin Eriksen Ødegaard, Olav Andreas Kvitastein (2023)
  • Children’s communication and negotiation in and through movement, play and exploration

    Maria Grindheim, Elin Eriksen Ødegaard, James Robert Rudd (2023)
  • The Move-Play-Explore Nexus - New Conceptualisations Through Microanalysis

    Maria Grindheim, Elin Eriksen Ødegaard (2023)
  • Guided tours in kindergarten - An investigation of teachers’ and children’s situated understandings of the relationship between movement, play and exploration using Guided Tours

    Maria Grindheim, Elin Eriksen Ødegaard, James Robert Rudd, Eivind Aadland (2023)
  • The where, how, why, and who of movement, play and exploration in Kindergartens in Norway – a guided tour by children and teachers

    Maria Grindheim, Alicja R. Sadownik, Jostein Rønning Sanderud, Elin Eriksen Ødegaard, Eivind Aadland (2023)
  • Barnehagelærere med ny identitet - Ikke lenger profesjonsnomader?

    Tom Roger Skauge, Elin Eriksen Ødegaard, Olav Andreas Kvitastein (2023)
  • Early Childhood Education for Sustainability Jubileumsbok for BARNkunne - Senter for barnehageforskning

    Elin Eriksen Ødegaard, Veronica Bergan, Aihua Hu (2023)
  • Hvorfor har vi bølger i havet?

    Elin Eriksen Ødegaard, Åsta Birkeland, Andre Steenbuch Marandon, Annette Marandon, Evelyn Spilde, Andrine Kongshaug Ingebrigtsen (2023)
  • One Ocean Exploration Symposium - Barna ved Nordsjøen

    Elin Eriksen Ødegaard, Czarecah Tuppil Oropilla, Aihua Hu, Janne torsvik, Monica Gustavsen, andrine Kongshaug ingebrigsten (2023)
  • Felles utforskning som arbeidsform - en vei å vise - en vei å gå. Rapport fra en nasjonal studie om innhold og arbeidsmåter i barnehagen

    Elin Eriksen Ødegaard, Aihua Hu, Elena Severina, Czarecah Tuppil Oropilla, Åsta Birkeland (2023)
  • Water and waterscape: Collaborative exploration and meaning-making

    Elin Eriksen Ødegaard, Veronica Bergan, Aihua Hu, Laurent Gabriel Ndijuye (2023)
  • Ansvarlige organisasjoner på barns vegne? Veier til samarbeid og samskaping mellom forskning, høyere utdanning og ideelle barnehager

    Elin Eriksen Ødegaard (2023)
  • Høgskulen på Vestlandet med tilbud til de små under One Ocean Week

    Ole Reinert Berg-Olsen, Elin Eriksen Ødegaard (2023)
  • Havportrett - Barna fra Nordsjøen

    Elin Eriksen Ødegaard, Ferruccio Goia, Andre Steenbuch Marandon, Sigrid Jordal Havre (2023)
  • Sustaining Stories of the Seas: Intergenerational collaborative narratives enriching early childhood education

    Elin Eriksen Ødegaard, Czarecah Tuppil Oropilla (2023)
  • Emergent Ocean Literacy - Collaborative exploration of local ocean landscapes in early childhood

    Elin Eriksen Ødegaard, Åsta Birkeland (2023)
  • Involvering av praksisfeltet i forskning - hvorfor og hvordan

    Elin Eriksen Ødegaard (2023)
  • Is there such a thing as the Nordic model of Early Childhood Education?

    Elin Eriksen Ødegaard (2023)
  • NORCHILD - A unique research school for the Norwegian ECEC sector

    Elin Eriksen Ødegaard (2023)
  • Åpningstale for Forskerskolen NORBARN

    Elin Eriksen Ødegaard (2023)
  • Utdanning om livet under vann starter i barnehagen

    Elin Eriksen Ødegaard (2023)
  • De yngste barnas stemme i klimadebatten

    Elin Eriksen Ødegaard (2023)
  • Havsans - Akvariet junior

    Håkon Hoffart, Elin Eriksen Ødegaard, Åsta Birkeland, Monica Gustavsen (2023)
  • Havportrett - Barna ved Nordsjøen

    Elin Eriksen Ødegaard, Ferruccio Goia, Andre Steenbuch Marandon, Sigrid Jordal Havre (2023)
  • Hva betyr det å leve?

    Elin Eriksen Ødegaard, Håkon Hoffart (2023)
  • Collaborative Narrative: A Cultural Mould of Intergenerational Engagement.

    Elin Eriksen Ødegaard (2023)
  • Barnehagen - Barnas sted for lek og læring - artikkel i Spedbarnsboken 2023/2024

    Elin Eriksen Ødegaard (2023)
  • Responding to wicked tensions and problems in practices-developing research

    Elin Eriksen Ødegaard (2023)
  • Success of and barriers to workshop methodology: Experiences from Exploration and Pedagogical Innovation Laboratories (EX-PED-LAB)

    Elin Eriksen Ødegaard, Marion Oen, Johanna Birkeland (2023)
  • Methodology for Research with Early Childhood Education and Care Professionals - Example Studies and Theoretical Elaboration

    Cecilia Wallerstedt, Eva Brooks, Elin Eriksen Ødegaard, Niklas Pramling (2023)
  • Collaborative Exploration – a Signature Pedagogy for the Early Years

    Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • Havsans - et forskningsbasert sanseverksted om hav for barnehagebarn

    Elin Eriksen Ødegaard, Åsta Birkeland, Håkon Hoffart (2022)
  • Forskningssentre får fem nye år: – En stor tillitserklæring

    Elin Eriksen Ødegaard, Elin Kirsti Lie Reikerås, Silje Wiken Sandgrind (2022)
  • Systematic Review on Exploration

    Zacharias Andreadakis, Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • Collaborative exploration –A signature pedagogy for the early years

    Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • KINDknow – Kindergarten Knowledge Centre for Systemic Research on Diversity and Sustainable Futures

    Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • Collaborative exploration –A signature pedagogy for the Early Years

    Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • Intergenerational meetings in Norwegian kindergartens amidst an ongoing pandemic:Challenges and Opportunities

    Czarecah Tuppil Oropilla, Elin Eriksen Ødegaard, Gloria Quinones (2022)
  • Visibilizing Everyday Intergenerational Engagements: Philippines in 2020 Lockdown

    Czarecah Tuppil Oropilla, Elin Eriksen Ødegaard, Jayne White (2022)
  • Scenario 50+: Hvilken utdanning kan forberede oss på fremtiden – en fantasi om BLU anno 2072

    Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • Children’s movement according to the Norwegian framework plan: A document analysis

    Maria Grindheim, Tiri Bergesen Schei, Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • One Ocean explorations – children’s imaginations crossing borders

    Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • Emergent Ocean Literacy - a collaborative exploration of local ocean landscapes in early childhood education

    Elin Eriksen Ødegaard, Åsta Birkeland (2022)
  • Barnehagelærer som medforsker – innovasjonsprosjekt for utprøving av et eksplorativt forskningsdesign for kunnskapsutvikling i barnehagesektor. Rapport.

    Johanna Birkeland, Elin Eriksen Ødegaard, Øyvind Glosvik, Marion Oen, Rune Olsen Espe, Mimi Bjerkestrand (2022)
  • Wash from the start: Inquiry of local conditions for children’s access to water

    Aihua Hu, Elin Eriksen Ødegaard, Laurent Gabriel Ndijuye (2022)
  • OMEP World Budget and Financial strategic plan

    Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • OMEP World Assembly - Treasurers report 2021

    Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • Organisation - young people’s contribution to OMEP

    Elin Eriksen Ødegaard, Matteo Corbucci (2022)
  • Pedagogical Engagement and the Co-Creation of Cultures of Exploration

    Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • Verksted for praksisutviklende forskning.

    Elin Eriksen Ødegaard, Johanna Birkeland, Marion Oen, Øyvind Glosvik, Rune Olsen Espe (2022)
  • På leting etter en skrivesjanger for praksisutviklende forskning

    Johanna Birkeland, Øyvind Glosvik, Marion Oen, Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • EX-PED-LAB- Sustainable designs for Early Childhood Education Professional Development through workshop methodology

    Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • Barnehagelæreren som medforsker - en arbeidsbok for utvikling i barnehagen.

    Johanna Birkeland, Øyvind Glosvik, Marion Oen, Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • Collaborative exploration– a personal and professional signature story

    Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • Erfaringer om samskaping og kunnskaping fra BARNkunne og Parnerskapsprosjektet med Bergen kommune

    Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • Kindergarten practitioners’ perspectives on intergenerational programs in Norwegian kindergartens during the COVID-19 pandemic: exploring transitions and transformations in institutional practices

    Czarecah Tuppil Oropilla, Elin Eriksen Ødegaard, Gloria Quinones (2022)
  • Levelling up research training by NORCHILD - Research School for ECEC PhD candidates in Norway

    Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • Team reflexivity and the shared mind in interprofessional learning

    Anders Baerheim, Elin Eriksen Ødegaard, Ingunn Johanne Ness (2022)
  • Komparativ analyse av rammeplaner i Norge, Finland, Kina, Hong Kong

    Aihua Hu, Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • Flagg som misforstått mangfoldarbeid

    Marion Oen, Alicja R. Sadownik, Anja Maria Pesch, Elin Eriksen Ødegaard, Erle Sellevåg (2022)
  • NORCHILD: Unique early childhood education & care

    Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • Tidkrevende og ubetalt, men avgjørende for forskningen

    Elin Eriksen Ødegaard, Elin Kirsti Lie Reikerås (2022)
  • Dialogue about “learning” across the Northern Norway-Russia border: An analysis of textbooks in kindergarten teacher education

    Elena Merzliakova, Mikhail Gradovski, Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • Kva er god forskingsleiing - eller eit forsøk på å temme utfordringar med ledelse av forsking

    Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • Children's rights and sustainability

    Elin Eriksen Ødegaard (2022)
  • Rammeplanen si vektlegging av rørsle

    Maria Grindheim, Tiri Bergesen Schei, Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • Move-play-explore in Early Childhood Education

    Eivind Aadland, Vegard Fusche Moe, Elin Eriksen Ødegaard, Hege Eikeland Tjomsland, Alicja R. Sadownik, Anthony David Okely (2021)
  • One Ocean - Ocean Portrait

    Elin Eriksen Ødegaard, Åsta Birkeland, Andre Steenbuch Marandon, Håkon Hoffart (2021)
  • Sustainability education starts in early years: Grounding ecological lifestyles and ‘glocal’ mentalities

    Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • Foreword to the book: Outdoor Learning and Play. International Perspectives on Early Childhood Education and Development

    Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • Barnehagedesign basert på barnehageforskning - Internasjonale inspirasjoner til utvikling av Barnehagens leke og læringsmiljø

    Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • A Pedagogy of Collaborative Exploration A Case Study of the Transition from a Monocultural Entity in National Celebration Rituals to a Multi-layered Informed Pedagogical Practice

    Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • Cultures of Play and Learning in Transition

    Mariane Hedegaard, Marilyn Fleer, Hanne Værum Sørensen, Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • Når forskning møter praksis - Mandat, forskningsbase og erfaringer med felles ‘kunnskaping’ sammen med barnehager

    Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • Om BARNkunne - Senter for barnehageforskning - hvor er vi, hva gjør vi og hvor går vi?

    Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • Hvordan får vi forskning til å skje? Om publiseringserfaringer og fagfelleprosedyrer i vitenskapelige tidsskrifter

    Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • Forskerkarrierer i barnehageforskningsfeltet Kort om fremveksten av barnehageforskning som tverrfaglig forskningsfelt, internasjonalt og i Norge, med eksempler fra to lokale forskerkarrier.

    Elin Eriksen Ødegaard, Maria Dardanou (2021)
  • Responsible collaborative exploration – the future of pedagogy for early years

    Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • Samarbeid mellom kunstner, forsker og barnehagebarn resulterte i film om håndvask

    Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • PLUM SKUM - en inspirasjonsfilm om håndvask for de yngste barna

    Elin Eriksen Ødegaard, Håkon Hoffart (2021)
  • Quality ECEC-the case of Norway-securing quality from 0-3 through practice and teacher education

    Elin Eriksen Ødegaard, Aihua Hu (2021)
  • Kom til verden i et nedstengt Norge

    Ingvild Runarsdottir Karijord, Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • Strengthening the Call for Intentional Intergenerational Programmes towards Sustainable Futures for Children and Families

    Czarecah Tuppil Oropilla, Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • A pedagogical model of exploration in education

    Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • Reimagining “Collaborative Exploration”—A Signature Pedagogy for Sustainability in Early Childhood Education and Care

    Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • Nå begynner «korona-babyene» i barnehagen: Dette tenker mødrene

    Susanne Blindheim, Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • EX-PED-LAB er en et verksted for utforskning og pedagogisk innovasjon og er viktig både for barnehagesktor og UH-sekoren

    Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • Qualitative Studies of Exploration in Childhood Education: Cultures of Play and Learning in Transition

    Marilyn Fleer, Mariane Hedegaard, Elin Eriksen Ødegaard, Hanne Værum Sørensen (2021)
  • Relanserer tidsskrift: – En bidragsyter til solid kunnskap om barnehager og barndom

    Elin Kirsti Lie Reikerås, Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • Pedagogisk kvalitet

    Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • In the best interest of the Child: From the Century of the Child to the Century of Sustainability

    Liv Torunn Grindheim, Jorunn Spord Borgen, Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • Global paradoxes and provocations in education - Exploring sustainable futures for children and youth

    Jorunn Spord Borgen, Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • PLAY & Childhood Cultures in Transformation

    Jorunn Spord Borgen, Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • Designing for playful collaborative explorations: an intergenerational play perspective

    Czarecah Tuppil Oropilla, Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • What should be done against Post-COVID-19? A response from KINDknow Research Center, Norway

    Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • Book Launch - Celebrating 'Childhood Cultures in Transformation - 30 Years of the UN Convention on the Rights of the Child in Action towards Sustainability'

    Elin Eriksen Ødegaard, Jorunn Spord Borgen, Czarecah Tuppil Oropilla, Anja Maria Pesch, Liv Torunn Grindheim, Hege Wergedahl (2021)
  • Introducing Childhood Cultures in Transformation

    Elin Eriksen Ødegaard, Jorunn Spord Borgen (2021)
  • Global Paradoxes and Provocations in Education: Exploring Sustainable Futures for Children and Youth

    Jorunn Spord Borgen, Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • In the Best Interests of the Child: From the Century of the Child to the Century of Sustainability

    Liv Torunn Grindheim, Jorunn Spord Borgen, Elin Eriksen Ødegaard (2021)
  • Childhood Cultures in Transformation 30 Years of the UN Convention on the Rights of the Child in Action towards Sustainability

    Elin Eriksen Ødegaard, Jorunn Spord Borgen (2021)
  • Å skape bærekraftige barnehager – perspektiver, muligheter og utfordringer

    Marianne Presthus Heggen, Hege Wergedahl, Elin Eriksen Ødegaard (2020)
  • Education for Social Sustainability. Meaning Making of Belonging in Diverse Early Childhood Settings

    Sidsel Boldermo, Elin Eriksen Ødegaard, Susanne Garvis (2020)
  • Den norske barnehagekvaliteten – innspill til videreutvikling av norsk barnehagesektor

    Elin Eriksen Ødegaard (2020)
  • The First 1000 Days - An Animation video

    Elin Eriksen Ødegaard, Vilde Tuv, Jennifer D'Amore (2020)
  • Førsteopponent på Avhandling innlevert for graden Ph.D i Utdanningsvitenskap for lærerutdanning på avhandlingen - Alle foreldre med - Syn på kvalitet og samarbeid i barnehagen av Kristin Danielsen Wolf - OsloMet Avhandlingen 2020 nr. 25

    Elin Eriksen Ødegaard (2020)
  • Å skape bærekraftige barnehager - Utforskning som barnehagen signaturpedagogikk

    Elin Eriksen Ødegaard (2020)
  • Å skape bærekraftige barnehager - Utforskning som barnehagens signaturpedagogikk

    Elin Eriksen Ødegaard (2020)
  • Barnehagelæreren som medforsker. Forskning i partnerskap - et konseptuelt grunnlag.

    Elin Eriksen Ødegaard, Johanna Birkeland, Marion Oen (2020)
  • Observation as a professional tool in Norwegian kindergartens and kindergarten teacher education

    Johanna Birkeland, Valborg Baste, Elin Eriksen Ødegaard (2020)
  • The Coronavirus Pandemic and Lessons Learned in Preschools in Norway, Sweden and the United States: OMEP Policy Forum

    Ingrid Pramling Samuelsson, Judith Wagner, Elin Eriksen Ødegaard (2020)
  • Introduction to Children’s Exploration and Cultural Formation

    Elin Eriksen Ødegaard, Mariane Hedegaard (2020)
  • Kan samarbeid mellom barnehage og forskere gjøre kvaliteten bedre?

    Silje Wiken Sandgrind, Elin Eriksen Ødegaard, Marion Oen, Mimi Bjerkestrand (2020)
  • Barns beste som grunnleggende hensyn i koronaens tid

    Elin Eriksen Ødegaard, Linda Sandtorv, Elin Vik (2020)
  • Dialogical Engagement and the Co-Creation of Cultures of Exploration

    Elin Eriksen Ødegaard (2020)
  • Historical Roots of Exploration – Through a Fröbelian Third Space

    Andrea Eikset, Elin Eriksen Ødegaard (2020)
  • Vi må ikke glemme pedagogikken i alt fokuset på smittevern

    Silje Wiken Sandgrind, Elin Eriksen Ødegaard (2020)
  • Barnehagane kan ikkje driva som før

    Elin Eriksen Ødegaard (2020)
  • Hjemme med barnehagebarn - Dette er ekspertenes råd

    Reidun Drægebø, Elin Eriksen Ødegaard (2020)
  • Visualising epistemological perspectives: Using symbols and metaphors to research sustainability

    Elin Eriksen Ødegaard, Anne Myrstad (2020)
  • Musical Exploration in Everyday Practices - Identifying Transition Points in Musicking

    Tiri Bergesen Schei, Elin Eriksen Ødegaard (2020)
  • Små bøker, store spørsmål

    Ingrid Kallestad, Elin Eriksen Ødegaard (2020)
  • Children's Exploration and Cultural Formation

    Mariane Hedegaard, Elin Eriksen Ødegaard (2020)
  • Fra uro til moro, fra moro til ro - Musikk som ressurs for sped- og småbarn og deres familier

    Elin Eriksen Ødegaard, Maren Metell (2020)
  • – Forventer ikke at hun blir en anonym kunnskapsminister

    Mariell Tverrå Løkås, Elin Eriksen Ødegaard (2020)
  • Barnehagelærerens offentlige pedagogiske oppdrag og bærekraftsmål nr. 4 – paradokser, utfordringer og nye praksiser

    Elin Eriksen Ødegaard (2020)
  • Innlegg i paneldebatt

    Elin Eriksen Ødegaard (2020)
  • Barnehageforskning for en mer rettferdig og bærekraftig fremtid for barna våre - i et psykososialt perspektiv

    Elin Eriksen Ødegaard (2020)
  • Play and/or learning: Comparative analysis of dominant concepts in national curriculum guidelines for early childhood education in Norway, Finland, China, and Hong Kong

    Aihua Hu, Elin Eriksen Ødegaard (2019)
  • Barn trenger blautadrit og maur, ikke mer plast

    Elin Eriksen Ødegaard, Jorunn Spord Borgen, Andre Steenbuch Marandon (2019)
  • Local Weather Events: Stories of Pedagogical Practice as Possible Cultures of Exploration

    Elin Eriksen Ødegaard, Andre Marandon (2019)
  • Ocular becomings in dangerous times: Special Issue Editorial

    Elizabeth Jayne White, Elin Eriksen Ødegaard (2019)
  • Norway: ‘Danning’ and the infant – local conditions for the early formation as persons

    Elin Eriksen Ødegaard (2019)
  • Conclusion: Discourses and dreams on becoming

    Jayne E. White, Niina Rutanen, Jennifer Sumsion, Carl TH Mika, Elin Eriksen Ødegaard, Mikhail Gradovski (2019)
  • Beginning becoming : The first 1000 days

    Jayne E. White, Elin Eriksen Ødegaard, Niina Rutanen, Jennifer Sumsion, Carl TH Mika, Mikhail Gradovski (2019)
  • Local Weather Event - Stories of pedagogical practice as possible cultures of exploration

    Elin Eriksen Ødegaard (2019)
  • Hva er verdt å vite om observasjon i dagens barnehage? Metodologi i endring mellom tradisjon,ny vitenskap og personlig kunnskap

    Johanna Birkeland, Elin Eriksen Ødegaard (2019)
  • Sammen -om å skape kunnskapsrike barnehager i Bergen

    Elin Eriksen Ødegaard (2019)
  • På let etter utforskning gjennom det Frøbelske tredje rommet

    Elin Eriksen Ødegaard, Andrea Synnøve Blomsø Eikset (2019)
  • The first 1000 days of early childhood : Becoming

    Mikhail Gradovski, Elin Eriksen Ødegaard, Niina Rutanen, Jennifer Sumsion, Carl TH Mika, E. Jayne White (2019)
  • Symposium - Using Theory in Evaluation: Connecting the global and the local to look towards the future

    Mariane Hedegaard, Anne Edwards, Marilyn Fleer, Elin Eriksen Ødegaard (2019)
  • Challenging global models of one - dimensional trajectories for child development – working with multi voiced assessment of pedagogical engagement and local awareness in early childhood education in Norway

    Elin Eriksen Ødegaard (2019)
  • Possibilities, activities and dialogues - Opening up the local and global space of KINDknow Kindergarten Knowledge Centre for Systemic Research on Diversity and Sustainable Futures - Key Note address

    Elin Eriksen Ødegaard (2019)
  • Frå stamme til satellitt – kva metaforar kan fortelje om korleis ei lærarutdanningsreform vert forstått og iverksett

    Vigdis Foss, Hege Fimreite, Ingrid Karin Fossøy, Elin Eriksen Ødegaard (2019)
  • Visualising epistemological perspectives - a case of the web-banner of KINDknow - Kindergarten Knowledge Center for Research on Diversity and Sustainable Futures

    Elin Eriksen Ødegaard, Anne Myrstad (2019)
  • Dangerous Images and Dialogic Responses

    Mikhail Gradovski, Mahtab Janfada, Nasim Janfada, Bridgette Redder, Fiona Westbrook, Jayne E. White (2019)
  • Exploring the concept of exploration

    Elin Eriksen Ødegaard, Liv Torunn Grindheim (2019)
  • Neglected narratives and the potential of collaborative narratives

    Elin Eriksen Ødegaard (2019)
  • Dialoger – deltakerorientert forskningsdesign BARNkunne og utviklingen av Partnerbarnehageprosjektet i Bergen kommune

    Elin Eriksen Ødegaard (2019)
  • What about the migrant children? The state-of-the-art in research claiming social sustainability

    Sidsel Boldermo, Elin Eriksen Ødegaard (2019)
  • Tur - retur, Norge - Kina

    Elin Eriksen Ødegaard, Åsta Birkeland, Siv Ødemotland, Aihua Hu, Ruth Ingrid Skoglund, Svein-Erling Greiner (2018)
  • 1. Opponent på Ingvild Olsen Olaussens PhD avhandling Kiasmefortellinger – fortelleruttrykk av og for de yngste i barnehagen i et kunstnerisk utforskende multimodalt perspektiv

    Elin Eriksen Ødegaard (2018)
  • Play and/or learning:Comparative analysis of two dominant concepts in curriculum guidelines for ECE in Norway, Finland, China and Hong Kong

    Aihua Hu, Elin Eriksen Ødegaard (2018)
  • Håp for framtida gjennom barns utdannning, omsorg og danning Deltakelse i paneldebatt i regi av OMEP Norge -

    Elin Eriksen Ødegaard (2018)
  • Panel on Play, Learning & Good Life - International Research on Early Childhood Education -

    Elin Eriksen Ødegaard, Marilyn Fleer, Mariane Hedegaard, Zeth Chaiklin, Liang Li (2018)
  • Cultures of Sustainability - the 'glocal' model of the teacher and formative development of the child

    Elin Eriksen Ødegaard (2018)
  • The Global and Local Citizen of the Future -Formative Development of life skills.

    Elin Eriksen Ødegaard (2018)
  • Sustainability or post-sustainability is that the question? Theoretical underpinnings and aims for KINDknow – Kindergarten Knowledge Centre for Systemic Research on Diversity and Sustainable Futures

    Elin Eriksen Ødegaard (2018)
  • Positioning children, staff and families in four curricula: A study of transition from kindergarten to primary school in Norway, Finland, China, and Hong Kong

    Aihua Hu, Elin Eriksen Ødegaard (2018)
  • Opposition Agneta Pihl's Uppsats - Narrating in early childhood education as a responsive, re-creative, and remembering practice

    Elin Eriksen Ødegaard (2018)
  • Local weather events - exploring children's sense- and place making

    Elin Eriksen Ødegaard, Andrè Marandon (2018)
  • Why and how Early Childhood Educational research and practice are core keys to Sustainable Futures

    Elin Eriksen Ødegaard (2018)
  • Sustainable Futures – Strengthening educational research and practice on ecological and social citizenship through collaboration between Chinese and Norwegian researchers

    Elin Eriksen Ødegaard, Minyi Li, Xinghua Wang, Åsta Birkeland, Hege Wergedahl, Veronica Bergan (2018)
  • 'Homo Viator' - historiske forestillinger om 'verden' som sted og veiviseren som pedagogisk ideal

    Elin Eriksen Ødegaard (2018)
  • Komite for akademisk avhandling for filosofie doktorsexamen kandidat Eva Hallgren med avhandlingen Ledtråderr til estetisk engasjement i processdrama

    Elin Eriksen Ødegaard (2018)
  • Gamle og nye undereventyr - Hvordan kan vi overkomme gjenstridige utfordringer i samarbeid mellom lærested og barnehage?

    Elin Eriksen Ødegaard (2018)
  • Under lupen – praksislæreres observasjonspraksis i barnehagen

    Johanna Birkeland, Elin Eriksen Ødegaard (2018)
  • Opposition

    Elin Eriksen Ødegaard (2018)
  • Forskning på barns vegne – om en bærekraftig framtid

    Elin Eriksen Ødegaard (2018)
  • Introduction

    Susanne Garvis, Elin Eriksen Ødegaard (2018)
  • Pedagogikk i barnehagelærerutdanningen - Hva nå?

    Elin Eriksen Ødegaard (2018)
  • Early Childhood Education and Care in Norway: Cultural historical context, new regulations and perceived quality

    Alicja R. Sadownik, Elin Eriksen Ødegaard (2018)
  • Bærekraft og barnehagen som danningsarena

    Elin Eriksen Ødegaard (2018)
  • Små barns medvirkning i eget liv - hvordan forstå barn og foreldre

    Elin Eriksen Ødegaard (2018)
  • Nordic Dialogues on Children and Families

    Susanne Garvis, Elin Eriksen Ødegaard (2018)
  • Forkjemperne

    Andrea Synnøve Blomsø Eikset, Elin Eriksen Ødegaard, Geir Aaserud, Svein Ole Sataøen (2017)
  • PERSPEKTIVER PÅ KUNSTEN OG KULTURENS PLASS I BARN OG UNGES LIV

    Jorunn Spord Borgen, Elin Eriksen Ødegaard (2017)
  • Rammeplanen i barnehagen

    Elin Eriksen Ødegaard (2017)
  • Barn er del av en familie også i barnehagen - Ny forskning om barn, familie og barnehage

    Elin Eriksen Ødegaard (2017)
  • Barnehagens nye rammeplan

    Elin Eriksen Ødegaard (2017)
  • Partnership in teacher education and research

    Elin Eriksen Ødegaard (2017)
  • Nordic Dialogues on Children and Families

    Elin Eriksen Ødegaard, Per Arne Rød (2017)
  • NRK -Valgsending - Barnehagens innhold

    Elin Eriksen Ødegaard, Oddgeir Øystese (2017)
  • Barnehagen må være barnas arena

    Elin Eriksen Ødegaard, Ingrid Pramling Samuelsson (2017)
  • Hva får vi ut av samarbeidet med Kina?

    Åsta Birkeland, Elin Eriksen Ødegaard (2017)
  • Berättande didaktik i en flerspräkig förskola

    Elin Eriksen Ødegaard (2017)
  • DEVELOPING TEACHER COMPETENCE FOR THE FUTURE’ DIALOGUES ON KNOWLEDGE ABOUT FAMILY, CHILDREN AND STAFF IN KINDERGARTEN TEACHER EDUCATION

    Elin Eriksen Ødegaard (2017)
  • Building trust - The power of narrative in cooperating with families

    Elin Eriksen Ødegaard (2017)
  • Innvandrere får barnehagesjokk

    Alicja R. Sadownik, Elin Eriksen Ødegaard, Cathrine Krane Hansen (2017)
  • Innvandrerforeldre har andre forventninger til barnehagen

    Elin Eriksen Ødegaard, Redaksjonen barnehage.no (2017)
  • Innvandrere stiller andre krav til barnehagen

    Elin Eriksen Ødegaard, Andreas Kjeldsberg Pihl (2017)
  • Innvandrarforeldre har andre forventingar til barnehagen

    Elin Eriksen Ødegaard, Andreas Kjeldsberg Pihl (2017)
  • Stories of style: Exploring teachers' self-staging with musical artefacts

    Tiri Bergesen Schei, Elin Eriksen Ødegaard (2017)
  • Deltakelse i paneldebatt

    Elin Eriksen Ødegaard (2017)
  • Barnehagefolk folk - hva nå? Konsekvenser av den nye rammeplan for barnehagen

    Elin Eriksen Ødegaard (2017)
  • Pedagogical conditions for ‘play exploration’ in kindergarten

    Elin Eriksen Ødegaard, Ruth Ingrid Skoglund (2017)
  • Vilkår for kvalitet og forskningsbasering av praksisveiledning i barnehagelærerutdanningen BLU - Følgeforskning

    Kirsten Sivertsen Worum, Elin Eriksen Ødegaard (2016)
  • Vi ønsker oss de krevende barnehagelærerstudentene

    Elin Eriksen Ødegaard (2016)
  • Fear-based colonization of New Nordic childhoods?

    Elin Eriksen Ødegaard (2016)
  • Bedre lærerutdanninger ved å forske i egen praksis?

    Monika Bader, Elin Eriksen Ødegaard (2016)
  • The personal and professional transformation of becoming a researcher

    Elin Eriksen Ødegaard (2016)
  • Vårt felles ansvar for fremtiden

    Elin Eriksen Ødegaard (2016)
  • Forskjell på å være forelder og barnehageansatt

    Elin Eriksen Ødegaard (2016)
  • Pedagogikk-professor: Det er forskjell på å være forelder og barnehageansatt

    Elin Eriksen Ødegaard (2016)
  • Barnehagepedagogikk som vitenskapsfag- fortid og framtid

    Elin Eriksen Ødegaard (2016)
  • Frames, circles and pathways: Changing the model of the teacher, changing the model of the child

    Elin Eriksen Ødegaard (2016)
  • Contemporary issues and challenges in kindergarten teacher education

    Elin Eriksen Ødegaard (2016)
  • Ida och kuben - att utforska matematik och surfplatta på et lekfullt sätt

    Monica Volden, Geir Olaf Pettersen, Elin Eriksen Ødegaard (2016)
  • 40 år med menneskerettigheter - Jubileumsbok for NFU Bergen lokallag

    Elin Eriksen Ødegaard, Ragna Langlo, Nina Skauge (2016)
  • Bildung: Potential and Promise in Early Childhood Education

    Elin Eriksen Ødegaard, Elizabeth Jayne White (2016)
  • Det som gir glede

    Elin Eriksen Ødegaard (2016)
  • Becoming ‘locals’ - developing spaces for belonging to local kindergartens and communities

    Elin Eriksen Ødegaard (2016)
  • A reform in the making The new Kindergarten Teacher Education program - Background, study model and challenges

    Elin Eriksen Ødegaard, Svein Ole Sataøen (2016)
  • Dynamikk og vilkår for deltakelse i barnehagen for de yngste

    Elin Eriksen Ødegaard (2016)
  • Shared curiosity, technology and mathematics: Exploring transition between two and three dimensions

    Geir Olaf Pettersen, Monica Volden, Elin Eriksen Ødegaard (2016)
  • Barnekultur som forskningsfelt – et interdisiplinært vitenskapelig emne

    Jorunn Spord Borgen, Elin Eriksen Ødegaard (2015)
  • Barnekultur som forskningsfelt - et interdisiplinært vitenskapelig emnne

    Jorunn Spord Borgen, Elin Eriksen Ødegaard (2015)
  • Forskingsbasert barnehagelærarutdanning

    Elin Eriksen Ødegaard, Svein Ole Sataøen (2015)
  • Pedagogikk - i barnehagelærarutdanninga

    Vigdis Foss, Ingrid Fossøy, Hege Fimreite, Marit Alvestad, Margrethe Jernes, Inger Benny Espedal Tungland (2015)
  • 'Glocality' in play: Efforts and dilemmas in changing the model of the teacher for the Norwegian national framework for kindergartens.

    Elin Eriksen Ødegaard (2015)
  • Forskningsbasert barnehagelærerutdanning institusjonenes faglige prioriteringer

    Elin Eriksen Ødegaard (2015)
  • Forskningsbasering - noen refleksjoner fra BLU følgeforskning og fra bruk av forskning for utvikling i bhgsektoren

    Elin Eriksen Ødegaard (2015)
  • Derfor bør den norske barnehagen arbeide danningsorientert - tanker om barnehagen I fortid nåtid og framtid

    Elin Eriksen Ødegaard (2015)
  • Vigor and Weakness of Narrative Research - Is it Possible to Create Research Designs that Matters for Children, that Will Transform Conditions for Children’s Lives?

    Elin Eriksen Ødegaard (2015)
  • Visualisation of shapes and use of technology in kindergarten

    Geir Olaf Pettersen, Monica Volden, Elin Eriksen Ødegaard (2015)
  • The importance of looking at someone looking through a pirates telescope. Reflections on the making of knowledge from empirical data

    Elin Eriksen Ødegaard (2015)
  • Samtalefortellinger – vilkår for kommunikasjon, relasjon og læring

    Elin Eriksen Ødegaard (2015)
  • The 'glocal' teacher - proposing a model of the teacher for the Norwegian kindergarten framework

    Elin Eriksen Ødegaard (2015)
  • Commission for Lia de Vocht - Degree of Doctor of Philosophy in Education, University of Canterbury - RECONCEPTUALISING TEACHER-CHILD DIALOGUE IN EARLY YEARS EDUCATION: A BAKHTINIAN APPROACH

    Elin Eriksen Ødegaard (2015)
  • "Eg tar toraradaren" - fortellinger om selviscenesttelse, artefakter og barns erfaringer I barnehagen

    Helene Torsteinson, Janne Gjøen Gjernes, Tiri Bergesen Schei, Elin Eriksen Ødegaard (2015)
  • For en danningsorientert barnehagelærerutdanning

    Elin Eriksen Ødegaard (2015)
  • Studier av narrative praksiserfaringer

    Elin Eriksen Ødegaard, Magli Sofie Økland (2015)
  • Kompleks subjektivitet - problemet med dømmekraften

    Elin Eriksen Ødegaard (2015)
  • Fortellinger fra praksis - trøbbel, vendepunkt og stolthet

    Elin Eriksen Ødegaard, Magli Sofie Økland (2015)
  • Participation for every child where they live

    Elin Eriksen Ødegaard (2015)
  • Vil ha nasjonale sentre for barnehagekunnskap

    Elin Eriksen Ødegaard, Arne Solli (2015)
  • Beyond Observations - Narratives and Young Children

    Susanne Garvis, Elin Eriksen Ødegaard, Narelle Lemon (2015)
  • Barnehagebarn skal ikke lenger bli skoleklar

    Elin Eriksen Ødegaard (2014)
  • TEKSTFORSLAG TIL REVIDERT RAMMEPLAN FOR BARNEHAGEN

    Utdanning/Forskning Kunnskapsdepartementet, Elin Eriksen Ødegaard, Monica Seland, Liv Gjems, Turi Pålerud, Sigurd Aukland (2014)
  • Å lære barnehagekunnskap for å bli barnehagelærer

    Elin Eriksen Ødegaard, Ingrid Pramling Samuelsson (2014)
  • Lek på ramme alvor

    Elin Eriksen Ødegaard (2014)
  • Pedagogikk på Agendaen - Forord til den norske oversettelsen

    Herner Sæverot, Tom Are Trippestad, Elin Eriksen Ødegaard (2014)
  • Beyond Child Centredness

    Elin Eriksen Ødegaard (2014)
  • On Interdiciplinarity in Child Culture Research

    Elin Eriksen Ødegaard (2014)
  • Ny rammeplan for barnehager endringer og utviklingstrekk

    Elin Eriksen Ødegaard (2014)
  • Barns aktiviteter og vilkår for danning forskerbevegelser og analyserunder

    Elin Eriksen Ødegaard (2014)
  • Barnet i verden lek og leketøy på ramme alvor

    Elin Eriksen Ødegaard (2014)
  • Bärettande och minnande

    Niklas Pramling, Elin Eriksen Ødegaard (2014)
  • Children's activities in Norwegian kindergartens - Part 2 - Focus on variations

    Jan Helge Kallestad, Elin Eriksen Ødegaard (2014)
  • Ida og kuben-lekende modus i utforskning av matematikk og nettbrett

    Monica Volden, Geir Olaf Pettersen, Elin Eriksen Ødegaard (2014)
  • Kunsten å spille barn gode

    Elin Eriksen Ødegaard (2014)
  • Kraft og friksjon i narrative tilnærminger i studier av barn

    Elin Eriksen Ødegaard (2014)
  • Digitale begivenheter - generasjonsperspektiv

    Elin Eriksen Ødegaard (2014)
  • Om å bygge barnehagen som kunnskapsfelt

    Elin Eriksen Ødegaard, Thorolf Krüger (2014)
  • Bærekraftig utvikling som et generasjonsanliggende - en opplagt konsekvens av barnehagens formålsparagraf?

    Elin Eriksen Ødegaard (2014)
  • Barnehagehistoriske perspektiver - Pioneren Unni Bleken forteller

    Elin Eriksen Ødegaard (2014)
  • Barnehagehistoriske perspektiver - Pioneren Turi Sverdrup Berg forteller

    Elin Eriksen Ødegaard (2014)
  • Barnehagepionerer

    Elin Eriksen Ødegaard, Svein Ole Sataøen, Geir Aaserud (2014)
  • Barn med Down syndrom som deltakere i barnehagen

    Elin Eriksen Ødegaard, Margaret Klepstad Færevaag (2014)
  • Children's activities in Norwegian kindergartens. Part 1: an overall picture

    Jan Helge Kallestad, Elin Eriksen Ødegaard (2013)
  • Young Children as Narrative Meaning-makers

    Elin Eriksen Ødegaard (2013)
  • Ambivalens blant helter og forrædere - Refleksjoner over demokratisk formende erfaringer etter 22 juli 2013

    Elin Eriksen Ødegaard (2013)
  • Tradisjoner brudd og nye variasjoner - hva innebærer det å se barnehagen som en arena for danning

    Elin Eriksen Ødegaard (2013)
  • Tre hovedlinjer i pedagogikkens historie - hva innebærer det for framtidens barnehage

    Elin Eriksen Ødegaard (2013)
  • Collaborative Narrative as Linguistic Artifact and Cultural Tool for Meaning-making and Learning

    Elin Eriksen Ødegaard, Niklas Pramling (2013)
  • Kindergarten as an Arena for Cultural Formation

    Elin Eriksen Ødegaard, Kotliar Inna Koreponova (2013)
  • What is the state of play?

    Elin Eriksen Ødegaard, Liv Torunn Grindheim (2013)
  • Vi er jobbemenner vi - om å oppdage små barns meningsskaping

    Elin Eriksen Ødegaard, Trude Kyrkjebø, Kristin Haukaa (2013)
  • Les meir - ut med Bøker!

    Elin Eriksen Ødegaard, Lise Ingebriktsen, Berit Enerstvedt, Gunhild Fagerland (2013)
  • "Se hva som skjer..." Veier til refleksiv praksis i barnehagen

    Tiri Bergesen Schei, Elin Eriksen Ødegaard (2013)
  • Barnehagelærerprofesjonalitet - praksisstudier som læringsarena

    Magli Sofie Økland, Elin Eriksen Ødegaard (2013)
  • Ytringer på barns vegne - barnehagelærerutdanningens pionerer forteller

    Elin Eriksen Ødegaard (2013)
  • Early Childhood Education in Norway and Sweden Today: Education for Democracy

    Elin Eriksen Ødegaard (2013)
  • Tårfrid er død - Leve Tårnfrid

    Elin Eriksen Ødegaard (2013)
  • Angrer på barnehagestart

    Elin Eriksen Ødegaard (2013)
  • Barn lærer med hele seg

    Elin Eriksen Ødegaard (2013)
  • Utvalgte resultat fra prosjektet "Barnehagen som danningsarena" og "Barnehagen som Læringsmiljø og danningsarena"

    Elin Eriksen Ødegaard (2013)
  • Barnehagen som en arena for danning - tradisjoner og nye variasjoner

    Elin Eriksen Ødegaard (2013)
  • Kva er no danning - en dialogforelesning

    Elin Eriksen Ødegaard, Berit Bae (2013)
  • Vi Handler, vi dokumenterer, vi skriver

    Elin Eriksen Ødegaard, Ida Margrethe Knudsen (2013)
  • Studier av barnehagen som danningsarena

    Elin Eriksen Ødegaard, Elin Eriksen Ødegaard (2013)
  • Barnehagen som danningsarena -hvilke diskurser sirkulerer og hvilke posisjoner tilbys?

    Elin Eriksen Ødegaard (2013)
  • Se kva som skjer – Endring i vilkår for læring og danning

    Elin Eriksen Ødegaard, Ida Margrethe Knudsen, Helene Torsteinson, Katrine Tufta, Tiri Bergesen Schei (2012)
  • Barnehagen som danningsarena- kikkehull og teleskop på barnehagen

    John Roald Pettersen, Elin Eriksen Ødegaard (2012)
  • IKT i barnehagen, med fokus på didaktisk bruk av digitale verktøy

    Ida Margrethe Knudsen, Elin Eriksen Ødegaard (2012)
  • Nye digitale begivenheter - nye former for deltakelse

    Elin Eriksen Ødegaard, Ida Margrethe Knudsen (2012)
  • Democratic potentials and risks when children work and play with digital photos and images in kindergarten

    Ida Margrethe Knudsen, Elin Eriksen Ødegaard (2012)
  • Studying the youngest children - a co-narrative approach

    Elin Eriksen Ødegaard (2012)
  • Kindergarten as an arena for cultural formation - methodological issues

    Elin Eriksen Ødegaard, Ida Marie Lyså, Åsta Birkeland, Randi Dyblie Nilsen (2012)
  • Barnehagen som danningsarena

    Elin Eriksen Ødegaard (2012)
  • Barnehagen som danningsarena - Introduksjon

    Elin Eriksen Ødegaard (2012)
  • Forord

    Elin Eriksen Ødegaard (2012)
  • Meningsskaping i bruk av artefakter

    Elin Eriksen Ødegaard (2012)
  • Slitesterke barnesentrerte diskurser - bildepedagogikk som kunnskapsform

    Ida Margrethe Knudsen, Elin Eriksen Ødegaard (2012)
  • Studier av barnehagen som danningsarena - sosialepistemologiske perspektiver

    Elin Eriksen Ødegaard, Thorolf Krüger (2012)
  • Barnehagen som danningsarena

    Elin Eriksen Ødegaard (2012)
  • Smakebiter fra "Barnehagen som danningsarena"

    Elin Eriksen Ødegaard (2012)
  • Forskningsprosjektet "Barns deltakende sirkler (2009-2011)

    Ida Margrethe Knudsen, Elin Eriksen Ødegaard (2012)
  • Conceptualizing Picturing

    Elin Eriksen Ødegaard (2012)
  • Barnehagen som danningsarena

    Elin Eriksen Ødegaard, Åsta Birkeland, Liv Torunn Grindheim, Vebjørg Tingstad (2012)
  • Piracy in Policy:Children Influencing Early Childhood Policy in Norway

    Elin Eriksen Ødegaard (2012)
  • Ledelse av seminaret Førskolelærerprofesjonalitet i et historisk perspektiv - Filmvisning og drøftinger

    Elin Eriksen Ødegaard, Svein Ole Sataøen (2012)
  • Pedagogikk for bærekraftig utvikling i barnehage og skole

    Elin Eriksen Ødegaard (2011)
  • Ideas and possibilities ongoing from the project “Kindergarten as an arena for cultural formation”

    Elin Eriksen Ødegaard, Tiri Bergesen Schei (2011)
  • Norwegian kindergartens – examples from aesthetical approaches

    Tiri Bergesen Schei, Elin Eriksen Ødegaard (2011)
  • Narrative practice as a site for studying conditions for children's cultural formation

    Elin Eriksen Ødegaard (2011)
  • Understanding the Scandinavian Kindergarten Model - Example from Norway

    Elin Eriksen Ødegaard (2011)
  • Forord: På jakt etter demokratibegrep i barnehagen

    Kirsten Elisabeth Jansen, Eva Johansson, Elin Eriksen Ødegaard (2011)
  • Conditions for Cultural Formation in Chinese Kindergartens

    Elin Eriksen Ødegaard, Ida Marie Lyså (2011)
  • Learning to Narrate: Appropriating a Cultural Mould for Sense-Making and Communication

    Elin Eriksen Ødegaard, Niklas Pramling (2011)
  • On the track of cultural formative practice : a chronotopic reading of young children's co-narrative meaning-making

    Elin Eriksen Ødegaard (2011)
  • Fotofloker : vilkår for barns deltakelse når digitale bilder tas i bruk i barnehagen

    Ida Margrethe Knudsen, Elin Eriksen Ødegaard (2011)
  • Å bygge opp forskingsprosjekter - Erfaringer fra NFR- prosjektet Barnehagen som danningsarena

    Elin Eriksen Ødegaard (2011)
  • Materiell og leketøy til begjær og besvær

    Elin Eriksen Ødegaard (2011)
  • Children's cultural shaping through narrative practice in kindergarten

    Elin Eriksen Ødegaard (2011)
  • Å sanse, gjere og snakke - å arbeide fagleg med dei yngste barna i barnehagen

    Elin Eriksen Ødegaard (2011)
  • Hestebæsjen og andre samtalefortellinger med de yngste barna

    Elin Eriksen Ødegaard (2011)
  • Å tenke med Bakhtin -metodologiske refleksjoner

    Elin Eriksen Ødegaard (2011)
  • Deltakende handlingsrom i barnehagen - dynamikk og vilkår

    Elin Eriksen Ødegaard (2011)
  • Barnehagen som danningsarena-bruk av digitale verktøy for barns meningsskaping og medvirkning

    Elin Eriksen Ødegaard, Ida Margrethe Knudsen (2010)
  • Når jeg klikker så skaper jeg - om små barns meningsskaping og medvirkning med bruk av digitale verktøy i barnehagen

    Elin Eriksen Ødegaard, Ida Margrethe Knudsen (2010)
  • Når jeg klikker så skaper jeg ! Samarbeid om forskningsprosjekt

    Elin Eriksen Ødegaard, Ida Margrethe Knudsen (2010)
  • The making of knowledge - A reflection upon children's voices constructed from empirical data

    Elin Eriksen Ødegaard (2010)
  • Kindergarten as an arena for cultural formation

    Elin Eriksen Ødegaard, Tiri Bergesen Schei, Åsta Birkeland, Anne S.E. Hammer (2010)
  • Early Childhood Education in Norway

    Elin Eriksen Ødegaard (2010)
  • Kindergarten as an arena for cultural formation

    Elin Eriksen Ødegaard (2010)
  • Barnehagen som danningsarena; livshistorisk tilnærming for å studere bruk av artefakter i Frøbelbarnehagen

    Elin Eriksen Ødegaard (2010)
  • Piracy in Policy - Children influencing early childhood curriculum in Norway

    Elin Eriksen Ødegaard (2010)
  • Kindergarten as an arena for cultural formation -A narrative and historical approach to describing children using artifacts

    Elin Eriksen Ødegaard (2010)
  • Danning til deltakelse

    Elin Eriksen Ødegaard (2010)
  • Children's inititatives and teachers' practice-education manoeuvres in the norwegian preschool classroom

    Elin Eriksen Ødegaard (2009)
  • Shaping and sharing digital media - Democratic potentials and increasing complexities in preschool

    Elin Eriksen Ødegaard, Ida Margrethe Knudsen (2009)
  • Mellom frykt og fryd -noen estetiske aspekter i barns meningsskaping

    Elin Eriksen Ødegaard (2009)
  • Læring gjennom veiledning -Meningsskaping i grupper

    Elin Eriksen Ødegaard, Margun Boge, Randi Moe, Gunvor Markhus (2009)
  • Slik får du barnet i tale Samtalefortelling er en måte å snakke på som kan brukes til å følge samtaleinitiativ til to- og treåringer

    Elin Eriksen Ødegaard (2009)
  • små barn -store bekymringer

    Elin Eriksen Ødegaard (2009)
  • Children's Initiatives and Teachers' Practices`- Educational Manoeuvers in a Norwegian Preschool Classroom

    Elin Eriksen Ødegaard (2009)
  • Barnehagen som danningsarena -hvorfor, hvem, hva og hvordan

    Elin Eriksen Ødegaard (2009)
  • Barnehagen som danningsarena - hvorfor, hva, hvem og hvordan

    Elin Eriksen Ødegaard (2009)
  • Send gjerne ettåringer i barnehagen

    Elin Eriksen Ødegaard (2008)
  • La det andre barnet tre fram

    Elin Eriksen Ødegaard (2008)
  • Att skapa mening med livets allvar

    Elin Eriksen Ødegaard (2008)
  • Preschool as an arena for cultural formation

    Elin Eriksen Ødegaard (2008)
  • Demokratiske prosesser i barnehagen

    Elin Eriksen Ødegaard (2008)
  • Glimt fra barnehagens historie

    Elin Eriksen Ødegaard (2008)
  • Att skapa mening med livets allvar

    Elin Eriksen Ødegaard (2008)
  • Children's Initiatives and Teachers' Practices`- Educational Maneuvers in the Preschool Classroom

    Elin Eriksen Ødegaard (2008)
  • Ethnography with children; writing narrative analysis as composing with field notes and tapes

    Elin Eriksen Ødegaard (2008)
  • Meningsskaping i barnehagen

    Elin Eriksen Ødegaard (2008)
  • What's up on the teachers' agenda? A study of didactic project and cultural values in mealtime conversations with very young children

    Elin Eriksen Ødegaard (2007)
  • Allvarliga teman i tvååringars berättelser

    Elin Eriksen Ødegaard (2007)
  • Det kompetente barn? Hvilket barn? Alle? Når? Alltid? For hvem? Redegjørelse og problematisering over synet på barnet i vår tid

    Elin Eriksen Ødegaard (2007)
  • Barns medvirkning -ulike perspektiv - ulike praksiser

    Elin Eriksen Ødegaard, Kjetil Børhaug (2007)
  • Barns medvirkning -ulike perspektiv - ulike praksiser

    Elin Eriksen Ødegaard, Kjetil Børhaug (2007)
  • Mellom frykt og fryd. Spenning og meningsskaping i fortellinger om julenissen

    Elin Eriksen Ødegaard (2007)
  • Narrative meaningmaking in preschool

    Elin Eriksen Ødegaard (2007)
  • Barneinitiert innhold -en alvorlig sak

    Elin Eriksen Ødegaard (2007)
  • Barneinitiert innhold i barnehagen -en alvorlig sak

    Elin Eriksen Ødegaard (2007)
  • Spørsmål om forskertilnærminger ved oppstart av et nytt forskningsprosjekt - Barns deltakende sirkler

    Elin Eriksen Ødegaard (2007)
  • Meningsskaping i barnehagen - Innhold og bruk av barns og voksnes samtalefortellinger

    Elin Eriksen Ødegaard (2007)
  • What's Up on the Teachers Agenda? A study of didactic projects and cultural values in mealtime conversations with very young children

    Elin Eriksen Ødegaard (2007)
  • What's up on the teachers' agenda? A study of didactical project and cultural values

    Elin Eriksen Ødegaard (2006)
  • Mellom frykt og fryd -Spenning og meniningsskaping i fortellinger om julenisser Between fear and pleasure -Suspense and meaningmaking in stories about father Christmas

    Elin Eriksen Ødegaard (2006)
  • What's worth talking about? Meaning-making in toddler-initiated co-narratives in preschool

    Elin Eriksen Ødegaard (2006)
  • Kaptein Andreas og hans mannskap drøfting av forskningsdata om en gutts stemme og hans innflytelse på barnehagens innhold

    Elin Eriksen Ødegaard (2006)
  • Videoobservasjon og videoanalyse -erfaringer, funderinger og konstruksjoner

    Elin Eriksen Ødegaard (2005)
  • Foreldre til barn med Downs syndrom -erfaringer fra barnehagen

    Elin Eriksen Ødegaard (2005)
  • Barns forståelse av naturkatastrofer

    Elin Eriksen Ødegaard (2005)
  • Fantasifull pedagogikk -et møte med Mirella og hennes hånddukker

    Elin Eriksen Ødegaard (2005)
  • Når en toåring tar roret -drøfting av en datakonstruksjon

    Elin Eriksen Ødegaard (2005)
  • The dance of a pirate - meaning-making and cultural learning Children under three and Early Childhood Education

    Elin Eriksen Ødegaard (2005)
  • Læring gjennom veiledning; Meningsskaping i gruppe

    Margun Boge, Randi Moe, Elin Eriksen Ødegaard, Gunvor Markhus (2005)
  • Læring gjennom veiledning - et lærerperspektiv

    Elin Eriksen Ødegaard, Margun Boge, Gunvor Markhus, Randi Moe (2004)
  • Læring gjennom veiledning - et studentperspektiv

    Randi Moe, Margun Boge, Gunvor Markhus, Elin Eriksen Ødegaard (2004)
  • Julenissens skjegg - om å ha nese for smekker

    Elin Eriksen Ødegaard (2004)
  • Kvalitetssatsinga med handfast resultat i Nordfjord

    Elin Eriksen Ødegaard (2004)
  • Fortellinger fra et ondt barn

    Elin Eriksen Ødegaard (2004)
  • Fortellinger om "kasuset" og mennesket Karl Andreas

    Elin Eriksen Ødegaard (2004)
  • What is worth talking about? -narrative topics during mealtime in kindergarten

    Elin Eriksen Ødegaard (2004)
  • Pedagogiske erobringer -portrettintervju med Louise Birkeland

    Elin Eriksen Ødegaard (2003)
  • Tusen erfaringer søker fortellinger. Hva er meningsfulle fortlelingsbegreper i barnehagens kontekst?

    Elin Eriksen Ødegaard (2003)
  • Læring gjennom veiledning En undersøkelse om veiledning i førskolelærerutdanningen

    Randi Moe, Margun Boge, Gunvor Markhus, Elin Eriksen Ødegaard (2002)
  • Utfordringer i samarbeidet mellom barnehager og høgskoler

    Elin Eriksen Ødegaard (2002)
  • Kast en ball...

    Elin Eriksen Ødegaard (2002)
  • Kva meiner borna? Hva mener barna?

    Elin Eriksen Ødegaard (2002)
  • Med pakken til Singapore

    Elin Eriksen Ødegaard (2002)
  • Bruk av situasjonsbeskrivelse som metode i personalutvikling

    Elin Eriksen Ødegaard (2002)
  • Joan Amos Comenius

    Elin Eriksen Ødegaard (2002)
  • Vygotsky -psykologiens Mozart

    Elin Eriksen Ødegaard (2002)
  • Dialogspill -en metode for personalutvikling

    Elin Eriksen Ødegaard (2002)
  • Samfunnsendringer utfordrer samarbeidet mellom barnehage og hjem

    Elin Eriksen Ødegaard (2002)
  • John, Dewey -et liv for demokrati

    Elin Eriksen Ødegaard (2002)
  • Samfunnsendringer utfordrer samarbeidet mellom barnehage og hjem

    Elin Eriksen Ødegaard (2002)
  • Tusen erfaringer søker fortellinger

    Louise Birkeland, Elin Eriksen Ødegaard (2002)
  • Anna Freud, -et liv for barn

    Elin Eriksen Ødegaard (2001)
  • Utesovesal

    Elin Eriksen Ødegaard (2001)
  • Førskolelærer bak kamera

    Elin Eriksen Ødegaard (2001)
  • Dødninghoder og skjeletter

    Elin Eriksen Ødegaard (2001)
  • Fortellingen er utviklingen

    Elin Eriksen Ødegaard (2001)
  • Leker laget av krigsfanger

    Elin Eriksen Ødegaard (2001)
  • Barneperspektiv på voksnes lekekompetanse

    Elin Eriksen Ødegaard (2001)
  • Drama- og teaterspill med mange muligheter

    Elin Eriksen Ødegaard (2001)
  • Bryggen i miniatyr

    Elin Eriksen Ødegaard (2001)
  • Uklar barnehagepolitikk

    Elin Eriksen Ødegaard (2001)
  • Små barn store spørsmål

    Marianne Mathiesen, Elin Eriksen Ødegaard (2000)
  • Bønestoppen vant barnehageforbundets kvalitetspris

    Elin Eriksen Ødegaard (2000)
  • Festuke for barn i Bergen

    Elin Eriksen Ødegaard (2000)
  • Bamser før og nå

    Elin Eriksen Ødegaard (2000)
  • Et sted...en gang...

    Elin Eriksen Ødegaard (2000)
  • Dukker med Downs syndrom

    Elin Eriksen Ødegaard (2000)
  • Kunst i og med naturen

    Elin Eriksen Ødegaard (2000)
  • Endringer i student- og lærerrollen

    Elin Eriksen Ødegaard (2000)
  • Å fortelle et liv

    elin eriksen ødegaard (2000)
  • endring av student- og lærerrolle

    elin eriksen ødegaard, randi moe (2000)
  • Et ord som ikke skrives ned blir borte...

    Elin Eriksen Ødegaard (1999)
  • Narratives as a possibiliyy in the co-operation between kindergarten and home

    Elin Eriksen Ødegaard, Mogens Nielsen (1999)
  • Små fortellinger - store perspektiver

    elin eriksen ødegaard (1999)
  • Små fortellinger - store perspektiver

    elin eriksen ødegaard (1999)
  • Norwegian Kindergartens in a Time of School Reforms and Transformations

    elin eriksen Ødegaard, nora linden, sidsel hadler-olsen (1999)
  • Barnehagen i endring

    Elin Eriksen Ødegaard, Randi Moe, Birkeland Louise, Nordvik Grete (1998)
  • "Fortell om meg da jeg var liten" Fortellingen som mulighet i samarbeidet mellom barnehage og hjem

    Elin Eriksen Ødegaard (1998)
  • Mer foreldresamarbeid

    Elin Eriksen Ødegaard (1997)
  • Barnehagen i endring

    Elin Eriksen Ødegaard (1997)