Arbeids- og kompetanseområde
Hjemmeside | GoogleScholar | OrchID | ResearchGate
Jeg er førsteamanuensis i informatikk og matematikk ved HVL Campus Førde. Hverdagen min består av to grunnpilarer som utfyller hverandre: Teoretisk forskning og en praktisk, demokratisk undervisningsform.
Utforskning av rom og kompleksitet
Forskningen min er drevet av en dyp fascinasjon for topologiske rom og algoritmer. Enkelt forklart forsker jeg på hva det er som gjør noen problemer enkle å løse for datamaskiner, mens andre er vanskelige. De problemene jeg liker best handler om å finne elegante strukturer i høydimensjonale, komplekse systemer. Litt mer teknisk, så studerer jeg samspillet mellom to litt ulike fagfelt:
-
Beregningstopologi: eg bruker dette til å avdekke den skjulte «formen» til data. Ved å forstå den underliggende topologien til et datasett, kan vi avdekke mønstre og innsikt som er usynlige for tradisjonelle former for analyse. Dette bidrar blant annet til at vi kan bygge mer robuste maskinlæringsmodeller.
-
Parametrisert kompleksitet: Målet her er ikke bare å konstatere at et problem er «vanskelig», men å finne de egentlige årsakene til at noe er vanskelig å løse. Når vi vet hva det er som hindrer oss i å løse noe raskt, gjør det oss i stand til å designe smartere, mer målrettede algoritmer som er effektive i praksis.
Sammen gir disse forskningsfeltene meg muligheten til å utforske grensene for det beregnbare og det forståelige.
En demokratisk tilnærming til undervisning
Min undervisningsfilosofi er et direkte svar på min egen akademiske reise. Jeg er overbevist om at ekte, varig læring ikke handler om passivt å motta kunnskap, men om å smi sin egen forståelse, bygget på eierskap, fellesskap og tillit. Min rolle er derfor ikke å styre læringsprosessen, men å legge til rette for en felles oppdagelsesreise.
Jeg jobber for å skape et samarbeidsorientert «verksted» der:
-
Vi gjør det abstrakte håndgripelig. Den beste måten å mestre en kompleks teori på, er å bygge noe med den. Vi bruker praktiske aktiviteter, som «CS-unplugged»-spill for å simulere algoritmer og felles arbeid på tavler for å designe løsninger. Slik sikrer vi at konsepter blir virkelig forstått, ikke bare pugget.
-
Vi fremmer et rom for ekte undersøkelser. Min jobb er å være en veileder og en ressurs, ikke en portvokter for kunnskap. Jeg jobber for å skape et trygt miljø der studentene kan eksperimentere, stille spørsmål og til og med feile, på en lærerik måte. Jeg er overbevist om at denne friheten er avgjørende for å bygge selvtilliten som trengs for å løse vanskelige problemer.
-
Vi bygger et fellesskap av elever. Kunnskap foredles gjennom dialog. Ved å veilede bachelorprosjekter og oppmuntre til samarbeid mellom studenter, blir vi et nettverk av lærende som er større enn hver enkelt av oss. Det endelige målet er å gi studentene selvtilliten til å bli selvstendige, kreative problemløsere.