Arbeids- og kompetanseområde
Jeg forsker på og underviser i emner knyttet til norsk tegnspråk, tolking og utdanning av tolker. Jeg er interessert i hvordan intersubjektivitet/felles forståelse skapes i tolkede situasjoner, og hvordan tolkeutdanning og tolkeprofesjon påvirker og påvirkes av hverandre og av samfunnet ellers. I perioden 2021-2025 leder jeg, sammen med Benjamin Anible, forskningsprosjektet DEPICT der vi undersøker hvordan avbilding brukes i tegnede språk, og i tolkesituasjoner, for å fremme inkludering og kommunikasjon.
Tegnspråk og tolking, tolking i offentlig sektor
Tolking til og fra norsk tegnspråk
Tolking, ledsaging og beskrivelse for døvblinde
Arbeid med bacheloroppgave
Profesjonskunnskap og yrkesetikk
Tolking i praksis
- DEPICT - bruk av avbilding i tolkede situasjoner
- Døve tolker og markedet
- Tolkelærere som endringsagenter
- Fjerntolking - studenters læring og utvikling
- Yrkesidentitet i tolking
- Tegnspråk, tolking, lingvistikk og kommunikasjon (TOLK)
- Språk og samfunn
Utvalde publikasjonar
-
Conducting research on and with your own students. Possibilities and challenges of studying interpreting students' professional development.
-
Community building in deprived communicative environments: supporting participation and belonging for children with special communicative needs
-
Fra bruker til kollega – døve som mottakere og ytere av tolketjenester
-
Å høre til?
-
Exploring deaf sign language interpreting students’ experiences from joint sign language interpreting programs for deaf and hearing students in Finland