Demokratisk danning i skolen - Empiriske studier
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjektperiode
August 2016 - Desember 2018
Prosjektsamandrag
Demokratisk danning i skolen - Empiriske studier.
Redaktører: Toril Eskeland Rangnes & Kjersti Maria Rongen Breivega
En nivå-1 bok på norsk med fokus på hvordan demokrati leves og læres i skolen. Å utdanne til demokratisk deltakelse er en sentral del av skolens samfunnsmandat som aktualiseres og utfordres i vår globaliserte, pluralistiske og risikofylte samtid. I norsk sammenheng har det de senere årene blitt et stadig økende fokus på skolens demokratimandat (Berge & Stray 2012, Solhaug & Børhaug 2012), og demokrati og medborgerskap foreslås av Ludvigsen-utvalget som ett av tre tverrfaglige temaer for en revidert læreplan.
Det aktuelle bokprosjektet utdyper denne tematikken, og konkretiserer hva kritisk demokratisk danning i skolen kan handle om i et flerfaglig perspektiv. Hvordan kan skolen bidra til å sette kommende generasjoner i stand til å vurdere og forholde seg til risiko, usikkerhet, pluralitet og kompleksitet i det moderne risikosamfunnet? Hvordan kan skolen bidra til at unge mennesker er i stand til å samtale, diskutere og utforske komplekse problemstillinger sammen med andre?
Boken bygger på flere empiriske studier som er gjennomført av det aktuelle forskningsmiljøet, blant annet en klasseromsdebatt fra en ungdomsskole i Lofoten, et trafikksikkerhetsprosjekt på en ungdomsskole på Vestlandet, intervju med lærerstudenter i Norge og Sør-Afrika og undervisning om klimaendringer i ungdomsskoler på Vestlandet.
Hva kommer fram når elever måler høyder på støpekanter og frekvensen av kjøretøy langs en trafikkfarlig strekning for å produsere argument for sikrere skolevei, når elever diskuterer ulike scenarioer for oljeboring i Lofoten eller når lærerstudenter reflekterer rundt risikotema i klasserommet? Hvordan argumenteres det? Hvordan kan det legges til rette for arbeid med utforskende samtaler, klasseromsdebatt, problemløsning, argumentasjon og muntlig som grunnleggende ferdighet i dagens skole?
Boken vil gi en bred belysning av disse problemstillingene via bidrag fra mange ulike fagområder (pedagogikk, matematikk, naturfag, samfunnsfag og norsk). Tilnærmingen vil være forskningsbasert, didaktisk og i hovedsak empirisk. Metodologiske og analytiske perspektiv vil i seg selv tematiseres. Bokens problemstillinger er relevante for hele grunnskolen, men har et særlig fokus på ungdomstrinnet.
Boken vil ha som målgruppe alle som arbeider innenfor norsk lærerutdanning, samt masterstudenter.