Praktisk informasjon om valg av fag i 3. studieår i GLU

Master i grunnskolelærerutdanningene har et omfang på 300 studiepoeng over fem år. I 2. studieår velger studentene fag til 3. studieår. GLU 5-10 velger fag 3 for høstsemesteret og GLU 1-7 velger fag 4 for høstsemesteret og fordypning i vårsemesteret.

For å kunne gå videre til masterfag, kreves det at man har 60 studiepoeng fordypning i et fag i løpet av de tre første studieårene.

De som velger profesjonspedagogikk eller spesialpedagogikk som nytt fag i 3. studieår, kvalifiserer seg til master i disse fagene gjennom de 30 studiepoengene der har i faget Pedagogikk og elevkunnskap fra de to første studieårene. I masterdelen må disse studentene ta ytterligere 30 studiepoeng i et fag som de har 60 studiepoeng i fra de tre første årene av utdanningen.

For at et fag skal gå, må det ha nok søkere på campus.

Hva skal jeg velge?

Å velge fag er vanskelig av flere grunner, og mange spør «hva er lurt å velge?». Dette spørsmålet har vi ikke svar på, men her er noen stikkord med tema som du bør se på og som kan hjelpe deg på veien til en avgjørelse:

Vestlandsklasse

Vestlandsklasse er et studietilbud som vil ha undervisning som er helt eller delvis nettbasert og/eller samlingsbasert på campusene. Alle fag som er lagt til 5. semester går som vestlandsklasser.

Overflytting

Studenter som er tatt opp på grunnskolelærerutdanningen ved Høgskulen på Vestlandet, kan søke om overflytting mellom campus til 3. og 4. studieår.

Vilkåret for å kunne søke om overflytting til 3. studieår er at faget ikke tilbys på den campusen du er tatt opp ved. Det forutsettes videre at det er ledig kapasitet på det aktuelle faget for å kunne vurdere søknaden.

Ved opptak til masterfag i 4. studieår, vil studieplasser bli fordelt på bakgrunn av følgende rangering:

1. Grunnskolelærerstudenter med studierett på den aktuelle campusen.
  2. Grunnskolelærerstudenter som er tatt opp ved andre campuser ved Høgskulen på Vestlandet.
  3. Grunnskolelærerstudenter fra eksterne universitet/høgskoler.

Søknad om overflytting registreres i HVL sin Søknadsweb. Denne vil være åpen i perioden som fagvalget foregår. Den åpner for registrering av søknad 1. oktober, og frist for å søke er 15. oktober.

Godskriving og fritak

Krav til fritak for fag i grunnskolelærerutdanningen er at faget har fagdidaktikk og praksis er skolefag og inntil 30 studiepoeng kan være skolerelevante emner (emner som er relevante for undervisning i grunnskolen).

Frister

• 1. oktober: Studentweb for valg av fag åpner
  • 15. oktober kl. 23.59: Frist for å velge
  • 15. november: Opptak blir offentliggjort på studentweb.

Slik velger du

Sett opp ett valg for høst og ett valg for vår:

• Gå inn på studentweb
  • Velg utdanningsplan
  • Sett opp seks prioriteringer ( 1. høst–2. vår, 3. høst–4. vår, 5. høst–6. vår)

Dersom det melder seg flere studenter enn det er studieplasser, blir opptaket bestemt av karakterpoeng ut fra eksamener avlagt i grunnskolelærerutdanning frem til 15. oktober andre studieår.

Opptaket er endelig, og du kan ikke gjøre om på valget etter fristen. Det er derfor viktig at du setter deg godt inn i emnebeskrivelsen for faget og studiemodellen for utdanningen før du gjør valget ditt.

Dersom du ikke velger innen fristen, blir du ikke med på første fordeling av studieplasser og må velge mellom fag som har ledige studieplasser.

Oversikten over hvilke fag du kan velge mellom, finner du på denne siden.