Barn i barnehage som leikar ute.

Barns språkutvikling og språklæring | nettstudium

Vidareutdanning på masternivå

Jobber du i barnehage, og vil lære mer om hvordan du kan stimulere barns språkutvikling?

Nettstudium

Hopp til

    Søk studieplass

    Opptakskrav og søknad

    Opptakskrav

    Fullført førskole-/barnehagelærer eller annen treårig pedagogisk høyskoleutdanning med videreutdanning i barnehagepedagogikk som kvalifiserer for pedagogisk lederstilling i barnehagen. Du må være ansatt i barnehage.

    Studietypenummer: 8582

    Hvordan søke:

    • Logg inn i Søknadsweb
    • Velg opptak "Lærer, barnehagelærer og tolking."
    • Så velger du "Kompetanse for fremtidens barnehage høst 2025"
    • Velg studiet du vil søke på fra listen (se studietypenummer over).
    • Trykk på "Legg til" og "Send inn søknad"
    • Last opp dokumentasjon på at du dekker opptakskravet
    • Trykk "Neste" for å gjøre ferdig søknaden.

    Viktig informasjon om søknad, frister og dokumentasjon

    Meir om søknadsprosessen

     

    Rangering:

    Søkere som har fått innvilget frikjøpsordning fra Udir blir prioritert i opptaket.

    Rangering blir gjort på grunnlag av karakterer, og det blir gitt tilleggspoeng for høyere utdanning utover det som inngår i opptakskravet. 

    Informasjon om utregning av poeng

    Kvifor studere barn si språkutvikling og språklæring?

    Opplev korleis ei betre forståing for barn si språkutvikling kan gjera læring meir engasjerande og gøy. Studiet kan opne dører for meir spesialiserte roller i barnehagepedagogikk. Lær deg metodar og verktøy som kan brukast til å tilpassa undervisninga til barns individuelle behov. 

    Kva lærer du?

    I dette studiet lærer du om barn si språklege utvikling og språkstimulering gjennom leik, høgtlesing og samtale. Vi har særleg fokus på barn som strevar med språkutviklinga. Det inkluderer barn med norsk som andrespråk, og barn med språk- og kommunikasjonsvanskar i barnehagen. Emnet omfattar også kartlegging og observasjon av barn si språkutvikling, og barnehagen sitt språkmiljø og språkstimulering.

    Meir informasjon om emnet og eksamen finn du her (emneplan BSSN801 / Barns språkutvikling og språklæring).

    Videreutdanninga er på masternivå og det kan søkes om at 15 studiepoeng om tema innan språkvanskar kan innpassast i mastergradar i spesialpedagogikk.

    Målgruppe

    Vidareutdanningstilbud rettet mot barnehagelærere og andre pedagoger som jobber i barnehage.

    Praktisk informasjon

    Undervisningsform

    Studiet går over to semestre og er et rent nettbasert studium med 10 nettsamlinger à to timer per semester. Studiet kombinerer forelesninger, diskusjoner, oppgavearbeid, studentpresentasjon og basisgruppearbeid. Mellom samlingene skal studentene arbeide i nettbaserte studiegrupper, i tillegg til selvstudium.

    Nettundervisning

    Studieåret 2026/2027
    Nettsamlinger onsdager (kl 14.15-16.00) haust 2026: 
    2., 09., 16., og 30. september, 
    7., 14., og 28. oktober, 
    4. og 18. november, 
    2. desember

    nettsamlinger onsdager (kl 14.15-16.00) vår 2027:
    06., 13., og 20.januar,
    10. og 24.februar,
    3., 10., og 17. mars,
    14.04 og 28. april

    Basisgrupper (torsdager, varighet ca 1 time pr gruppe): 22.10, 26.11, 22.04

     

    Studieåret 2025/2026

    Oppstartssamtalar med faglærar (på nett/Zoom) blir i veke 35.
     
    Nettundervisning (Zoom) er på tysdagar frå kl. 13.00-15.00.
     
    Nettundervisning i 2025:
    2. september
    9. september
    16. september
    30. september
    7. oktober
    14. oktober
    28. oktober
    4. november
    18. november
    2. desember
     
    Basisgruppesamtalar med faglærar hausten 2025: 9. september, 21. oktober og 25. november.
     
    Nettundervisning i 2026:
    6. januar
    13. januar
    20. januar
    24. februar
    3. mars
    10. mars
    17. mars
    7. april
    14. april
    28. april
     
    FoU-arbeid i eigen barnehage i veke 5-8.
    Basisgruppesamtale med faglærar våren 2026: 21. april
     

    Pensum

    For studieåret 26/27
    Dybvik, H. (2023). Kommunikasjon, språk og tekst i barnehagen. Cappelen Damm.
    Frønes, M. H. (2019). Den observerende barnehagelæreren. Fagbokforlaget.  

    Pensumlisten vil bli oppdatert, du får mer informasjon om resten av pensum ved studiestart. 



    For studieåret 2025/2026
    Mostad, V., Skandsen, T., Wærness, J. I. & Lindvig, Y. (2021).
    Entusiasme for endring i barnehagen. (2. utg).
    Gyldendal akademiske. Sandvik, M. (2021).
    Språkarbeid i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk.
    Selås, M., & Gujord, A. K. H. (2024).
    Språkmøte i barnehagen. (2. utg). Fagbokforlaget.

    Grunnlitteratur:

    • Denne boken går igjen på pensum gjennom hele året, så den er fin å lese for å få et innblikk i alle tema: Sandvik, M. (2021). Språkarbeid i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk.
    • Ellers kan det være fint å lese denne boken for å forberede seg litt til FoU-prosjektet til våren: Mostad, V., Skandsen, T., Wærness, J. I. & Lindvig, Y. (2021). Entusiasme for endring i barnehagen. (2. utg). Gyldendal akademiske.



    Hvorfor ta mer utdanning?

    Et arbeidsliv i rask endring er en viktig årsak til at mange skaffer seg mer faglig tyngde. Her deler vi noen flere fordeler som etter- og videreutdanning kan gi:

    • Ny oppdatert faglig kunnskap.
    • Praktiske ferdigheter innenfor ditt nåværende fagområde, eller et helt nytt fagfelt.
    • Personlig utvikling.
    • Muligheter for nettverksbygging.
    • Et forhandlingskort i fremtidige lønnsforhandlinger.
    • Muligheter for opprykk i stillingskategori.
    • Muligheter for mer ansvar eller nye oppgaver på jobb.

     

    Andre interessante studietilbud

    Se oversikt over alle våre videreutdanninger og kurs