MGBMA201 Matematikk 1, emne 2 - Den utforskende matematikklærer - med fokus på mellomtrinnet
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Matematikk 1, emne 2, 15 sp er andre del av 30 sp obligatorisk kurs i matematikk. Kurset er plassert i tredje semester av studieforløpet (høsten andre året). Innhold i kurset vil sees i sammenheng med praksis.
I dette kurset videreføres arbeidet fra emne 1, både angående faglige tema, vurdering, tilpasset opplæring for alle og grunnleggende ferdigheter. Språklig og kulturelt mangfold i matematikkundervisningen, vil bli vektlagt.
Mens det i emne 1 var et særlig fokus på begynneropplæring, vil lærerkunnskap i matematikk som introduseres og arbeides med på mellomtrinnet, få mer plass i emne 2. Kunnskap om matematikkfagets innhold på ungdomstrinnet vil bli introdusert og arbeidet med for å gi kunnskap til å legge til rette for god overgang mellom barneskole og ungdomstrinn. Kreativitet og utforskende arbeid innen faget vektlegges. Matematiske samtaler i klasserommet sees som viktig i elevers arbeid med matematikk, for å utvikle resonnering og argumentasjoner, og stimulere til kritisk matematisk tenkning. Ulike perspektiv på kunnskap og læring virker inn på hvordan en forstår og praktiserer undervisning i matematikk. Denne kunnskapen legger grunnlag for utforskning og vurdering av arbeidsmåter og av elevers læring.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Studenten har
- kunnskap om sannsynlighet, algebraisk tenkning inkludert tallfølger og enkle funksjoner
- dybdekunnskap i geometri og et utvidet tallområde med vekt på brøk/desimaltall/prosent og negative tall, dvs. matematikk som elever arbeider med på barnetrinnet
- kunnskap om ulike representasjoner i arbeid med emnets matematiske tema, og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
- kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter (lese, skrive, regning, muntlige og digitale ferdigheter) medvirker til utviklingen av matematisk kompetanse
- kunnskap om interaksjonsmønster og kommunikasjon for læring av matematikk og om ulike syn på læring av matematikk
- kunnskap om matematikkfagets innhold på ungdomstrinnet med særlig blikk på overgangen fra mellomtrinn til ungdomstrinn
- kunnskap om matematikk som allmenndannende fag
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning i emnets matematikkfaglige tema, for alle elever med fokus på variasjon, kreativitet og elevaktivitet
- bruke og utforske arbeidsmåter som fremmer elevenes evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
- analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder i arbeid med matematikk på mellomtrinnet ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
- kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevers matematiske tenkning i arbeid med geometri, tall, algebra og enkle funksjoner, og sannsynlighet
- legge til rette for tidlig innsats og tilpasse opplæringen ut fra elevenes ulike behov, der ulike kulturelle, språklige og sosial bakgrunn både tas hensyn til og brukes som ressurs i undervisningen
Studenten har
- innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene er varierte og kan være forelesing, fagseminar, observasjon, gruppearbeid i større og mindre grupper, studentframlegg og individuell veiledning. Arbeidsformene stiller krav om selvstendig fordypning i pensumlitteratur og aktiv tilnærming til problemstillinger studentene blir presentert for. En forventer at studentene organiserer kollokviegrupper.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Innlevering av et faglig arbeid
- En muntlig presentasjon av en akademisk artikkel
- Deltakelse med bidrag på obligatorisk seminar.
Minst ett av arbeidskravene vil være knyttet til praksis. Semesterplanen vil gi nærmere retningslinjer for arbeidskravene.
Godkjente arbeidskrav er gyldige i de fire påfølgende semester etter godkjenningen.
Vurderingsform
Skriftlig skoleeksamen, 6 timer.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Digitale verktøysprogram, kalkulator, passer, linjal.
Mer om hjelpemidler