Hopp til innhald

MGBNA101 Naturfag 1, emne 1 - Den levende naturen 1

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Naturfag 1 består av to emner, hvert på 15 studiepoeng:

  • Den levende naturen
  • Den ikke-levende naturen

Gjennom Naturfag 1 møter studentene sentrale naturfaglige og naturfagdidaktiske tema som er relevante for undervisning i naturfag i grunnskolen på 1.- 7. trinn.

Emnet har hovedfokus på den levende naturen og på sentrale didaktiske perspektiver relatert til naturfagundervisning på 1. - 7. trinn i grunnskolen. Økologi, biologisk mangfold og humanbiologi er overordnede faglige tema. I naturfagdidaktikk er det sentrale fokuset utforskende arbeidsmåter gjennom praktisk arbeid og dialog.

Emneplanen følgjer progresjonen i praksis og i dei fagovergripande tema slik det går fram av studieprogramplanen og emneplanen for praksis for det aktuelle året.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper Kandidaten

  • har kunnskap om ulike naturtyper og om arter og grupper av organismer som er tilpasset norsk natur
  • kan greie ut om samspill mellom ulike faktorer i økosystemer
  • har kunnskap om menneskekroppens organsystemer og hvordan disse henger sammen
  • har kunnskap om og kan drøfte sammenhenger mellom livsstil, samfunnskultur og helse
  • har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan man kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av elevers naturfaglige språk
  • har kunnskap om hvordan man kan stimulere elevers utforsking gjennom praktisk arbeid og dialog
  • har kunnskap om hvordan arbeid med naturfag kan bidra inn i begynneropplæringen

Ferdigheter Kandidaten

  • kan legge til rette for og gjennomføre varierte læringsaktiviteter inne og ute med bruk av relevant utstyr
  • kan legge til rette for å utvikle elevers sansing, undring og naturglede
  • kan gjennomføre begynneropplæring i naturfag og tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole
  • kan legge til rette for utvikling av elevers muntlige og skriftlige ferdigheter i naturfag
  • kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring på barnetrinnet og gi læringsfremmende tilbakemeldinger tilpasset elevers forutsetninger og behov

Generell kompetanse Kandidaten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag
  • har grunnleggende kunnskap om natur-vitenskapens metoder og tenkemåter som grunnlag for kritisk tenking og utforskende arbeidsmetoder
  • kan gjennomføre naturfagundervisning i samsvar med gjeldende læreplan for barnetrinnet.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, diskusjoner, demonstrasjoner, feltarbeid, ekskursjoner, oppgaveløsning og undervisningsøvelser.

I starten av høstsemesteret inngår et 2-3-dagers feltkurs. Kostnad for feltkurset er ca. kr 2000,- (som inkluderer overnatting, transport og mat). Det kan også bli aktuelt med dagsekskursjoner. Kostnad for dagsekskursjoner er ca. kr 300,-. Feltarbeid er en viktig del av studiet og det forutsettes at studentene deltar på dette. I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forberedt på å betale en egenandel. Det blir lagt til rette for kompensatorisk arbeidskrav.

Deler av pensumet må arbeides med som selvstudium. Det anbefales at lærestoffet bearbeides gjennom kollokvier.

Obligatorisk læringsaktivitet

Gjennom semesteret skal studentene levere ca 5 arbeidskrav som dokumenterer utvikling av faglig og fagdidaktisk kompetanse. De obligatoriske arbeidskravene innbefatter:

  • Deltaking på og journalføring fra praktisk arbeid
  • Muntlig framlegg av praksisarbeid 
  • Didaktiske arbeider 
  • Obligatorisk deltakelse i undervisning (80 %).

Semesterplanen vil gi nærmere retningslinjer for arbeidskravene.

Vurderingsform

Skriftlig skoleeksamen, 6 timer. Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler