Hopp til innhald

FELLES-3 Kommunikasjon, tverrfaglig samarbeid og konflikthåndtering for helse- og sosialfag

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Dette emnet er hentet fra fellesdel i rammeplaner for helse- og sosialfagutdanninger, delemne 2B: kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning.

  • Perspektiver på profesjoner, kunnskapsutvikling ogspesialisering
  • Kommunikasjon og samhandling på tvers av kompetanseområder og tjenestenivåer
  • Samarbeid og kommunikasjon i forhold til ledelse, konflikthåndtering og forhandlingsstrategier
  • Brukers / tjenestemottakers rolle i tverrprofesjonelt samarbeid.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • kjenner betydningen av tverrprofesjonell læring og tverrprofesjonell samhandlingskompetanse
  • kjenner betydningen av å samarbeide med bruker
  • kjenner rammer for egen fagutøvelse og forstår egen profesjons rolle som del av et samlet pasient-/bruker-/klientforløp
  • kjenner betydning av lederskap og gruppeledelse i et tverrprofesjonelt samarbeid og ved konflikter
  • kjenner til strategier for konflikthåndtering og konfliktløsning

Ferdigheter:
Studenten...

  • bidrar til tverrprofesjonell samhandling og samhandling med bruker
  • anvender konfliktløsningsstrategier

Generell kompetanse:
Studenten...

  • reflekterer over egen personlig utvikling og forandringsarbeid
  • styrker egen yrkesidentitet og formidler egen profesjons kompetanseområder
  • kjenner andre profesjoners kompetanseområder

Krav til forkunnskaper

Studierett ved bachelor i helsefagutdanninger ved HVL.

Undervisnings- og læringsformer

Felles undervisning som foregår i uke 37 i 3. studieår. Undervisningen er variert og består blant annet av forelesninger, gruppearbeid, veiledning og framlegg fra studentene. Det legges opp til høy grad av studentinvolvering og kreative formidlingsformer (video, app, prosjekt, rollespill, poster, mm.) Gruppeoppgavene utformes slik at det er tema som er aktuelle for helse- og sosialsektoren. Gruppene settes sammen slik at studentene fra alle utdanningene er tilnærmet likt representert.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:

  • Deltagelse på gruppearbeid og utarbeidelse av seminarfremlegg
  • Resyme av loggbok, innlevert ved presentasjon på eksamenseminar 
  • Disposisjon for gruppens seminarpresentasjon, innlevert ved presentasjon på eksamensseminar

Godkjent arbeidskrav er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen

Vurderingsform

Eksamen
Muntlig eksamen i form av gruppepresentasjon og deltakelse på hele eksamensseminaret. Hver gruppe presenterer sin oppgave for sensorer og medstudenter på eksamensseminaret. Gruppen velger selv presentasjonsform.

Vurderingsuttrykk
Bestått /ikke bestått.

Ny eksamen
Grupper som får ikke bestått må bearbeide gruppefremlegg til  presentasjon på ny eksamen. Studenter som har deltatt i gruppearbeid, men har dokumentert gyldig fravær seminardagen, kan benytte gruppens arbeid ved individuell presentasjon til ny eksamen.

Studenter som har dokumentert gyldig fravær på undervisning og eksamen, gjennomfører ny eksamen som ett individuelt arbeid og en individuell presentasjon.Studenten velger oppgave fra samme oppgavesett som ved ordinær eksamen (publisert på Canvas).

Hjelpemidler ved eksamen

Ulike pedagogiske virkemidler

Mer om hjelpemidler