Hopp til innhald

OR6-1011 Digitalisering og arbeidsmetoder for økonomer

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Emnet er tredelt. Første del skal skape et fundament og et godt utgangspunkt for bachelorstudiet i økonomi og administrasjon. Studenten skal bli kjent med fagområdet og få en pekepinn om mulige arbeidsroller etter endt studium.Videre får studenten innblikk i prosjektarbeid og etiske problemstillinger i studiet og i en fremtidig jobb.

Del to er en innføring i informasjonsteknologi og IT-systemer med vekt på økonomisk-administrative anvendelser. Sentrale tema er Internett, forretningssystemer og databaser.

Del tre går på praktisk bruk av kontorstøtteverktøy (dataprogram) med hovedvekt på regneark, samt praktisk bruk av et forretningssystem.

Innhold

  • Del 1, Arbeidsmetoder i økonomi og administrasjon:
  • Studieteknikk
  • Studentdemokrati, studentenes plikter og rettigheter
  • Norsk økonomi- og teknologihistorie
  • Møte med tidligere studenter
  • Innføring i prosjektarbeid
  • Litteratursøk, dokumentasjon og rapportskriving
  • Etiske problemstillinger og samfunnsansvar

Del 2, Forretningssystemer og Internett

  • IT og Internett sin plass i dagens samfunn
  • Grunnleggende informasjonsteknologi
  • Internett og Web
  • Databaser
  • Forretningssystemer
  • IT-relatert sikkerhet og sårbarhet
  • Etiske problemstillinger knyttet til IT og Internett

Del 3, seks PC-øvinger

  • Fil-behandling, Word tekstbehandling og (litt) PowerPoint
  • Tre Excel-øvinger
  • Access database med SQL
  • Praktisk bruk av et ERP-system

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

- fra del 1, Arbeidsmetoder og kontakt med arbeidslivet:

  • beherske de grunnleggende prinsippene i effektiv studieteknikk
  • kjenne til studentdemokratiet, rettigheter og plikter som student ved HiB
  • ha en helhetlig forståelse for mangfoldet av arbeidsroller innen økonomi og administrasjon, inklusive forsking og nyskaping
  • kjenne til den teknologiske og økonomiske samfunnsutviklingen i Norge de siste to hundre årene
  • kjenne grunnleggende prinsipper for prosjektarbeid, kunne søke etter informasjon og kunne utarbeide en prosjektrapport
  • forstå hva etisk atferd innebærer som student og i arbeidslivet

- fra del 2, Forretningssystemer og Internett:

  • forstå og forklare grunnleggende begreper innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi
  • gjøre rede for muligheter og problemstillinger ved bruk av applikasjoner og Internett til økonomisk-administrative anvendelser
  • forstå hva et forretningssystem er, og forklare oppbygging og virkemåte til slike systemer 
  • kjenne til oppbygging av relasjonsdatabaser og kunne hente ut data fra slike databaser
  • gi eksempler på bedrifters sårbarhet knyttet til bruk av IT og tiltak for å redusere slik risiko
  • kjenne til etiske problemstillinger knyttet til personvern og bruk av IT

- fra del 3, PC-øvinger:

  • beherske filbehandling og kontorstøtteverktøy
  • bygge økonomiske modeller i regneark
  • anvende et forretningssystem i praksis

Krav til forkunnskaper

Opptakskravene til studiet

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, prosjektarbeid (med semester-oppgave) i grupper, selvstendig PC-arbeid med øvingsoppgaver (del 3).

Obligatorisk læringsaktivitet

Gruppebasert semesteroppgave. Seks individuelle PC-øvinger.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i eksamenssemesteret og 5 påfølgende semester.

Vurderingsform

Deleksamen med to deler:

1) Skriftlig skoleeksamen, 2 timer (60% av endelig karakter). Eksamen kan bli avholdt på digitalt eksamenssystem.

2) Gruppebasert hjemmeeksamen, 1 dag (40% av endelig karakter). Resultat på hjemmeeksamen er gyldig i eksamenssemester og 5 påfølgende semester.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Ved skoleeksamen (del 2): Kalkulator.

Mer om hjelpemidler