Hopp til innhald

THO802 Implementering av e-helse

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhald og oppbygging

Helsepolitiske målsettinger sier at teknologi skal være integrert i kommunenes helse- og omsorgstjenester innen 2025. Nasjonal og internasjonal forskning og erfaringer viser at slik implementering tar lenger tid enn forventet, og at det kan være flere årsaker til dette. Årsakene kan ligge på flere nivå og studenten lærer forskjellige forklaringsmodeller.

Studenten skal i dette emnet oppnå kompetanse innen implementering av teknologi i helse- og omsorgstjenestene på individuelt-, organisatorisk og på samfunnsnivå.

  • Endringsprosesser knyttet til implementering av teknologi i hjemmet, i kommunen og i helsetjenestene:
  • Teknologi i organisasjon
  • Tverrfaglig samhandling
  • Aksept av teknologi til helse- og omsorgsformål
  • Responssenter
  • Gevinstrealisering
  • Innovative anskaffelser
  • Evalueringsprosesser
  • Tjenestedesign

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har spesialisert innsikt i metoder for å implementere teknologiske systemer i helse- og omsorgstjenestene
  • kan vurdere faktorer som har innflytelse knyttet til aksept og bruk av teknologi i helse- og omsorgstjenesten på individuelt nivå, i organisasjonen og i samfunnet
  • kan vurdere faktorer som har innflytelse på samspill og samhandling mellom responssenter, individ og tjenester
  • kan identifisere elementer som fremmer og hemmer implementering av teknologi i helse- og omsorgstjenesten og slik teknologi i samfunnet for øvrig.

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan implementere teknologiske systemer metodisk
  • kan vurdere og tilpasse teknologiske løsninger ut i fra individuelle behov til
    • tjenestemottaker
    • tjenesteyter
    • pårørende og andre involverte
  • kan planlegge og gjennomføre innovative anskaffelsesprosesser for teknologi i helse- og omsorgstjenestene
  • kan vurdere nytte av teknologi fra individuelle og organisatoriske perspektiv

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan planlegge implementering av teknologi til helse- og omsorgsformål for individ og i en organisasjon
  • kan analysere og kritisk vurdere integrering av teknologi i helse- og omsorgstjenesten i øvrige systemer i organisasjonen
  • kan anvende og formidle sin kunnskap og ferdigheter innen fagområdet

Krav til forkunnskapar

Gjennomført THO801 eller tilsvarende.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger,gruppearbeid og fremføringer. Praktisk arbeid. Individuelle og gruppebaserte innleveringer.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:

  • Tre innleveringer i emnet:

- 1. innlevering er individuell. Maks 500 ord

- 2. innlevering skrives i gruppe. Maks 2500 ord

- 3. innlevering skrives i gruppe. Maks 500 ord

  • Aktiv deltagelse i gruppearbeid
  • Deltagelse på minimum 4 av 6 samlingsdager

Ved ikke godkjent innlevering gis det anledning til å bearbeide og levere arbeidskravet på nytt en gang.

Obligatorisk arbeidskrav er gyldig i påfølgende semester.

Vurderingsform

Hjemmeeksamen
Utforming av et abstrakt på maks 500 ord (ikke over 2 sider) og poster etter gjeldende retningslinjer. Arbeidet utføres som et samarbeid mellom 2-4 studenter.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Ved ny eksamen kan poster og abstrakt bearbeides.

Hjelpemiddel ved eksamen

Alle

Meir om hjelpemiddel

Fagleg overlapping

  • OMT502 - Implementering av teknologi i helse og omsorgstjenestene - Reduksjon: 15 studiepoeng
  • OMSTEK1102 - Tverrfagleg vidareutdanning i omsorgsteknologi II - Reduksjon: 15 studiepoeng