PPU-Y3-16 Ledelse av læreprosesser 2
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Emnet videreutvikler lærerens kjerneoppgaver i klasseledelse og planlegging, gjennomføring og vurdering av variert undervisning.
Fag- og yrkesdidaktikk i aktuelt og historisk perspektiv er sentralt dette semesteret. Det samme er vurdering for læring, grunnleggende ferdigheter og læringsstrategier.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
- har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak
- kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
Ferdigheter:
- kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
Generell kompetanse:
- kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
- har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff på norsk både skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ledelse av læringsprosesser 1 og Skolen i samfunnet 1
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er samlingsbasert og blir gitt i storgruppe og i mindre grupper. Veiledning og oppfølging blir gitt individuelt og til dels i mindre grupper.
Obligatorisk læringsaktivitet
Minstekrav på deltakelse på 5 av 6 samlingsdager.
Godkjente skriftlige arbeidskrav.
Alle arbeidskrav spesifiseres i semesterplanen
Vurderingsform
Mappe
Hjelpemidler ved eksamen
Alle skrevne og trykte hjelpemidler tillatt.
Mer om hjelpemidler