Hopp til innhald

PPU-Y3-16 Ledelse av læreprosesser 2

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Emnet videreutvikler lærerens kjerneoppgaver i klasseledelse og planlegging, gjennomføring og vurdering av variert undervisning.

Fag- og yrkesdidaktikk i aktuelt og historisk perspektiv er sentralt dette semesteret. Det samme er vurdering for læring, grunnleggende ferdigheter og læringsstrategier.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

  • har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak
  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv  

Ferdigheter:

  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper

Generell kompetanse:

  • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  •  har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff på norsk både skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer 

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ledelse av læringsprosesser 1 og Skolen i samfunnet 1

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er samlingsbasert og blir gitt i storgruppe og i mindre grupper. Veiledning og oppfølging blir gitt individuelt og til dels i mindre grupper.

Obligatorisk læringsaktivitet

Minstekrav på deltakelse på 5 av 6 samlingsdager.

Godkjente skriftlige arbeidskrav.

Alle arbeidskrav spesifiseres i semesterplanen

Vurderingsform

Mappe

Hjelpemidler ved eksamen

Alle skrevne og trykte hjelpemidler tillatt.

Mer om hjelpemidler