Hopp til innhald

ØSS117 Markedsmakt og strategi

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Hvorfor er Facebook gratis? Hvorfor har smarttelefoner så kort levetid? Hvorfor er det så trangt å reise på økonomiklasse? I dette kurset bruker vi mikroøkonomi til å belyse disse og andre spørsmål om forretningsstrategi.

En rød tråd i kurset er at bedrifter med stor markedsmakt kan skreddersy sine priser og produkter etter kundenes preferanser. Vi vil legge særlig vekt på fire tema: 1) Monopolprising på kort og lang sikt, 2) Prisdiskriminering, 3) Digitale plattformer og annonsering og 4) Koblingssalg («bundling» og «tying»).

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter å ha fullført dette kurset skal studenten ha inngående kunnskap om:

  • Hvordan bedrifters prissetting avhenger av kundenes preferanser, tilgjengelig informasjon om betalingsvilje, markedets tidshorisont og muligheten for nettverkseffekter.
  • Hvordan ulike salgsstrategier påvirker forbruker- og totalvelferden.

Ferdigheter

Etter å ha fullført dette kurset skal studenten være i stand til å:

  • Analysere bedrifters strategiske valg ved hjelp av mikroøkonomiske prinsipper og teorier.
  • Identifisere ulike strategier for prising og annonsering, og forklare hvorfor disse oppstår.

Generell kompetanse

Etter å ha fullført dette kurset skal studenten være i stand til å:

  • Bruke mikroøkonomi som et strategisk verktøy.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

BØA203 Mikroøkonomi I, eller tilsvarende kurs.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og oppgaveløsning i plenum

Obligatorisk læringsaktivitet

En innlevering må være bestått for å kunne gå opp til eksamen.

Vurderingsform

Skriftlig skoleeksamen 5 timer, karakter A-F. (Kan bli avholdt på digitalt eksamenssystem.)

Hjelpemidler ved eksamen

Enkel kalkulator.

Mer om hjelpemidler